[SRPS] Simppeli Roolipelisysteemi

Tältä alueelta löydät avun pelimaailmasi, larppisi tai muun projektisi suunnitteluun. Kysy tarkkoja kysymyksiä, odota selkeitä vastauksia.

Re: [SRPS] Simppeli Roolipelisysteemi

ViestiKirjoittaja Taustavoima » Su Touko 30, 2010 11:14 am

"Pelaajien pitää kehitellä itselleen hahmo esimerkiksi paperille. Liian hyvä on yleisesti tylsä. Heikolla on enemmän haastetta." Tämä on epämääräisesti kirjoitettua sääntötekstiä, joka ei kerro, mitä minun tulee pelaajana käytännössä tehdä. Kirjoita mieluummin esimerkiksi: "Pelaaja päättää kaksi asiaa, joissa hänen hahmonsa on erityisen hyvä, ja yhden asian, jossa hän on erityisen huono." Paperista ei kannata puhua mitään.

Havainnollisuutta tarvitaan vielä paljon lisää. Kuvittele, että tekstiäsi lukee neljä todellista, pelipöydän ympärille kerääntynyttä ihmistä, joiden pitäisi sinun ohjeidesi perusteella saada aikaiseksi hauska peli. Kerro heille mahdollisimman selkeästi, mitä heidän pitää tehdä. Kun osaat selittää roolipelaamisen idean äidillesi niin, että hän ymmärtää, olet jo aika pitkällä.
Blogini aiheita ovat kirjoittaminen ja kirjallisuus.
Taustavoima
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Siika-Mies » Su Touko 30, 2010 2:15 pm

Hmm kiitti vinkistä. Päivittelen tota tohon yhteen viestiin.

EDIT: Lainasin nyt suoraan sun viestistäsi. Se on väliaikaisesti tai jää siihen jos sopii.
Siika-Mies

ViestiKirjoittaja Siika-Mies » Pe Kesä 11, 2010 9:17 pm

Anteeksi tupla, mutta voidaanko tätä kutsua nyt valmiiksi? Mitä puuttuu ja mitä pitää kehittää?

EDIT:Yah Yeah Tämä on walmis!
Siika-Mies

ViestiKirjoittaja ithelog » La Kesä 19, 2010 3:40 pm

Taustavoima kirjoitti:"Pelaajien pitää kehitellä itselleen hahmo esimerkiksi paperille. Liian hyvä on yleisesti tylsä. Heikolla on enemmän haastetta." Tämä on epämääräisesti kirjoitettua sääntötekstiä, joka ei kerro, mitä minun tulee pelaajana käytännössä tehdä. Kirjoita mieluummin esimerkiksi: "Pelaaja päättää kaksi asiaa, joissa hänen hahmonsa on erityisen hyvä, ja yhden asian, jossa hän on erityisen huono." Paperista ei kannata puhua mitään.

Viimekädessä pelaaja asettaa omalle pelaamiselleen haasteet sillä millaisen hahmon tekee. Jos tuota ei ymmärrä, niin kaikki miinukset ja heikkoudet voi kokea pakkopullana ja rasitteena sen sijaan että näkisi ne mahdollisuuksina syventää hahmoa. Esim. Dr House:n pelaaminen ei olisi läheskään yhtä mielenkiintoista, jos hän ei olisi sosiaalisesti rajoittunut ja rampa. Yksi hyvä ja yksi huono on minusta hiukan liian suppea ratkaisu. Itse lähtisin liikkeelle kolmesta kumpaakin, koska sillä saisi aikaiseksi jo kombinaatioita ja tarinan aihioita ja määrä pysyisi silti niin pienenä että asiat voisi tulla esille pelatessa. Määrä tietty riippuu siitä mille tasolle asioita viedään. Jos ajatelee esim. Dr House:a, niin hänen vahvuutensa eivät ole pelkästään läähetieteellisiä, vaan myös huomiokyvyssä ja älykkyydessä yleensä. Housen pelaaminen säännöillä 2 hyvää ja 1 huonoa olisi kait : lääketiede+, analysointi+, rampa-. Aika vähissä. Jää heitoksi tää mun kommentti.

Edit:

Jos Dr House:a pelaisi kolmella hyvällä ja kolmella huonolla, nuo olisivat suunnilleen: lääketiede+, analysointi+, havainnointi+, rampa-, sosiaaliset taidot-, lääkeriippuvuus-. Mitä enemmän asioita joihin otetaan kantaa on, sitä enemmän hahmoa pystyy syventämään. Ehkä tuo 2+1 riittäisi Dr House:n roolipelaamiseen, mutta pelaajan pitäisi itse asettaa omalle pelaukselleen lisärajoitteita jos haluaisi pelata Dr House:a. Kommenttini liukuu ehkä enemmän yksinkertaistamisen kyseenalaistamisen puolelle.

Mietin tässä joku päivä mitä roolipelissä pitäisi yksinkertaistaa ja mitä ei. Mnusta oikea ratkaisu on yksinkertaistaa niitä asioita joita pelaajat eivät halua tehdä. Esimerkiksi hahmon tekeminen on joillekin roolipelaajille se suola mitä he tarvitsevat, joten sen yksinkertaistaminen on vähän kuin ajan säästäminen treffeillä jättämällä tyttö pois. Toisille taas on oleellista päästä pelaamaan mahdollisimman vähällä vaivalla.

Kummipoikani ei tiennyt mitä roolipelaaminen on ennen kuin sen hänelle selitin. Kun viimein olin saanut hänet tajuamaan mistä oli kyse hän ihmetteli mihin sääntöjä oikein tarvitaan. Olin nimittäin ostanut hänelle roolipelin lahjaksi. Aikamme keskusteltuamme minulle selvisi, että hän oli itse asiassa pelannut kaverinsa kanssa mielikuvituspelejä, jotka käytännössä eivät poikenneet roolipelaamisesta muuten kuin että pelinvetäjää ei ollut, kaikilla oli useita hahmoja ja mitään noppia ei käytetty. Yritän vain tällä sanoa, ettei yksinkertaiseen roolipelaamiseen tarvita käytännössä mitään sääntöjä. Sääntöjä tarvitaan vasta jos halutaan jotakin monimutkaista tai sellaista mitä pelaajat eivät tunne hyvin. Periaate lantin heitosta ristiriitatilanteissa toimii tiettyyn pisteeseen asti, mutta hajoaa murusiksi kahden jääräpään kohdatessa. Heiton hävinnyt voi aina rakentaa tilanteen uudestaan ja vaatia uutta heittoa. Jos tämän haluaa estää tarvitaan jo sääntöjä kertomaan milloin, miksi ja miten lanttia heitellään jne.
Suomalaiset ovat kansainvälistä kansaa. He välittävätkin kanssaihmisistä ilman ään pisteitä.
ithelog

Edellinen

Paluu Projektihautomo