Pelityyli kiireisille

Keskustelua kaikesta siitä, mitä tapahtuu pelipöydän ääressä tai larppimetsän syövereissä, ja miten voimme tehdä siitä entistäkin hauskempaa.

Pelityyli kiireisille

ViestiKirjoittaja SnowDog » To Heinä 07, 2011 11:59 am

Olen jo jonkin aikaa pohtinut mitenkä kannattaisi lähteä liikkeelle kun peliryhmä on varmaan aika pieni ja peliä voi pelata ehkä korkeintaan kerran kuukaudessa (4-6 h).

Ajatuksena on kuitenkin pitäytyä melko perinteisessä pelaamisessa, tyyliin Praedor, mutta mikä teidän mielestä toimisi parhaiten tällaisten taustatietojen perusteella? Nyt pelaamme yksittäisiä palkkasoturi-tehtäviä ja se toimii aika hyvin. Itse en kuitenkaan haluaisi mennä ihan samalla konseptilla, koska se ei tarjoa mitään uutta ja tarpeeksi erillaista nykyiseen toimintaan.

Minulla on paljonkin ideoita erilaisiin kampanjoihin, mutta pelkään pahoin, että varsinaisten kampanjoiden juoni katkeaa ja unohtuu pahasti näin lyhyillä pelikerroilla, joita pelataan vielä näin harvoin.

Eli, ideoita?
"Tämä on tapa pelauttaa.
On useita tapoja pelauttaa, mutta tämä on minun tapani."

- Full Metal GM
SnowDog

Re: Pelityyli kiireisille

ViestiKirjoittaja Nuurori » To Heinä 07, 2011 1:26 pm

Yks vaihtoehto on pelata samaan maailmaan sijoittuvia irrallisia pelejä, jotka kuitenkin kokonaisuutena liittyvät toisiinsa ja rakentavat samaa tarinaa. Tällöin pelaajien ei tartte pitää siitä hahmostaan kiinni samalla tavalla (joskaan mikään ei estä, etteikö osa hahmoista olisi aina välillä vanhoja) eikä muistaa mitä on tapahtunut viimeksi, mutta kuitenkin joku jatkumon tarjoama mielekkyys voisi olla mahdollista toteuttaa.
Jos se maistuu paskalta, se ei ole suklaata. Space-jerusalem.com
Nuurori

ViestiKirjoittaja Delgrim » To Heinä 07, 2011 1:46 pm

Voit tehdä yhden tarinan ja esittää sitä eri puolilta aina uusille hahmoille, tietenkin silloin pitää olla mahdollisuus muuttaa lopputulosta jollakin tapaa aina. Toinen on tehdä 3-5 pelikertaa kestäviä kampanjoita koska silloin pystytte pelaamaan 2-4 seikkailua kuitenkin vuodessa. On jotenkin aina ikävä kuulla että pelitahti hiipuu ja/tai pelikaverit häviävät maailmalle, olen ilmeisesti erittäin onnellisessa asemassa.
Delgrim

ViestiKirjoittaja SnowDog » To Heinä 07, 2011 1:58 pm

Tässä on tosiaan ollut useamman vuoden kuiva kausi, jonka on katkaissut tänä vuonna pelatut 3 sessiota kolmen hengen peliporukalla (+ GM). Peliporukka on muuten levinnyt kuin haulikon suusta ammuttuna ja jäljelle jääneille (minä mukaanlukien) peliaika on kortilla.

Näiden ehdotusten pohjalta jokin Sin City/Thieves World -tyyppinen ratkaisu voisi toimia aika hyvin.

Hahmojen tekohan on sitten toinen ongelmakohta. Itse en haluaisi väsätä useaa hahmoa valmiiksi, mutta vähänkään monimutkaisissa peleissä hahmonluontiin uppoaa helposti tuo 2-4 tuntia, eli koko sessio. Joissain tapauksissa sama pätee myös peleihin, joissa itse säännöt eivät ole kovin raskaat, niin hahmonluonti voi olla pitkäkin prosessi.
"Tämä on tapa pelauttaa.

- Full Metal GM
SnowDog

ViestiKirjoittaja Nuurori » To Heinä 07, 2011 2:36 pm

jos sessiot on kortilla ei niitä kyllä kannata hahmonluontiin tuhlata. niitä hahmoja voi tehä etukäteen vaikka skypellä.
Nuurori

ViestiKirjoittaja SnowDog » To Heinä 07, 2011 2:58 pm

Näinhän se on. Tietty riittävän simppeli hahmonluonti auttaa asiaa tässäkin... Täytyykin funtsia mikä systeemi täyttäisi parhaiten nämä speksit...
"Tämä on tapa pelauttaa.

- Full Metal GM
SnowDog

ViestiKirjoittaja halski » To Heinä 07, 2011 3:05 pm

Ootko Barbarians of Lemuriaan tutustunut? Säännöiltään simppeli sword&sorcery/barbarian jock -mättö, joka sopinee erinomaisesti tähän tarkoitukseen. Yhden pelikerran perusteella nopeasti opittavat säännöt, reipasta lahtausta, hauska kokemussysteemi ja seikkailun saa hyvin purkkiin yhdessä pelisessiossa.

Oletuksena on, että seikkailujen välillä PH:t tuhlaavat seikkailuissa saamansa rikkaudet. Pelisession lopuksi kukin pelaaja kuvailee, mihin ja miten törsää rahaa - kokemusta annetaan kuvailujen perusteella 1, 2 tai 3 pistettä. 3 pistettä menee sellaisille, joiden tuhlailuista saa hyvää ainesta seuraavaan seikkailuun.

Eli kaiken muun hyvän lisäksi oletuksena on, että PH:t eivät välttämättä vietä seikkailujen välistä aikaa keskenään, ja voivat taas ajautua yhteen seikkailua varten, mutta kaikkien ei tarvitse olla paikalla.
P: Ship of Fools
GM: Deadlands Reloaded, Dogs in the Vineyard, liuta pieniä indiepelejä
Haaveissa: Apocalypse World, Sorcerer, Lacuna Part 1
halski

ViestiKirjoittaja SnowDog » To Heinä 07, 2011 3:27 pm

Vähän olen sitä lukaissut, mutta jokin siinä tökki. En muista mikä ja saattoihan se olla vain sekin, etten lukenut kunnolla.

Tuo kokemustapa on varsin hauska, täytyy myöntää, eivätkä suuretkaan rikkaudet aiheuta pelillisiä ongelmia :)
"Tämä on tapa pelauttaa.

- Full Metal GM
SnowDog

ViestiKirjoittaja halski » To Heinä 07, 2011 3:42 pm

Siitähän on jokin vanha ilmaisversio, jossa on kai jotain vikaa. Uusin on Legendary Edition.

Juttuja, jotka voivat joillekin aiheuttaa närää, lienevät urasysteemi - eli ei erillisiä taitoja, vaan ei-taisteluheitot ratkaistaan hahmon urien (kauppias, tanssijatar, orja jne.) perusteella - ja sankaripisteet. Ja ehkä se, ettei eri aseiden välillä ole kauheasti mekaanisia eroja.

Käytännössä meillä oli sen kanssa saakutin hauskaa. Sessio ei kestänyt kauhean kauaa (ehkä kolme tuntia) ja se oli lähinnä hirveätä mättöä, toisin kuin meillä yleensä, mutta se toimi. Luotiin hahmot samassa ja se sujui vikkelästi; taisteleminen oli hauskaa, koska sankarit vetivät vähempiarvoisia vastauksia halki, poikki ja pinoon, ja pelaajat silminnähden nauttivat siitä, että saivat värikkäästi kuvailla miten saivat pahiksia hengiltä.

Maailmassa on ongelmansa - bonusta on mm. se, että siellä on paljon matelijoita, miinusta se, että siellä ei pelattavien hahmojen lisäksi ole juuri muuta. Eipä sillä, että hevosten mukaantunkeminen kauhean vaikeata olisi. Mutta statseja ei ole tavallisille eläimille ollenkaan. Ja kovin synkfantsuun siitä ei suoraan kirjasta otettuna ole, kun demoneille ja muulle tarpeelliselle dark fantasy -tavaralle ei ole sääntöjä. Magiasysteemi on kyllä hauska, joskin pääasiassa NPH:ille suunnattu.
P: Ship of Fools
GM: Deadlands Reloaded, Dogs in the Vineyard, liuta pieniä indiepelejä
Haaveissa: Apocalypse World, Sorcerer, Lacuna Part 1
halski

ViestiKirjoittaja arzi » To Heinä 07, 2011 3:52 pm

Mä suosittelisin systeemiä joka on kaikille mahdollisimman tuttu, vaikkei pohjimmiltaan olisikaan yksinkertainen. Ainakin oman kokemuksen mukaan tuttu systeemi on aina nopeampi kuin helpoinkaan vieras systeemi. Se auttaa myös siihen että pelaajat voivat helposti tehdä hahmot yksinään ja/tai skypen/messengerin/irkin välityksellä.

Jos haluaa jotain jatkuvampaa juonta, mä suosittelisin ns. "save-vihko" systeemiä josta kuulin joskus. Eli pelikerran jälkeen vihkoon lyhyesti ylös mihin viimeksi jäätiin. Myös foorumi/wiki voi soveltua tähän, mutta sanoisin että jos pelikerran ylös kirjoittaminen jää jonkin vastuulle tehdä kotona, se jää 90% kerroista tekemättä.

En tiedä joko tämä on jossain pelissä toteutettu, mutta yhteen omaan systeemiini kehittelin hahmonkehitystä joka toimii jos session sisällä. Expat saa samantien ja ne voi myös käyttää heti, ei vasta pelisession lopussa niinkuin monissa peleissä. Tästä on se etu että hahmonkehityksestä pääsee nauttimaan myös one shot -peleissä.
I put the hot in Azathoth
Agricola Jugend
http://www.dicework.com
arzi
Admin

ViestiKirjoittaja SnowDog » To Heinä 07, 2011 4:09 pm

Halski--
Olenkin varmaan jotain tuollaista ilmaisversiota lueskellut (ei voi muistaa). Kieltämättä toi kuulostaa ihan viihteelliseltä setiltä.

Arzi--
Tuo järjestelmän tuttuus on äärettömän hyvä pointti. Istun tässä kahden vaiheilla. Toisaalta olisi helppo hypätä johonkin tuttuun peliin, koska hahmot olisi helppo tehdä ja pelin pelaaminenkin menisi aika nopeasti, kuten jo sanoitkin.

Toisaalta pelikirjasto on täynnä erilaisia pelejä, joita ei ole koskaan tullut kokeiltua, tai välttämättä edes kunnolla luettuakaan. Niitäkin olisi hauska päästä testailemaan, mutta se ei varmaan oikein istu nykyiseen tilanteeseen. Harmi.

Tuo expa-systeemi vaikuttaa ihan toimivalta jutulta, olettaen että peli käyttää tuollaista expa-systeemiä. Noh, se on kyllä riittävän yleinen, että tuon ajatuksen esiintuominen oli hyvä juttu.

Vetämissäni peleissä on ollut yleensä tapana, että yksi vuorollaan pitää pelistä päiväkirjaa (parhaiten se toimi Praedorissa, mikä on toistaiseksi viimeinen peli, mitä olen vetänyt). Päiväkirjan pitäjän tehtävänä oli myös puhtaaksikirjoittaa se viikon sisällä pelikerrasta, jolloin hän sai 100 expaa lisää, mikä ei ollut ihan vähän Praedorissa.
"Tämä on tapa pelauttaa.

- Full Metal GM
SnowDog

ViestiKirjoittaja arzi » To Heinä 07, 2011 5:13 pm

SnowDog kirjoitti:Toisaalta pelikirjasto on täynnä erilaisia pelejä, joita ei ole koskaan tullut kokeiltua, tai välttämättä edes kunnolla luettuakaan. Niitäkin olisi hauska päästä testailemaan, mutta se ei varmaan oikein istu nykyiseen tilanteeseen. Harmi.

Tuttu tilanne, vähän sama itselläkin. Pitkä kuiva kausi ollut, mutta pelejä on silti kertynyt hiljakseen. Tuttu olisi helppo aloittaa, mutta uuttakin olisi kiva pelata. Jos asutte kaikki samassa kaupungissa, yksi vaihtoehto voisi olla kierrättää kirjaa pelaajalta toiselle niin että jokainen tekee hahmon yksin. Tai sitten jos aikataulut saisi paremmin sopimaan niin että jokaiselle ehtii käydä tekemässä hahmon omalla ajallaan? Ainakin oman kokemuksen mukaan kun vaikeinta on sovittaa yhteen neljän ihmisen aikataulut, ei niinkään kahden kerrallaan.
I put the hot in Azathoth
Agricola Jugend
http://www.dicework.com
arzi
Admin

ViestiKirjoittaja SnowDog » To Heinä 07, 2011 10:28 pm

Nykyisen ryhmän pelaajat asuvat oikeastaan kaikki eri kaupungeissa, mutta kahden osalta matka ei ole mitenkään älyttömän pitkä. Aikataulujen yhteensovittaminen on toki oma ongelmansa ja sinällään yhden pelaajan hahmonluonti voisi olla hyväkin ratkaisu. Sillä tavalla saatiin älyttömän hyvät hahmot aikaiseksi vanhassa Fading Suns kampanjassa. Hyvä idea, 50 expaa. Täytyy kokeilla jotain näistä lähestymismalleista...
"Tämä on tapa pelauttaa.

- Full Metal GM
SnowDog

ViestiKirjoittaja Nuurori » Pe Heinä 08, 2011 1:38 am

Ainii, unohtu tää ilmeisin:

Eti uudet pelaajat :P

Niiden vanhojen pelaajien kans voit tottakai pelata aina kun niille sopii, mutta muun 90% ajasta pelaa niiden kanssa kenelle sopii sillonkin.

Ei sillä, tottahan sitä mieluiten pelais niitten vanhojen kavereitten kaa. Realiteetit pitää vaan tunnustaa - jos ei niin sitten ei.
Nuurori

ViestiKirjoittaja SnowDog » Pe Heinä 08, 2011 8:36 am

Vähän radikaalia, mutta totta. Tuo olisi varsin varteenotettava vaihtoehto, jos ongelma olisi pelkästään siinä, että pelaajilla ei ole aikaa. Mutta myös minulla on samainen ongelma :(
"Tämä on tapa pelauttaa.

- Full Metal GM
SnowDog

ViestiKirjoittaja Sam! » Ma Heinä 11, 2011 9:49 pm

Olisiko jossain pelien välisessä ylläpidossa mitään järkeä? Vaikkapa niin, että jossain hovijuonittelussa pelaatte aina kesäjuhlat ja sitten pelaajat ilmoittelevat sähköisessä mediassa, että mitä heidän linnanherransa hommaavat talven aikana?

En näköjään voi olla mainitsematta, että julkaisin Efemeros #2:ssa hahmonluontipolut Praedoriin. Niissä siis valitaan lapsuus, yhteiskuntaluokka ja arkkityyppi ja teksti kertoo, millaiset taidot ja piirteet hahmolle tulee. Kyseistä julkaisuahan saa nykyään Helsingin kirjastoista. Onko sinulla pääsyä sinne? Toisaalta olen kyllä nähnyt jengin ottavan nopeasti Praedorin hahmonluontisäännöt haltuun ja selviytyvän urakasta tunnissa, mikä on paremmin kuin mihin itse ikinä pystyisin.
-Sami Koponen
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Mythopoeia - blogi tarinankerronnan monista kasvoista
Sam!

ViestiKirjoittaja Lauronen » Ti Heinä 12, 2011 2:30 pm

Jos pelihammasta kolottaa, mutta porukkaa ei saa kokoon, kannattaa kokeilla De Profundisia. Siinä pelaajahahmot lähettelevät kirjeitä toisilleen. Minulla on juuri kampanja menossa, ja hyvin toimii.
Lauronen

ViestiKirjoittaja ithelog » Pe Marras 25, 2011 12:46 pm

Kuusi tuntia on aika lyhyt aika millekään kovin älylliselle pelille. Sen sijaan mission tyyppisiä juttuja saa vedettyä hyvinkin kahdessa tunnissa. Lyhimpiin peliaikoihin olen päässyt silloin kun pelinvetäjä on tehnyt hahmot valmiiksi ja seikkailu on ollut suoraviivainen tyyliin: mission briefing, tulette paikalle, action.

Muuten suosittelisin Call of Cthulhua, mutta kun en itse muista vetäneeni sitä kertaakaan alle kuuden tunnin tyypillisen pelin kestäessä 9 tuntia niin sitä en voi suositella.

Yksi ratkaisu on suunnitella seikkailu joka sisältää kellotettuja herätteitä. Kun pelinvetäjä on esim. kännykkähälytyksiin laittanut joitain pelin etenemistä edistäviä tapahtumia, niin silloin pelaajat eivät unohdu sivuhaaroihin niin helposti. Esim. NPC:n agenda edistyy vaiheittain olivat pelaajat ehtineet tilanteeseen mukaan tai eivät. Tämä tietty lisää todennäköisyyttä, etteivät hahmot pääse tavoitteseensa.

Pitkäjänteisen kampanjan tai peliaikaan mahtumattoman juonen vetäminen on aika toivotonta. Jos pelikerrasta alkaa mennä useampi tunti siihen, että kerrataan mitä on tapahtunut jotta kaikki pääsee kartalle niin homma ei vain toimi. Jos tätä oikeasti haluaa yrittää, niin sitten pelinvetäjän kannattaa kirjoittaa joka pelikerran alkuun valmiiksi lyhyt tiivistelmä siitä missä mennään. Itse suosisin printtejä, mutta jos kaikilla on laite jolla pääsee nettiin käytettävissä, niin tuon briefin voi laittaa vaikka kampanjan kotisivulle tms. kunhan on paikassa mistä sen kaivamatta löytää. Siis, ei mitään historiaa kaikesta siihen asti, vaan oleellinen lyhyesti juuri sen verran että asiat palautuu mieleen ja asioista tietämätönkin voi tehdä ensimmäiset päätökset.

Sinällään on ihan sama onko intro mission briefing vai kertaus kampanjassa aiemmin tapahtuneesta. Oleellista on saada pelaajat moodiin jossa he oikeasti voivat alkaa tehdä päätöksiä siitä mitä tehdään. Action tyyppisessä seikkailussa voi tapahtuakin jotakin, mutta tutkimista vaativissa jutuissa lyhyt pelikerta voi mennä kokonaan siihen, että pelaajat pohtii vaihtoehtoja ja ne vähät asiat mitä tehdään on sitä kun joku hahmoista käy hankkimassa jollakin tavalla lisää tietoa.
Suomalaiset ovat kansainvälistä kansaa. He välittävätkin kanssaihmisistä ilman ään pisteitä.
ithelog

ViestiKirjoittaja Theros » To Tammi 12, 2012 12:14 pm

Juurikin sellaisen lyhyen ranskalaisilla viivoilla tehdyn briefingin apu on suuri jos pelien väli venyy pitkäksi. Suosittelen tekemään sellaisen hyvinkin pian pelin jälkeen että se jää myös itselle muistiin.

Omassa porukassani (kun sellainen vielä kauan sitten oli) kävi juuri näin ja oli työlästä antaa tunnin kertaus jokaisen pelikerran alkajaisiksi. Menin siis siihen että lähetin sähköpostilla briefingin viikkoa ennen peli-iltaa. Lisäksi lisäsin koko pelissä tapahtuneet asiat listaan sitä mukaa kun niitä briefingejä tein. Tällöin koko lista oli kerrattavissa jos peli venyisi esim 6kk mittaiseksi.
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Theros

ViestiKirjoittaja Baramir » To Tammi 12, 2012 7:37 pm

Me pidämme pelipäiväkirjaa johon kirjataan pelimaailman (glorantha) päiväys ja tapahtumat.. Helpottaa pitkänkin tauon jälkeen juonen mukaan pääsemistä kun tarkistaa päiväkirjasta.

Hahmoista teen itse semmoiset raakileet jotka pelaajat viimeistelevät nopsasti itselleen mieluisan. Nyt muuten oli ensimmäinen kerta kun piti miettiä hahmon sukupuolta (pelaajalla on semmonen "projekti " menossa jossa Hannusta tulee Hanna) joten jätin vielä auki.

Vanhemmuuttaan peliporukka on levinnyt aikas laajalle ja kun sitten pääsee pelaamaan on luvassa parinpäivän orgiat.
"pelkäätkö pimeää? Kohta pelkäät"
Baramir

Seuraava

Paluu Pelitaito