Scifi kirjallisuus?

Asiallinen keskustelu pelaamiseen liittymättömistä aiheista.

Scifi kirjallisuus?

ViestiKirjoittaja Cayuchi » Ma Syys 01, 2003 3:53 pm

Kovin on ollut fantasiapainotteista tämä keskusteleu, joten tasapuolisuuden nimissä kysyttäköön, onko täällä scifi kirjallisuuden harrastajia? Itse en ole lukenut kuin Linnunradan käsikirjan, joten jos voitte minulle suositella jotain hyvää scifi kirjaa, niin olisin iloinen :)
Cayuchi

ViestiKirjoittaja Ashimar » Ma Syys 01, 2003 3:55 pm

Tähän asti olen tavannut tuon käsiksen lisäksi yhteen kiinostavaan scifi kirjaan nimeltään Neuromancer....en ole päässyt vielä lukemaan mutta kunhan tässä ehtii..kirja on Matrixien "isä teos".
Ashimar

ViestiKirjoittaja Fantasyfan » Ma Syys 01, 2003 4:21 pm

Scifiä olen lukenut kolmannelta luokalta lähtien, mutta fantasiaan hurahdin kunnolla. Nykyään 50% on fantasiaa ja loput scifiä. Vähän yksipuolista, mutta eipä sitä nykyääne ehdi hirveästi lukemaan. Scifi on kyllä monipuolisempaa mitä nykyinen valtavirta fantasia.
Fantasia vie pitkälle, mutta ei perille
Fantasyfan

ViestiKirjoittaja Ashimar » Ma Syys 01, 2003 4:26 pm

Minä luen pääasiallisesti pelkkää fantasiaa jota äidinkielenopettajani paheksuu jostain syystä...kehuu kuitenkin, että aihekirjoitukseni ovat luokan parhaasta päästä.
Ashimar

ViestiKirjoittaja Vemb » Ma Syys 01, 2003 5:10 pm

Itse luen jonkin verran scifiä. Adams on ehdottomasti suosikkini koko Linnunrata-trilogiallaan. Butlerin Xenogenis-trilogia on ihan hyvä, sekä Bob Shawin "Kukahan minä olen?". Muuten ei oikein aika ole riittänyt lukemaan valtavasti scifiä.
Puujalkavitsien kertojat joutaisivat jalkapuuhun.
Vemb
Admin

ViestiKirjoittaja Synkedam » Ma Syys 01, 2003 5:28 pm

Adams, Alkumetsä, Star Wars (en vielä lukenut, mutta omistan yhden kirjan) jaa.. noh, eipä muuta.
Synkedam

ViestiKirjoittaja Virtuaalivalo » Ma Syys 01, 2003 9:43 pm

Risto Isomäki. Hän on yksi lempikirjailijoistani. Olen jopa tehnyt hänestä haastattelun erääseen tutkielmaani, ja mukavalta kaverilta vaikutti. :wink: Kehottaisin lukemaan häneltä Kristalliruusun, Gilgamesin tappion ja Pimeän pilven ritarit. Lukionaikainen ranskan- ja filosofianopettajanikin on koukussa Isomäkeen... Arvatkaapa vain, kenen ansiosta! :oops:
I roleplay, therefore I am.
Virtuaalivalo

ViestiKirjoittaja Cayuchi » Ma Syys 01, 2003 10:14 pm

Myös Herbertin "Dyynit" ovat ihan hyviä

Dyynit! Aivan! Näistä kirjoista olen kuullut todella paljon hyvää. Kiitos, että muistutit. Se voisikin olla seuraava sivistävä opus Scifin saralla :)
"Sometimes the only escape from the ordinary
is to desire the darkness just a little bit more than we were told is healthy."
Cayuchi

ViestiKirjoittaja Burgeri » Ma Syys 01, 2003 11:34 pm

Luen "klassista scifiä" kuten Asimovia, Clarkea, Strugatskia (Stalker!), Heileinia, Besteria ja Harrisonia ja niin edelleen. Olen myös sortunut joihin Games Workshopin scifi-kirjoihin. Se alkoi Dark Future -autotaistelupelin maailmaan sijoitetusta Ghost Dancers -kirjasta, ja jatkuu joillakin WH40K kirjoilla. Aloitin kun olin tylsistyneenä keikkahommissa Düsseldorfissa, ja jäin koukkuun.
@samposm myöntää Burger2ille kunniamatemaatikon arvon
Burgeri

ViestiKirjoittaja Fantasyfan » Ma Syys 01, 2003 11:45 pm

Minä en oikein osaa luetella että mitä luen scifi genrestä. Ehkä vähän kaikkea. Tarkoitus olisi saada luettua kirjaston fantasia ja scifihyllyt lävitse. Fantasiahyllyn olen paria kirjaa lukuunottamatta jo lukenut, mutta scifistä en ole lukenut vielä puoliakaan. Asimov on hyvä, Hyperion on jännä tarina, Harrisonin Teräsrotta on terästä yms yms.
Fantasyfan

ViestiKirjoittaja Cayuchi » Ti Syys 02, 2003 12:44 am

Hyperion on jännä tarina,

Hyperionista olen myös muistaakseni kuullut jotain. Ainakin nimi on hyvin tuttu. Voisiko joku kertoa tarinasta kertoa hieman paljastamatta juonta? 8)
Viimeksi muokannut Cayuchi päivämäärä Ti Syys 02, 2003 9:54 am, muokattu yhteensä 1 kerran
Cayuchi

ViestiKirjoittaja Fantasyfan » Ti Syys 02, 2003 9:45 am

Hyperionista; No sen Dan Simmonsin neli osainen tarina ihmisyyden murrosasteesta, jolloin maailmassa on kolme suurta voimatekijää; ihmiset, tietokoneet ja hyljityt - eli ihmiset jotka ovat geeniteknologian avulla muokanneet itsensä ympäristöönsä sopivaksi, hädin tuskin enää ihmisiksi lueteltavat. Tarina alkaa siitä, että ryhmä ihmisiä lähtee sodan alla pyhiinvaellusretkelle Lepinkäisen temppeliin - eli aika haudoille joissa tiedetään outoja tapahtuneen. Ensimmäinen kirja kertoo enemmän pyhiinvaeltajien tarinat erikseen.
Fantasyfan

ViestiKirjoittaja raastinkieli » Pe Syys 12, 2003 2:24 pm

Suosittelen seuraavia:

Connie Willis: Tuomiopäivän kirja
englantilainen historioitsija siirretään hieman hätiköiden tutkimaan keskiaikaa keskiaikaan, mutta jokin menee vikaan. Tarinaan liittyy kovasti kellomusiikkia ja flunssaa.

Ursan scifinovellikokoelmat
Portin novellikokoelmat
Portti-lehti

Herbert: Dyyni -sarja
Salaliittoja ja hiekkaa sandaaleissa. Ynnä kovin isoja matoja.

Judge Dredd -sarjakuvat, mikäli tykkää piirrostyylistä.
Ei voi klarinetin soitto niin vaikiaa olla. En oo kyllä kokkeillu.
raastinkieli

ViestiKirjoittaja Feiht » Ke Syys 17, 2003 6:38 pm

Tottakai scifiä on paljon tullut luettua. Burgeri mainitsikin loistavia esimerkkejä. itse pidän erityisesti Harrisonista ja Besteristä. Scifiä olen lukenut enemmän kuin fantasiaa. Vaikka fantasia on lähempänä sydäntä, mutta scifi on aina se ensirakkaus ;)
Ska rasismia vastaan.
Feiht

ViestiKirjoittaja talvikuningas » Su Syys 21, 2003 4:05 pm

Risto Isomäki. Hän on yksi lempikirjailijoistani. Olen jopa tehnyt hänestä haastattelun erääseen tutkielmaani, ja mukavalta kaverilta vaikutti. Kehottaisin lukemaan häneltä Kristalliruusun, Gilgamesin tappion ja Pimeän pilven ritarit. Lukionaikainen ranskan- ja filosofianopettajanikin on koukussa Isomäkeen... Arvatkaapa vain, kenen ansiosta!

Tätä minäkin olen yrittänyt ihmisille sanoa. Isomäki paitsi hallitsee tyylinsä, myös tuntee asian mistä puhuu. Henkilökohtaisesti yksi suurimmista elämänkatsomuksellisista vaikuttajista minulle koskaan.
Ad astra doloribus itur
talvikuningas

ViestiKirjoittaja wintermute » Ti Loka 07, 2003 5:48 pm

No itse olen lähinnä Cyberpunk-linjalla mutta kaipa sekin voitaneen scifiksi laskea... William Gibsonin tuotantoa ainakin olen kahlannut innolla.
wintermute

ViestiKirjoittaja Granpa_Cthulhu » Ma Marras 10, 2003 12:02 pm

Viimeisimmäksi olen lukenut Moorcockin viimeisten aikojen valtiaat trilogian, joka oli kyllä loistavaa luettavaa. Upeaa tekstiä ja mahtavia ideoita. Kannattaa lukea, jos sitä ei ole vielä tehnyt.
Toinen lähiaikoina luetuksi tullut kirja on ollut Mary Rosenblumin Harhainvalta (alkuteos englanniksi, Chimera).
Kyberpunkkia on tietenkin tullut luettua, Gibson ja Sterling, sekä paljon muutakin sci-fiä. Täällä jo aikaisemmin mainittu Tuomionpäivän Kirjan on myös katsastamisen arvoinen.
"The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown." - H.P.Lovecraft
Granpa_Cthulhu

ViestiKirjoittaja Chrisle » Ma Marras 10, 2003 12:50 pm

Moorcock on aina hyvää horrorina, fantasiana tai scifinä :grin:

Kyllähän scifi menee siinä fantasian kanssa. Philip K. Dick on suosikkini vaikkei sitä koskaan kukaan ymmärrä. Clarket, Lemit, Asimovit on tullut luettua mutta ääniä ruostumattomalle teräsrotalle... :wink:
"Tyger! Tyger! burning bright
In the forests of the night,
What immortal hand or eye
Could frame thy fearful symmetry?"

W. Blake
Chrisle
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Granpa_Cthulhu » To Marras 13, 2003 12:39 am

Tuohon listaan voisi lisätä vielä Philp K. Dickin muutaman kirjan. Myös Ian Macdonaldin kirja Kivi-Paperi-Sakset tuli luettua tossa viime yönä. Ei mikään kummempi luomus, mutta kyllä sillä oli hyvätkin hetkensä.
"The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown." - H.P.Lovecraft
Granpa_Cthulhu

ViestiKirjoittaja wintermute » Ti Marras 25, 2003 2:58 pm

Ashimar kirjoitti:Tähän asti olen tavannut tuon käsiksen lisäksi yhteen kiinostavaan scifi kirjaan nimeltään Neuromancer....en ole päässyt vielä lukemaan mutta kunhan tässä ehtii..kirja on Matrixien "isä teos".

No Orwellin 1984 on enemmän "Matrix" kuin Neuromancer (suom. Neurovelho). William Gibson joka on kirjoittanut kyseisen kirjan sen sijaan on cyberpunk-tyylin kummisetä ja hänen kirjansa ovat todella hyviä. Koko Sprawl-sarja eli Neuromancer, Mona Lisa overdrive ja Count Zero (Neurovelho, Mona Lisa, Kreivi Nolla) on todella lukemisen arvoinen ja uskomattoman taitavasti kirjoitettu. Gibson on myös julkaissut Bridge-trilogian johon kuuluu Virtual light, Idoru ja All tomorrow's parties. Bridge-sarjasta olen tutustunut vain Virtual lightiin joka ei ollut aivan yhtä hyvä kuin Sprawl-sarjan kirjat. Sen sijaan Burning Chrome-novellikokoelma on Neuromancerin ohella Gibsonin parasta antia ja ehdottomasti suositeltava.

Gibson on muuten toiminut muistaakseni 2. ja 3. tuotantokaudella X-filesin toisena käsikirjoittajana

Myös Bruce Sterling on Cyberpunkin pioneeri ja on muun muassa kirjoittanu novellin Hacker's ethics. Itse en pidä Sterlingistä niin paljon kuin Gibsonista.

Prkl olinkin kirjoittanu tähän threadiin jo lyhyen viestin mutta tässä on nyt laajempi selonteko...

Jos muuten manga kiinnostaa niin lukaisepa Akirat läpi (7 osaa). Siinä on kunnon cyberpunk/scifimenoa.
wintermute

Seuraava

Paluu Muu keskustelu