Roolipelaajien keskinäinen takapenkkikulttuuri?

Keskustelua kaikenlaisista roolipeleistä, larpeista, pelituotteista, roolipelikulttuurista ja yleisistä roolipelaamista koskevista aiheista.

Roolipelaajien keskinäinen takapenkkikulttuuri?

ViestiKirjoittaja Knecht » To Joulu 29, 2011 4:26 am

Nappasin mielenkiintoisen quoten toisesta ketjusta, jossa pohdittiin pelinjohtajan roolia peliporukan yleisempänä toiminnanjohtajana.

Taustavoima kirjoitti:Oma kokemukseni roolipelaajista on sellainen, että elleivät pelin säännöt tai jokin keskinäinen sopimus muuta määrittele, pelaajat istuvat mieluummin takapenkille ja antavat pelinjohtajan pyörittää show'ta. Tämä on osa roolipelaajien keskinäistä kulttuuria.

Nuorempana muistan minäkin tällaisen tilanteen. Kun kaikki oli uutta, se (minä), joka oli lukenut säännöt, joutui aika paljon opettamaan ja ohjaamaan muita, joilla kesti aikansa löytää roolipeleille tyypillinen kollektiivinen improvisaatio. Mutta aika pian joku muukin rupesi pelinjohtajaksi, ja kun porukassa oli pari-kolme pelinjohtajaa, syntyi jo keskustelua pelin tyylistä ja päämääristä. Jopa siinä määrin, että joskus oli vähintäänkin jännittävää esitellä peli-iedoita, koska ne ihan oikeasti saattoivat tulla tyrmätyiksi, kun jengillä oli muita, parempia ideoita. Siis pelinjohtajan roolista saattoi syntyä kilpailua.

Sitten kun ikäviisari heilahti 25 vuoden yli, kaikki pelaajat ovat lähes poikkeuksetta istuneet etupenkillä ja ajoittain kurotelleet ohjauslaitteisiin - tai vähintäänkin väännelleet taustapeilejä niin, että ohjaajan paikalla istuva hahmottaa paremmin tilanteen ja/tai yksityiskohdat.

En siis voi jakaa Taustavoiman kokemuksiensa pohjalta tekemää yleistystä. Tosin en voi järin varmasti yleistää omaakaan kokemustani, kun peliyhteisöön on eri aikoina kuulunut about satakunta ihmistä, joista vain parinkymmenen kanssa on tullut pelattua tiiviimmin.

Taannoin kun coneissa vedin pelejä, pöydässä istui usein pari-kolme melko passiivista kaveria. Mutta en lähtisi väittämään heitä takapenkilläistujiksi neljän tunnin yhteisellä pelikokemuksella. Luultavasti jokainen näistä hiljaisista nousisi omalla tavallaan esiin, jos ja kun peliporukka hitsautuisi paremmin yhteen. Meilläkin on yksi hiljaisempi vakipelaaja, joka on ihan suoraan kertonut nauttivansa pelien synnyttämästä tarinasta, välillä juurikin takapenkillä. Mutta kyllä tämä kaveri on tekemässä sitä tarinaa muiden kanssa, ja vaikuttaa pelaamisellaan paljon siihen, mitä kokonaisuus on.

Taustavoima kirjoitti:Kerrontakeskeisissä indie-peleissä parasta on se, että kaikki pelaajat osallistetaan siistien juttujen keksimiseen, ja vastuuta jaetaan reippaasti.

Olen pelannut vain vähän kerrontakeskeisiä Indie-pelejä (ellei sitten meidän vallitsevaa pelitapaa haluta leimata Indie-pelaamiseksi, jossa tapauksessa en muuta teekään). Haluan kuitenkin sanoa sen, että perinteiset toolbox-pelit ovat meillä olleet keskeinen väline kaikkien osallistamiseen, siistien juttuen keksimiseen jne. Ja viimeaikoina mä pelinjohtajan olen lainannut näitä pelejä kavereiltani, jotka siis ovat olleet paljon paremmin kärryillä käyttämiemme pelien sääntöteksteistä. En siis voi yhtyä tähänkään Taustavoiman näkemykseen, että joku (uusi?) pelityyppi aktivoisi ihmisiä enemmän kuin jokin toinen.

Eiköhän se ole ihmisistä kiinni. Siis pelaajista (joista pelinjohtaja on yksi). Ja mun kokemukseni mukaan roolipelejä pelaavat ihmiset ovat aktiivisia, etupenkkijengiä kaikki tyynni.

Onko kellään himoa puida tätä pidempään?

-Knecht
Knecht

Re: Roolipelaajien keskinäinen takapenkkikulttuuri?

ViestiKirjoittaja Nuurori » Pe Joulu 30, 2011 12:12 am

Emmätiä muuta ku ne normaalit erot siinä kuka on missäkin tilanteessa äänessä ja kuka ei, ja tottakai se vaikuttaa siihen sikäli, ettei hiljaset kaverit yleensä rupee pelinjohtajiksi, mutta voivat ruveta jos lakkaavat olemasta hiljasia. Äänekkyys ei myöskään viä tarkota suurempaa halua vastuunottoon, se on vaan yksi sen edellytyksistä.

En siis menisi sanomaan, että kaikki on etupenkkijengiä pidemmänkään yhteisen pelikokemuksen myötä. Jotkut vaan ei haluu.
Jos se maistuu paskalta, se ei ole suklaata. Space-jerusalem.com
Nuurori

Re: Roolipelaajien keskinäinen takapenkkikulttuuri?

ViestiKirjoittaja Bayonet » Su Tammi 08, 2012 9:05 pm

Huh!
Tuossa joululoman jäljiltä katselin mainitsemaasi keskustelua ja olin ihan ihmeiisäni siitä millaista paatoksellista sävyä se on saanut. Mutta joo, itsehän pelailen ihan old school-roolipelejä, ja kyllä meillä ovat kaikki kokeneet sen mielekkääksi ja halunneet jatkaa sitä pelailua.

Itse asiassa pelaajien passiivisuus toisi kyllä kovia haasteita pelinjohtamiseen, ja olen nähnyt pelaajien kannustelevan hiljaisempia (kokemattomampia) osallistumaan roolin pelaamiseen. Hyvin se on mennyt, eikä siinä mitään takapenkkiläisyyttä ole mielestäni syntynyt.
Bayonet

Paluu Roolipelit