Ohjeistusta Projektihautomon käyttöön

Tältä alueelta löydät avun pelimaailmasi, larppisi tai muun projektisi suunnitteluun. Kysy tarkkoja kysymyksiä, odota selkeitä vastauksia.

Ohjeistusta Projektihautomon käyttöön

ViestiKirjoittaja kiukkuinen_orava » Su Heinä 17, 2005 6:23 pm

Käyttäjien pyynnöstä, majatalo ylpeänä esittelee Teille uuden keskustelualueen, projektihautomon. Projektihautomoa tulee hallinnoimaan käyttäjämme Taustavoima ja alueelle ovat tervetulleita keskustelemaan kaikki, jotka haluavat ulkopuolisten kommentteja peleistään tai muista projekteistaan.
Avatar
kiukkuinen_orava
Admin
 
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 2:16 pm

ViestiKirjoittaja Taustavoima » Ma Heinä 18, 2005 9:18 am

Jeps, jeps. Miten tämä siis käytännössä toimii? Seuraa näitä yksinkertaisia ohjeita:

1. Suunnittele peliä, roolipelimaailmaa tai muuta projektia. Ajaudu pisteeseen, jossa tiedät, mitä haluat, mutta et sitä, miten sen saavuttaa. Sinulla olisi syytä olla selkeä käsitys siitä, mitä projektiltasi haluat. Tämä voi olla kokonainen valmis peli, jota haluat hioa, tai muutama muistiinpano paperinenäliinalla, mutta älä aloita omaa ketjua projektistasi, ennen kuin osaat kertoa päämäärästäsi.

2. Perusta pohjustusketju, joka on muotoa "[Projektin nimi] Perusteet" tms. Kerro siinä, mikä projektisi on, mihin sillä pyrit, miten se eroaa muista, miten aiot julkaista sen, sekä muuta oleellista taustainformaatiota. Varaudu siihen, että muut tekevät konseptistasi täsmentäviä kysymyksiä. Taustapapeperi on hyvä olla olemassa jo itse suunnitteluasi varten, mutta sen sisältämä tietoa tarvitaan, jotta muut osaavat antaa juuri sellaisia neuvoja, jotka tukevat päämäärääsi.

3. Kun haluat neuvoja, apua tai palautetta jostakin projektisi osa-alueesta, perusta ketju, joka on muotoa "[Projektin nimi] Osa-alue", esimerkiksi "[Kyberninja] Taistelumekaniikoista" Tässä ketjussa voit alustaa tarkemmin ko. osa-aluetta, ja esittää kysymyksiä ja palautepyyntöjä. Mitä tarkempia kysymyksiä esität, sitä parempia vastauksia saat.

Mitä yleisiin käytänteisiin tulee, toivon seuraavat pointit otettavan huomioon:

– Keskustelualue on tarkoitettu valmistusvaiheessa olevien pelien ja muiden projektien kehitykseen, ensisijaisesti suunnitteluavun pyytämiseen ja antamiseen. Viestittely, joka ei edistä projektien kehittämistä, ei ole toivottavaa. Tällaisiksi lasketaan yleensä viestit, joiden ote ei ole keskusteleva, vaan jotka ovat yksipuolista raportointia projektin edistymisestä tai "vaikuttaa lupaavalta" -tason kommentointia. Yksittäiset ideat tai kysymykset siitä, mistä aiheesta sinun kannattaisi tehdä peli, eivät täytä projektin määritelmää eivätkä siten ole Projektihautomon alaa.

– Ymmärrä, että kukaan ei suunnittele projektia puolestasi. Voit odottaa muiden ojentavan sinulle auttavaa kättä mutta et kanniskelevan sinua ympäriinsä (varsinkaan, jos et tiedä, minne olet menossa). Sinä toteutat projektisi jo yksin tai yhteistyössä muiden kanssa.

– Laadukkaan ja julkaisukelpoisen projektin tekeminen on vaativaa. Jos aloitat joka viikko ketjun uudesta, siististä rope-ideastasi, jota et sitten kehitäkään eteenpäin, saat wannabe-pelisuunnittelijan leiman. Lopulta muut kyllästyvät kirjoitteluusi, etkä saa enää palautetta. Siinä vaiheessa kun sinulla on oikeasti jotain sisällöllistä, voi olla jo liian myöhäistä.

– Ideoihin, noppamekaniikkoihin ja keskeneräisiin töihin ei voi saada juridisia teijänoikeuksia. Ole kuitenkin kohtelias äläkä plagioi toisen työtä. Voit huoletta saada siitä inspiraatiota, mutta kunnioita toisen tekemisiä sen verran, ettet ryöstä niitä omaksi kunniaksesi. Jos vastaavasti hyödyt muiden avusta, on soveliasta tunnustaa se esimerkiksi maininnalla mahdollisiessa valmiissa julkaisussa.

– Kun vastaat ketjuun, mieti aina, miten voisit parhaalla mahdollisella tavalla hyödyttää ketjun aloittajan projektia. Älä tarjoa ehdotuksia tai mielipiteitä, jotka eivät millään tavalla edistä sitä, vaikka ne mielestäsi olisivatkin maailman parhaita. Anna sellaista palautetta, jota ketjun antaja on pyytänyt.

Projektihautomon konsepti vastaa siis jotensakin The Forgen Indie Game Design-aluetta. Vilkaise huviksesi. Kysymyksiä, kommentteja ja ehdotuksia Projektihautomoon liittyen saa ja pitää esittää. Toivottavasti tästä alueesta on ihmisille oikeaa apua.
Viimeksi muokannut Taustavoima päivämäärä Su Tammi 01, 2006 10:52 pm, muokattu yhteensä 3 kertaa
Avatar
Taustavoima
Moderaattori
 
Viestit: 1445
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 7:56 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Sami.M » Su Elo 07, 2005 1:48 pm

Mikäli projektilla on ketju roolipelit osiossa, missä pääasiassa vain tiedotetaan kansaa siitä missä mennään ja vastaillaan pelimaailmaa koskeviin kysymyksiin, niin kuuluisiko kyseinen ketju tänne? Itse tulkitsin nimittäin Projektihautomon paikkana minne tullaan kysymään nimenomaan apua tai ideoita projektia koskevissa asioissa.
Avatar
Sami.M
 
Viestit: 520
Liittynyt: Su Syys 12, 2004 8:28 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Taustavoima » Ma Elo 08, 2005 10:18 am

Tilanne, jossa Pojektihautomoon synnytetään ketjuja, jossa pääosin vain raportoidaan oman pelin edistymisestä, voi muodostua ajan oloon ongelmalliseksi. Kriteeri, jonka mukaan kaikkien viestien tulee koskea jotain oikeasti suunnittelussa olevaa peliä, ei velä sulje niitä pois. Hautomon tarkoitukseen on tällä hetkellä kaksi eri näkökulmaa. Lähempänä Indie Games Designia on se, jonka mukaan kaikkia suunnittelussa olevia pelejä koskevat ketjut voi laittaa samalle alueelle. Toisen mukaan alueelle kuuluvat vain ne ketjut, joissa kampaillaan jonkin tietyn asiakykysymksen kanssa.

Tätä jälkimmäistä tapaa noudattava menettelysi Feriton suhteen tuntuu toimivan varsin hyvin, etenkinkun keskustelulla on jo "juuret" Roolipelit-alueella. Käyttäjillä tulee joka tapauksessa säilyä mahdollisuus esitellä peliään tuolla alueella, alistamatta sitä Projektihautomon kommenttimyllyyn. Ratkaistavaksi jää silloin, halutaanko Projektihautomoon ilmoittelu- ja pallauteketjuja. Koska Projektihautomon tarkoitus on esisjaisesti pyytää ja saada apua projekteihin, tällä hetkellä olisin kallistumassa siihen, että ilmoitusluontoista infoa sisältävät ketjut olisi hyvä pitää Roolipelipuolella. Sinun kysymykseesi vastaus on siis tällä hetkellä: ei kuulu, olet oikeassa. Alueen käytännöt ovat kuitenkin avoinna keskustelulle, ja mikäli jonkin toisen käytännön havaitaan toteuttavan paremmin alueen tarkoitusta, päivittelen ohjeita tarpeen mukaan. Kiitos.
Blogini aiheita ovat kirjoittaminen ja kirjallisuus.
Avatar
Taustavoima
Moderaattori
 
Viestit: 1445
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 7:56 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja morhgoz » Pe Elo 24, 2007 12:54 pm

Tyhmä kysymys, mutta en ole nukkunut kunnolla viikkoon ja niin edelleen...

Voiko Projektihautomoon postata muita kesken eräisiä peli-ideoita kuin roolipelejä, esim. vaikka kesken eräisen figupelin, johon haluaisi kommenttia ym? :roll:
Tärkeintä ei ole voitto vaan mahdollisimman iso kasa verisiä kalloja...
...vaikka omia, jos ei muita...
Avatar
morhgoz
 
Viestit: 853
Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 6:39 pm
Paikkakunta: Hiidensalmi Suomen vihernahkojen isomesta...

ViestiKirjoittaja Turkoosikani » Pe Elo 24, 2007 1:09 pm

morhgoz kirjoitti:Tyhmä kysymys, mutta en ole nukkunut kunnolla viikkoon ja niin edelleen...

Voiko Projektihautomoon postata muita kesken eräisiä peli-ideoita kuin roolipelejä, esim. vaikka kesken eräisen figupelin, johon haluaisi kommenttia ym? :roll:


Taustavoima vähän ylempänä kirjoitti:1. Suunnittele peliä, roolipelimaailmaa tai muuta projektia.

Kyllä tuohon mielestäni muutkin pelit kuin roolipelit sisältyy. :)
Wannabe-pelisuunnittelijan leima.
Avatar
Turkoosikani
 
Viestit: 473
Liittynyt: To Loka 28, 2004 1:58 am
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja Taustavoima » Pe Elo 24, 2007 1:29 pm

Ilman muuta voi, laita ihmeessä.
Blogini aiheita ovat kirjoittaminen ja kirjallisuus.
Avatar
Taustavoima
Moderaattori
 
Viestit: 1445
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 7:56 pm
Paikkakunta: Turku


Paluu Projektihautomo

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Yahoo [Bot]

cron