Mikä auttaisi saamaan omat teokset loppuun?

Asiallinen keskustelu pelaamiseen liittymättömistä aiheista.

Mikä auttaisi saamaan omat teokset loppuun?

ViestiKirjoittaja Cayuchi » Ke Helmi 11, 2004 8:23 pm

Pöytälaatikosta löytyy useampikin alku kirjalle tai novellille ja paperille on kyllä suunniteltuna, miten tarina etenee. Jotenkin motivaatio pääsee kuitenkin lopahtamaan muutaman kirjoitushetken jälkeen, tai sitten tilalle tulee jotain uutta ja mielenkiintoisempaa. Miten te saatte kirjoitettua tarinanne loppuun? Voiko sitä taitoa jotenkin harjoitella?
Cayuchi

ViestiKirjoittaja Chrisle » Ke Helmi 11, 2004 11:32 pm

Hmmm, mahtoiko se olla Dumas joka käski palvelijaansa piilottamaan vaatteet ettei päivällä olisi muutakaan tekemistä kuin istua kotona ja kirjoittaa?
Jaa-a, tuntuu olevan ikuisuuskysymyksiä.
Parasta on kai suuremman projektin kanssa jakaa homma pienempiin osiin, lukuihin ja tapahtumiin että urakka ei tunnu suunnattoman suurelta ja epämääräiseltä. Myöskin selvällä suunnitelmalla ja käsityksellä mitä tapahtuu homma maistuu konkeettisemmalta.
Vanha neuvohan on että kaksi sivua päivässä tekee vuodessa romaanin.
"Tyger! Tyger! burning bright
In the forests of the night,
What immortal hand or eye
Could frame thy fearful symmetry?"

W. Blake
Chrisle
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Sir Valiant » To Helmi 12, 2004 12:38 am

noop... minä en ole koskaan kirjoittanut mitään jännää, koska en osaa.. yritelmiä kyllä ollut muutamia, mutten koskaan mitään loppuun kirjoitellut ole, koska tosiaan... en osaa kirjoittaa mitään niin jännittävää että se kannattaisi. .. Olen huomannut että muillakin, jotka oikeasti kirjoittaa jotain luettavaakin, on se ongelma. Että kun alitajunta sanoo, ettei se ole liian hyvä, niin tarina ei etene...

Kai se on luonnonlhajakkuutta sitten se, että pystyy suoltamaan tekstiä... (R.A.Salvator) mutta eipä sekään ole useimmiten hyvä asia...
Vahvakin taipuu yksin.
Sir Valiant

ViestiKirjoittaja Yzneftamz » To Helmi 12, 2004 1:37 am

Älä tee liian pitkiä juttuja. Tai jos tarinastasi on tulossa kuitenkin kokonainen romaani, niin jaottele se pienempiin pätkiin, jotka voit sitten kirjoitella yhden kerrallaan.
"Why should the world exist without me? It's not fair!" --Kuja, Final Fantasy IX
Yzneftamz
Red Mage

ViestiKirjoittaja Chrisle » To Helmi 12, 2004 1:29 pm

Niin, ja novelleihin kannattaa aina ensin tutustua. Jotenkin ottaa päähän se että todella nuoret kirjailijanplantut lähtevät läjäämään valtavaa romaania kokoon ilman minkäänlaista kirjoittajakokemusta lukuunottamatta koulun tekstejä. Novellit ovat erinomainen tapa harjoitella kirjoittamista.
Niissä näkee nopeasti oman tekstin heikkoudet ja vahvuudet mitä lähteä kehittämään ja monesta novellisarjasta saattaa syntyä ajan kanssa suuremman projektin runkokin.

W. Blake
Chrisle
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Ailmyrin » To Helmi 12, 2004 2:03 pm

Kuolutehtävänä oli kirjoittaa noin 2 sivua pitkä tarina. No, nyt sitä on jo 18 sivua :twisted: .....

Kirjoitan viihdyttääkseni itseäni sekä kanssaihmisiäni. Mikään ei ole parempaa kuin kuulla lukijan nauravan kun hän lukee minun tekstiäni.
Vaikka huumorini onkin kieroa... :twisted:
Lunacy - The Real Thing
Ailmyrin
Resurrector of topics

ViestiKirjoittaja ropeltaja » La Helmi 14, 2004 12:11 am

En muista tuota ongelmaa kohdanneeni itse. Liian pitkiä töitä on kyllä tullut kirjoiteltua. Kannattaa ennen kirjoittamista suurin piirtein käydä juoni läpi päässään niin on helpompi kirjoittaa se paperille.
"I know the human being and fish can coexist peacefully." —George W. Bush, Saginaw, Mich., Sept. 29, 2000
ropeltaja

ViestiKirjoittaja Flencer » La Helmi 14, 2004 6:46 pm

Jotta tekstin saa loppuun, tarvitsee siihen jonkinlaisen lopetusidean heti alussa. Jos kirjoittaessa ei ole varma, mikä on koko tarinan pointti, teksti jää hyvin todennäköisesti roikkumaan, eikä koskaan valmistu. Tekstin varsinainen kirjoittaminen sen sijaan vaatii vain oikeanlaista mielentilaa sekä kasaa kirosanoja. Jos motivaatio loppuu täydellisesti, on mahdollista, että tekstistä ei ollut mitään tulossa alunperinkään.
HS: Lojalisteiksi kutsutaan protestantteja, jotka kannattavat Britannian kuulumista Pohjois-Irlantiin.
Flencer

ViestiKirjoittaja MC Tuska » La Helmi 14, 2004 8:09 pm

Itse aloitin tosissaan kirjoittamiseni suurella urakalla. Mahti-ideani oli vääntää hauska versio TSH:sta. Mitään juonta en ollut suunnitellut, aloin vain kirjoittamaan. Ja sitä kirjoitinkin sitten puoli vuotta, lopputulos oli 24 sivua täynnä tekstiä joka oli oikeastaan ihan hauskaakin luettavaa, ainakin kavereiden mielestä.

Nyt se tuntuu käsittämättömältä miten sain koko homman edes valmiiksi. Mutta kun vain kärsivällisesti, väsyneenä, v****untuneena ja öisin tarinaa kirjoittaa, niin vähitellen se alkaa valmistua.

(Niin ja siis tarinani oli vain ensimmäinen osa trilogiaa. Osan nimi on "Haiku Verottajain Kostosta" ...nyt hävettää...)

Ja muita tarinoitani voitte käydä lukemassa http://www.homeoffantasy.cjb.net. (kohta minut varmaan teloitetaan mainostuksen takia)
MC Tuska

ViestiKirjoittaja Chrisle » Su Helmi 15, 2004 2:21 pm

Todellakin, se auttaa että tietää kokonaisuudessa mitä tarinassa tapahtuu ja miten se loppuu. Kannattaa jopa tehdä ensin referaatteja tarinasta ja runko. Tottakai tekstiä voi vielä hioa kirjoittaessa ja muuttaa tapahtumien kulkua, mutta kummasti auttaa urakkaa kun tietää miten siirtyy eteenpäin tarinassa ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Voi jopa kirjoittaa osia tarinasta raakaversiossa sekavassa järjestyksessö ja hio lopullisessa.

W. Blake
Chrisle
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Grindwyn » Su Helmi 15, 2004 9:21 pm

Mitä ikinä yritätkin tehdä saadaksesi teoksen loppuun asti, ÄLÄ VAIN ALA KIRJOITTAA VÄKISIN. Anna ajatusten hautua, lueskele omaa tekstiäsi. Ja todellakin, tuo on hyvä neuvo, että tiedä jo ennalta tarinan pääpiirteet.
Tiedä nyt sitten, olenko paras mahdollinen henkilö neuvomaan, kun itselläni pursuaa joka ikinen nurkka joskus kauan sitten kesken jääneitä tekstejä... :oops: Valmiita vapaa-ajalla kirjoitettuja tarinoita taitaa olla mahtavat...eh...vajaa kymmenen. Noin viisi. Kuusi... krhm... :?
Some things have to be believed to be seen.
~ P.S. Osallistu Majatalon piirustus- ja kirjoituskilpailuun Omat teokset -osiossa! ~
Grindwyn

ViestiKirjoittaja Yzneftamz » Ma Helmi 16, 2004 3:12 am

"Ne, jotka osaavat, alkavat tekemään. Ne, jotka eivä osaa, alkavat neuvomaan." Tai jotain sinne päin.

Itse olen saanut valmiiksi kolme lyhyttä tarinaa. Yksi on oikeasti kesken, ja sekä mielikuvituksen että huoneen nurkissa lojuu lukuisia pikku pätkiä, jotka vain odottavat sopivaa tarinaa.

Oma tapani kirjoittaa: Keksin jonkin idean ja alan rakentaa tarinaa se ympärille. Ensin mietin, miten tuohon tilanteeseen on päädytty. Sitten alan miettiä, miten muotoilisin ajatukseni paperille. Kun tarina lopulta päätyy tuohon alkuperäiseen tilanteeseen, annan vain mielikuvitukseni rullata - tarina kulkee omalla painollaan eteenpäin. Jos tuntuu etten millään keksi lisää, ja jätän tekstin hautumaan. Joosain vaiheessa sitten löydän taas tarinan, jota kirjoittelin, lukaisen sen läpi ja huomaan että "näinhän tämä voisikin jatkua", ja kirjoitan ainakin sen verran että muistan jatkon paremmalla ajalla. Kun tarina on valmis, unohdan sen johonkin laatikkoon. Myöhemmin kaivan sen esiin ja näpyttelen sen koneelle, ja samalla muotoilen sitä. Ehkä luen ja muotoilen sitä vielä myöhemmin uudelleen. Siinäpä se.

Tiedä sitten, onko tuosta mitään apua... Kaikkien mielikuvituksella ei varmaan ole täysperävaunurekan massaa, jolla se jyrää alamäkeen...
"Why should the world exist without me? It's not fair!" --Kuja, Final Fantasy IX
Yzneftamz
Red Mage

ViestiKirjoittaja Vihreä Mörkö » Ti Maalis 23, 2004 5:31 pm

Minä en saa mitään valmiiksi, kun on liikaa vaihtoehtoja joihin tarttua. Tuhat loistavaa ajatusta, joita jokaista tekisi mieli miettiä. Ja sitten kaikki energia tuhrautuu pohtiessa, että mitä mieluiten kirjoittaisi. Heh. Ja mikäli joskus oikeasti saisi jotain kirjoitettua, niin heti kun tulee en-mie-tiiä-mitä-nyt-tapahtuu -kohta, niin aivot suoltaa uuden loistavan idean, joka on paljon mielenkiintoisempi kuin aiempia hankala tapaus...

joskus yläasteella sain kirjoitettua yli sata sivua. olen edelleen ylpeä tuosta saavutuksesta, vaikka nykyään itse teksti onkin yhtä p***aa. Mutta sain jotain valmiiksi. enää ei onnistu, ei. Ja perfektionismi on myös yksi juttu, joka aiheuttaa ongelmia. Ei itse tekstin laadun suhteen, niin pitkälle en yleensä pääse, vaan sisällön suhteen.

Neuvoja en uskalla mennä antamaan.

kerran tein lupauksen itselleni, että joka päivä kirjoitan vähintään tunnin. noin viikon pysyin tässä ja sitten loppui into.
Vihreä Mörkö

ViestiKirjoittaja Sunna » Ti Touko 18, 2004 11:42 am

Sain aikoinaan idean tienata opiskelijarahaa kirjoittamalla kirjan. (kyllä kyllä, kirja olisi tietenkin niin hyvä että se heti julkaistaisiin. Tietysti!) Kaikki meni hyvin kunnes koitti n.50 sivu. Siihen loppui. Tuli laiskuus ja kirjassa umpikuja. En suunnitellut tarpeeksi. Nyt tietokone on toisessa kaupungissa joten uuden rahaaopiskelijalle-kirjan kirjoittaminen on vähän vaikeaa...
Elämä odottaa, niin minäkin.
Olen jo unohtanut kaiken.
Sunna

ViestiKirjoittaja gryptorg » Ti Touko 18, 2004 12:51 pm

Itse kirjoitan jo aiemmin mainitulla "elä tee liian pitkiä juttuja" tavalla. Olen huomannut ensimmäinen kirjoituskerta on lähinnä vain sitä varten, että saan sen idean kirjoitettua ylös. Jälkeen päin sitten muokkailen pikkuhiljaa tekstejäni paremmaksi.
gryptorg

ViestiKirjoittaja Neimor » Ti Touko 18, 2004 5:17 pm

Juurikin niin, Novelleilla lähdetään liikkeelle. Koulussa kirjoitetaan huikaisevan hienoja ja omaperäisiä "novelleja" koulun tappotylsistä aiheista, opettajan kielioppikorjaukset katsotaan tarkkaan läpi. Ja myös tekstin on oltava sujuvaa, sen pitää olla omaperäistä ja tyyliteltyä, loppuun asti.

Kirjan/tarinan loppuun saaminen on kyllä vaikeaa, mutta pääsääntönä on että väkisin ei kirjoiteta vaan jätetään idea muhimaan. Miettikääpäs kauan TSH:n kirjoittaminen kesti?! (pieni vinkki, 16v) :wink:
"Sanotteko, että hyvä asia pyhittää jopa sodankin? Minä sanon teille: hyvä sota se on joka kaiken asian pyhittää."
Neimor

ViestiKirjoittaja Jarre » Ti Touko 18, 2004 9:29 pm

Rowlingillahan on seittemännen Potterin loppu valmiiksi kirjotettuna. Se varmaan auttaisi, jos olisi joku juttu jota kohti pyrkiä.
-Stranger things have happened both before and after noon-
Jarre

ViestiKirjoittaja Neimor » Ti Touko 18, 2004 9:52 pm

Jarre kirjoitti:Rowlingillahan on seittemännen Potterin loppu valmiiksi kirjotettuna. Se varmaan auttaisi, jos olisi joku juttu jota kohti pyrkiä.

Tolkienin suunnitteli TSH:n loppuvan Rivendellin paikkeille :cool:

Että kyllä tuo loppu olisi ainakin hyvä olla, jos aikoo pitää tuotoksensa pienenä. Muuten voi syntyä "ikuisuus projekti".
"Sanotteko, että hyvä asia pyhittää jopa sodankin? Minä sanon teille: hyvä sota se on joka kaiken asian pyhittää."
Neimor

ViestiKirjoittaja arzi » To Touko 27, 2004 2:31 pm

Täytyy sanoa, että jos joku keksi jonkun keinon, jolla saisi aina omat teoksensa loppuun (oli kyse sitten kirjoituksista tai muista teoksista), hänestä tulisi luultavasti miljonääri. Mitään yhtä keinoahan ei ole ja aika hyviä on jo esitettykin. Siitä nyt on kuitenkin turha huolestua, jos joka paikka pursuaa keskeneräisiä tarinoita, niin käy varmasti kaikille "oikeillekin" kirjailijoille. Jotkut niistä tarinanpoikasista sitten heräävät ajan kanssa eloon ja valmistuvat kuin itsestään. Minä ainakin olen kirjoittaessani huomannut, että joskus vuodenkin tauko jostain kirjoituksesta saattaa auttaa saamaan sen loppuun.

Hyviä neuvoja mm. tämän pahamaineisen writer's blockin purkamiseen ja kirjoittamiseen yleensäkin löytyy Elfwoodin (http://elfwood.lysator.liu.se) FARP-osioista.

Niin ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että se, että on loppu valmiina ei välttämättä auta jos ei keksi miten sinne pääsee.
arzi
Admin

ViestiKirjoittaja Neimor » Ke Heinä 14, 2004 12:12 am

Lueskelin topiccia läpi ja keksi idean jota on heti pakko koittaa.

Siis tässä koko tarina:
Kävin parina iltana kävelyllä, tarina alkoi hahmottua aina kun tulin kotiinpäin (varmaan vaikea arvata mistä tarina kertoo?). Sitten muistin, saan ehkä 2 sivua tekstiä, sitten menee hermo. Mutta kotona rupesin katselemaan tyttöystäväni piirustuksia, ei p*****e! Tässäpä idea, jaan projektini, vien aina kirjoittamani osan tyttöystävälleni ja pyydän häntä kuvittamaan tarinaa. Jos minulta loppuu into ja hän haluaisi piirtää, ei auta kuin tehdä hänen mielikseen ja kirjoittaa lisää kun herrasmies olen, kröh kröh. Ehkä kuitenkin haen sitä kannustusta ja kehuja sitä kautta. No koitetaan, nyt on kyllä taustasuunnitelmatkin jo hieman pidemmällä kun yleensä ja tänään suolsin 4 sivua, mitä se nyt on, esinäytöstä tai jotain, korjasin sen, kirjoitin uudestaan suurimman osan, lisäilin ja lisäilin, nyt rupean nukkumaan, saa kelvata ja huomenna se menee tyttöystävälleni...
Neimor

Seuraava

Paluu Muu keskustelu