Neuhanse - Roolipeli joukkotuhon jälkeisestä Itämerestä

Keskustelua kaikenlaisista roolipeleistä, larpeista, pelituotteista, roolipelikulttuurista ja yleisistä roolipelaamista koskevista aiheista.

Neuhanse - Roolipeli joukkotuhon jälkeisestä Itämerestä

ViestiKirjoittaja Sasioglu » To Maalis 11, 2010 11:41 pm

Neuhanse
Seikkailuroolipeli joukkotuhon jälkeisestä Itämerestä.

Kuva

2010-lululla maailmanlaajuinen pandemia käynnisti tapahtumasarjan, jonka seurauksena kaikki se mitä olimme tottuneet pitämään sivistyksenä, kulttuurina ja järjestäytyneenä yhteiskunta tuli tiensä päähän.

Kuusi vuosikymmentä on kulunut. Eletään 2070-lukua ja uusi paradoksaalinen ja vääristynyt maailmanjärjestys on voimissaan. 'Tunnettu maailma' levittäytyy Luoteis-Venäjältä Hollantiin, Perämereltä Puolaan. Tämän Pohjois-Eurooppalaisen ulottuvuuden vaikutusvaltaisin taho on entisten suuryritysten rippeiden muodostama häikäilemätön organisaatio, Neuhanse.


Neuhanse on ilmaisena PDF-julkaisuna levitettävä seikkailuroolipeli. Idean takaa löytyy neljä Päijät-Hämäläistä kaverusta, joista allekirjoittanut on pelin varsinainen työstäjä ja kehittäjä. Alkujaan pallo tyrkättiin pyörimään keväällä 2009, ja esikoisversio ilmestyy loppukesästä 2010. Fyysiseltä laajuudeltaan Neuhanse tulee käsittämään arviolta 50-60 sivua. Työryhmä koostuu äärimmäisen kokemattomista roolipelaajista ja kirjoittajista, joten mitään erityisen laadukasta taidonnäytettä ei ole odotettavissa. Ote pelimaailman suunnitteluun on ollut vahvasti pohtiva, ja vaikka suoranaiseen realismiin ei olekaan pyritty, on jonkinasteinen uskottavuus ollut lähtökohtana halki prosessin (vaikka idea moneen elementtiin onkin alkujaan syntynyt kieli poskessa). Pelimaailmalla ei ole selviä esikuvia.

Tämän ketjun tarkoitus on tiedottaa projektista, sekä kerätä mahdollisia ajatuksia ja kysymyksiä nyt ja julkaisun jälkeen.


Maailma

Tyylilajiltaan Neuhanse on post-apokalyptinen. Maailma kuitenkin eroaa valtavirrasta sijoittumalla tuhon jälkeisen välittömän kaaoksen sijasta pitemmälle tulevaisuuteen, jossa ihmiskunta jo aktiivisesti jälleenrakentaa sivilisaatiotaan. Maaseutu on pitkälti yhä viidakon lakien hallitsemaa pikkuryhmittymien tilkkutäkkiä, mutta rannikoiden kasvavissa keskuksissa todistetaan valtioiden, kauppaliittojen ja talouselämän uutta nousua. Lisäksi sivilisaation luhistumisen syynä oli sittemmin kadonnut pandemia, joten pelimaailman elinolosuhteet ovat häiritsemättömät. Osansa on myös pandemian degeneroimilla eläimellisillä ihmispopulaatioilla; ns. ’villeillä’.

Neuhansen maailma on tyylilajista poiketen jokseenkin optimistinen ja valoisa; maailma on ongelmia ja kärsimystä täynnä, mutta suunta on ylöspäin.

Itämeren voimakkain taho on Pohjois-Saksasta levittäytyvä sotilaallistaloudellinen Neuhanse –organisaatio, jonka ei kuitenkaan tarvitse välttämättä olla läsnä pelattavissa seikkailuissa. Organisaatio on pitkälti vastuussa sivilisaation noususta. Se pyrkii hallitsemaan Itämeren kauppaa ja tärkeimpiä keskuksia ja sen valttikortteja ovat korkea teknologia, sekä merkittävien energiavarojen hallinta (tärkeimpinä Pohjanmeren öljynporauslautat).

Neuhansen lisäksi Itämerellä vaikuttaa joukko valtioiden jälleenrakentamiseen tähtääviä kansallisia hallituksia. Neuhansen tärkein vastavoima on ääriortodoksisen Neo-Tsaarin Pietarista käsin kaitsema Neljännen Rooman Valtakunta, jonka vahvuuksia ovat lähinnä omavaraisuus ja poikkeuksellisen vahva keskushallinto, jonka lonkerot on onnistuttu juurruttamaan aina maaseudulle asti.

Maailman teknologinen taso on joitain satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta nykyisellä tasolla.


MAAILMANKARTTA: http://img51.imageshack.us/img51/9727/neuhansakartta40.jpg


Pelaaminen

Neuhanse ei tarjoa pelaajahahmoille ja seikkailujen luonteelle suoraa konseptia, mutta antaa esimerkkilistan mahdollisista kehyksistä

Neuhanse
Pelaajat ovat Neuhansen jäseniä, esimerkiksi sotilaita tai tiedustelijoita. Pelin painopiste on erilaisten Neuhansen etua ajavien operaatioiden suorittamisessa ja pelin luonne sotilaallinen.
Freelancerit
Klassinen lähestymistapa. Pelaajat ovat yksityisiä seikkailijoita tai onnenonkijoita, jotka hääräävät pitkin maita ja mantuja omia vaihtelevia päämääriään ajaen tai erinäisten tehojen tarjoamia tehtäviä suorittaen.
Jengi
Pelaajat kaitsevat omaa maaseutujengiään tai muuta pienryhmittymää. Painopiste on jengin sisäisillä ja jengien välisillä suhteilla. Pelaajat pyrkivät säilyttämään ja kasvattamaan jengiään haalimalla resursseja, kamppailemalla reviiristä, säilyttämällä oman asemansa jengin sisällä ja taistelemalla maaseudulle puskevaa hallitusten vaikutusvaltaa vastaan. Vaihtoehtoisesti pelaajat voivat johtaa staattisempaa ja vauraampaa enklaavia.
Vapaakauppiaat
Neuhanse hallitsee merta, mutta maareittejä dominoivat yksityiset vapaakauppiaat, modernit karavaanikauppiaat panssariautoineen ja -junineen. Painopiste on oman liiketoiminnan pyörittämisessä ja vaurauden kasvattamisessa (sekä silkassa seikkailussa) vaarallisessa maailmassa, jossa miltei jokainen yrittää asein tai juonin anastaa työsi hedelmät. Vapaakauppias-konsepti mahdollistaa freelancer-seikkailun ratkaisevasti suuremmilla puitteilla.
Johtajat
Pelaajat ovat tärkeitä vaikuttajia jonkin kansallisen hallituksen organisaatiossa, poliitikkoja, sotilasjohtajia tai jonkin keskuksen paikallinen kenraalikuvernööri alipäälliköineen. Pelaaminen on yhdistelmä mikro- ja makrotasoa ja valokeilassa on oman asutuskeskuksen tai kokonaisen yhteiskunnan paimentaminen hankaluuksien lävitse.

+ Merirosvot, Uudisasukkaat, Selviytymiskauhu... jne.



Säännöt

Neuhansen painopiste ei ole säännöissä. Ne ovat yksinkertaiset, eivätkä sisällä mitään erityisiä pelimaailman luonteeseen liittyviä piirteitä. Neuhanse rohkaiseekiin käyttämään pelaajien niin halutessa jotain muuta, pelaajille mieleistä ja heidän suunnittelemansa seikkailun/kampanjan luonteeseen sopivaa sääntöjärjestelmää.

Neuhansen oma systeemi noudattaa perinteistä selvää roolijakoa pelinjohtajan ja pelaajien kesken.
Neuhansen sääntöjärjestelmässä hahmojen ominaisuudet ilmaistaan kuudella faktorilla, joiden arvot määritellään asteikolla 1-3 (1=tavanomainen, 2=erinomainen, 3=harvinaislaatuinen)(Faktorit ovat: Fyysisyys, Selviytyminen, Vaikutus, Sivistys, Tekniikka ja Taistelu). Lisäksi faktoreiden alle ostetaan niiden piiriin kuuluvia kyky, jotka määritetään asteikolla 1-2 (1=ammattikyky, 2=mestarikyky). Peli sisältää kattavan kykylistan, mutta rohkaisee pelaajia laatimaan tarvittaessa omiaan.

Enin osa pelissä kohdattavista haasteista ratkotaan yksinkertaisilla haastetesteillä käyttäen sopivaa faktoria ja mahdollista kykyä. Pelkistetty taistelujärjestelmä perustuu samanaikaisesti valittaviin toimintoihin ja shokkisysteemiin. Hahmot menettävät toimintakykynsä helposti, mutta kuoleminen on erityisen hankalaa. Ensiavun merkitys painostaa tiimityöhön.



Silmänruokaa:

Nykyistä edistyneemmän teknologien selkein ilmentymä, hansalainen lihashaarniska (äärimmäisen harvinainen ja kallisarvoinen):
http://img692.imageshack.us/img692/7290 ... resize.jpg
Seikkailijajoukko nuotion ääressä:
http://img101.imageshack.us/img101/8328/tauolla2resize.jpg
Viimeksi muokannut Sasioglu päivämäärä Pe Kesä 25, 2010 4:46 pm, muokattu yhteensä 9 kertaa
Avatar
Sasioglu
 
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2010 6:26 pm
Paikkakunta: Hollola

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja Burgeri » To Maalis 11, 2010 11:52 pm

MYYTY!
@samposm myöntää Burger2ille kunniamatemaatikon arvon
Avatar
Burgeri
 
Viestit: 1257
Liittynyt: To Elo 14, 2003 6:05 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja Sasioglu » Pe Maalis 12, 2010 12:09 am

Burgeri kirjoitti:MYYTY!


Itse mestari Burger! :P Praedor, Stalker ja Taiga ovat tähänkin lyöneet leimansa ja inspiroineet. Viimeistä tosin en ole pelannut, lukenut ja fiilistellyt vaan :'(
Avatar
Sasioglu
 
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2010 6:26 pm
Paikkakunta: Hollola

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja RoleHamster » Pe Maalis 12, 2010 12:14 am

Kuulostaapa hyvältä! Ja uskottavalta: historia toistaa itseään.

Onko ideologioilla maailmassa miten merkittävä rooli? Tuo itäveljemme uusortodoksisuus on uskottava jatke nykyhetkelle, mutta en voi välttää tietynlaisen "Deutschland über alles" -asenteen kaipaamista... :wink: Kun nyt Saksa kerran on toistuvasti tuottanut miltarista ekspansiivisuutta yhdistyneenä oman tärkeyden ja erinomaisuuden korostamiseen, niin voisi olettaa että Neu-Hansalaiset ovat tasa-arvoisempia kuin alemmat "rodut". (Riippuu tietysti siitäkin, menikö koululaitos kovinkin pahasti retuperälle katastrofin seurauksena, eli onko menneisyyden opetukset jo unohdettu. Aikaväli ainakin mahdollistaisi kokonaisia neu-tietämättömiä sukupolvia.)
RoleHamster
 
Viestit: 128
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:54 pm

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja Sasioglu » Pe Maalis 12, 2010 12:30 am

Kiva että kuulostaa hyvältä :)

Neu Hansa ei sinänsä nojaa saksalaiseen identiteettiin, vaan on monikansallinen organisaatio, jonka jäsenistä 30-40% on ulkomaalaisia. Järjestö vain sai alkunsa Saksasta, jossa lähinnä sattuman oikusta joukko miljonäärejä yhdessä tiedepiirien ja opportunististen upseerien kanssa onnistui reagoimaan pandemiaan ja suojaamaan itsensä, sekä paljon tietoa ja materiaalia. Hansa on vähän kuin NATO; Usa ja Saksa ovat niissä johtavia, mutta vain voimansa ja alullepanon takia, eivät ideologian tai etnisen ylemmyydentunteen takia.
Mitä tulee tasa-arvoisuuteen niin Neu Hansan 'jäsenet' (sotilaat ja muu tärkeä henkilöstö) on tosiaan tasa-arvoista ja omaavat korkean elintason. Ei-jäsenet/kansalaiset ovat keskenään melkolailla tasa-arvoisia myös, mutta kuilu kahden ryhmän välillä on lavea, myös ydinalueella Saksassa.

Yleisesti ideologiat eivät ole polttopisteessä, lähinnä vaihtelua on noissa kansallisissa hallituksissa akseleilla diktatuuri-demokratia ja anarkia-kontrolli.
Avatar
Sasioglu
 
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2010 6:26 pm
Paikkakunta: Hollola

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja Knecht » Pe Maalis 12, 2010 2:50 am

Heh, tämähän kuulostaa hauskalta. Ekana tuli mieleen FGH:n Twilight:2000:een kirjoittama Kööpenhaminaan-opus, mutta skene on tosi erilainen. Mä olen aina digannut maailmanluomiskeskeisistä peliproggiksista, ja tämä vaikuttaa sellaiselta. Teemat vaikuttavat mielenkiintoisilta. "Neu Hansa" ei ole ainakaan nykysaksaa, mutta ehkäpä en lähde tästä nyt nillittämään. Tehokas otsikko se on: kertoo jollakin tasolla heti, missä mennään.

Hauskaa, että joku jaksaa. 40 sivua kuulostaa siltä, että homma myös valmistuu joskus. Tsemppiä. Luen kyllä, ennemmin tai myöhemmin.

-K
Knecht
 
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 9:08 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja Sasioglu » Pe Maalis 12, 2010 3:06 pm

Knecht kirjoitti:Heh, tämähän kuulostaa hauskalta. Ekana tuli mieleen FGH:n Twilight:2000:een kirjoittama Kööpenhaminaan-opus, mutta skene on tosi erilainen. Mä olen aina digannut maailmanluomiskeskeisistä peliproggiksista, ja tämä vaikuttaa sellaiselta. Teemat vaikuttavat mielenkiintoisilta. "Neu Hansa" ei ole ainakaan nykysaksaa, mutta ehkäpä en lähde tästä nyt nillittämään. Tehokas otsikko se on: kertoo jollakin tasolla heti, missä mennään.

Hauskaa, että joku jaksaa. 40 sivua kuulostaa siltä, että homma myös valmistuu joskus. Tsemppiä. Luen kyllä, ennemmin tai myöhemmin.

-K


Kiitokset. Neu Hansa on joo nimenä vähän tyylitelty. Syntyi aluksi virheenä, mutta päätettiin pitää se tuollaisena, kun oli jo vakiintunut, ja keksiä sille selitys pelimaailman (Lähinnä vain muokkautunut käytössä vuosikymmenten aikana). Oikeaoppinen muoto olisi käsittääkseni 'Neue Hanse'.
Avatar
Sasioglu
 
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2010 6:26 pm
Paikkakunta: Hollola

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja RoleHamster » Pe Maalis 12, 2010 5:08 pm

Sasinpoika kirjoitti:Neu Hansa on joo nimenä vähän tyylitelty. Syntyi aluksi virheenä, mutta päätettiin pitää se tuollaisena, kun oli jo vakiintunut, ja keksiä sille selitys pelimaailman (Lähinnä vain muokkautunut käytössä vuosikymmenten aikana). Oikeaoppinen muoto olisi käsittääkseni 'Neue Hanse'.

Pelillinen selitys voisi olla kielen muuttuminen 60 vuoden aikana, kun kielenhuoltajia ei maailmassa enää ole ja kaiken maailman pakolaiset raiskaavat ach niin ichanaa schakschan kieltä... Tuloksena on niin sija- kuin persoonataivutuksenkin yksinkertaistuminen, vrt. englanti:

http://en.wikipedia.org/wiki/Middle_English

Neu Hansa sopii hyvin tällaiseen yksinkertaistumistendenssiin.
RoleHamster
 
Viestit: 128
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:54 pm

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja Sasioglu » Pe Maalis 12, 2010 5:46 pm

RoleHamster kirjoitti:Pelillinen selitys voisi olla kielen muuttuminen 60 vuoden aikana, kun kielenhuoltajia ei maailmassa enää ole ja kaiken maailman pakolaiset raiskaavat ach niin ichanaa schakschan kieltä... Tuloksena on niin sija- kuin persoonataivutuksenkin yksinkertaistuminen, vrt. englanti:

http://en.wikipedia.org/wiki/Middle_English

Neu Hansa sopii hyvin tällaiseen yksinkertaistumistendenssiin.


Kuulostaa järkevältä, kiitti. Tosiaan, 60 vuotta on pitkä aika ja kun suurin osa elää ilman minkäänlaista yleistä 'puhdasoppista' koululaitosta, niin pieni evoluutio on ihan odotettavaa.

Ps: Mitäs, joku tuntee Vähä-Aasialaista nimeämiskulttuuria! :)
Avatar
Sasioglu
 
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2010 6:26 pm
Paikkakunta: Hollola

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja SnowDog » Pe Maalis 12, 2010 10:15 pm

Maailma vaikuttaa kyllä erittäin mielenkiintoiselta. Ilmeisesti ihan hirvittävää romahdusta ei kuitenkaan teknologisesti tullut, tai sitten siitä päästiin yli hyvinkin nopeasti? Viittaan tässä lähinnä tuohon kehopanssariin, josta oli ihan nätti kuvakin.

Kartan osalta olisi voinut halutessaan leikitellä, mikäli maailmaan sopii esim. merenpinnan nousu, eli mitä se olisi tehnyt rantaviivalle? Minun puolestani se toimii noinkin, ei siinä mitään.

Säännöt ovat ihan kiitettävän simppelit, saattaisin ehkä käyttää jotain muuta tilalla, mene ja tiedä, kunhan nyt näkee jossain vaiheessa sen lopullisen version. Mutta iskikö näppäilyvirhe, vai onko tosiaan niin, että onnistumiksi lasketaan heitot 4-5, eikä 4-6?

Tsemppiä projektiin!
"Tämä on tapa pelauttaa.
On useita tapoja pelauttaa, mutta tämä on minun tapani."

- Full Metal GM
Avatar
SnowDog
 
Viestit: 2311
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 5:34 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja Sasioglu » Pe Maalis 12, 2010 11:08 pm

SnowDog kirjoitti:Maailma vaikuttaa kyllä erittäin mielenkiintoiselta. Ilmeisesti ihan hirvittävää romahdusta ei kuitenkaan teknologisesti tullut, tai sitten siitä päästiin yli hyvinkin nopeasti? Viittaan tässä lähinnä tuohon kehopanssariin, josta oli ihan nätti kuvakin.

Kartan osalta olisi voinut halutessaan leikitellä, mikäli maailmaan sopii esim. merenpinnan nousu, eli mitä se olisi tehnyt rantaviivalle? Minun puolestani se toimii noinkin, ei siinä mitään.

Säännöt ovat ihan kiitettävän simppelit, saattaisin ehkä käyttää jotain muuta tilalla, mene ja tiedä, kunhan nyt näkee jossain vaiheessa sen lopullisen version. Mutta iskikö näppäilyvirhe, vai onko tosiaan niin, että onnistumiksi lasketaan heitot 4-5, eikä 4-6?

Tsemppiä projektiin!



Uih, typo tosiaan, pitääpä korjata :). Tosiaan paljon teknologista materiaalia ja tietämystä säilyä, etenkin Neu Hansan perustajat onnistuivat säilyttämään niitä, koska kykenivät reagoimaan pandemiaan ja sen jälkeiseen kaaokseen. Muut tahot joutuivat aloittamaan enemmän tyhjästä ja kunnostavat yhä vanhaa teknologiaa, mutta hansalaiset ovat tietyillä aloilla jo menneet ohi 2010-luvusta :P Teknologian suhteen siis aika epätasa-arvoinen maailma.
Eipä tuommoiset isot ekologiset/maantieteelliset muutokset ole käyneet mielessä, vaikka tosiaan olisvat saattaneet olla ihan mielenkiintoinen lisä. Kasvihuoneilmiön voimistuminen kyllä romahduksen yhteydessä taisi aikalailla pysähtyä, joten en tiedä olisivatko jäätiköt enää sulaneet kuinka paljon. Ja sehän olisi vienyt kaikki hienot rauniorannikkokaupungit :'(. Odotetaan vielä pari vuosisataa niin perämeri kuroutuu umpeen maanpinnan nousun takia!
Avatar
Sasioglu
 
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2010 6:26 pm
Paikkakunta: Hollola

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja SnowDog » Pe Maalis 12, 2010 11:18 pm

Okei, jotenkin odotin sääntö-katkelmaa lukiessani, että 6 olisi sitten ollut jokin erikois-onnistuminen tai jotain, mutta kun siitä ei ollut mitään mainintaa, niin aloin miettimään onko typo :P

Teknologinen kuilu on ihan OK. Jos haluat vähän tämän tyylisen maailman kohdalta inspiraatiota (ja vielä löydät näitä jostain), niin suosittelen Grendel Tales -sarjaa. Alkupään Grendel-jutut on jotain supersankari-häröilyä, mutta jossain vaiheessa se muuttui post-apoc maailmaksi, jossa on hyvinkin vaihtelevaa teknologian tasoa. Grendelit vain ovat sotaherroja ja tietyllä tavalla samuraita (tosin ilman mitään kummempaa kunnia-koodistoa).

Kuten sanottua, niin ei se ilmaston lämpeneminen mikään kynnyskysymys ole ja olet kyllä ihan oikeassa sen suhteen, että huonosti olisi käynyt nykyisille ja hienoille rannikkokaupungeille :P
"Tämä on tapa pelauttaa.
On useita tapoja pelauttaa, mutta tämä on minun tapani."

- Full Metal GM
Avatar
SnowDog
 
Viestit: 2311
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 5:34 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja RoleHamster » Su Maalis 14, 2010 12:02 pm

Sasioglu kirjoitti:Kuulostaa järkevältä, kiitti. Tosiaan, 60 vuotta on pitkä aika ja kun suurin osa elää ilman minkäänlaista yleistä 'puhdasoppista' koululaitosta, niin pieni evoluutio on ihan odotettavaa.

Ps: Mitäs, joku tuntee Vähä-Aasialaista nimeämiskulttuuria!

Kuuluu yleissivistykseen. ;-)

Hyvä pointti minusta tuo kasvihuoneilmiön hidastuminen: teollisuushan taisi laajoilla alueilla tosiaan hyytyä, ja päästelevien (n)autojen päälukukin lienee radikaalisti vähentynyt. Ja täällä pohjoisessa maankohoaminen (60 vuodessa 10–60 cm) olisi varmasti jo mitätöinyt merenpinnan vähäisen nousun. Oulukin voisi olla jo kauniin, puhtaan hiekkarannan ympäröimä puoliksi autioitunut, ”neu-raunioitunut” asutussikermä.

Sekin on jännä ja uskottava asetelma, että korkean teknologian tietotaitoa on joillain tahoilla säilynyt – teollisuusvakoilu voisi olla elintärkeässä asemassa eri valtaryhmittymien eloonjäämiskamppailussa. Heti tulee mieleen myös taikauskoisen, neu-taantuneen rahvaan ohjailu naamioimalla jotkin tekniset asiat uskonnoksi tai taikuudeksi... Tosin se kuulostaa ehkä jo vähän kliseiseltä?
RoleHamster
 
Viestit: 128
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:54 pm

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja Sasioglu » Su Maalis 14, 2010 9:09 pm

RoleHamster kirjoitti: Heti tulee mieleen myös taikauskoisen, neu-taantuneen rahvaan ohjailu naamioimalla jotkin tekniset asiat uskonnoksi tai taikuudeksi... Tosin se kuulostaa ehkä jo vähän kliseiseltä?


Tuollaisia kaikenmaailman uuspakanauskontoja marginaalitekijöinä olisi kyllä tulossa, mutta varmaan tekniikkaan suhtautuvat ihan neutraalisti, ei oikein sovi kuvaani miljöön hengestä, eikä etenkään Hansaan. Jotain vastaavia juttuja kyllä on, esim. Pietari yritettiin luhistumisen aikana nukettaa, mutta tuntematon tod.näk. tekninen vika tai venäläisten häirintä esti täpärästi kärkeä räjähtämästä. Tsaari käyttää tapahtumaa propagandana selittäen sen jumalallisena väliintulona, sillä NELJÄS ROOMA on tuhoutumaton ja voittamaton ja tulee palauttamaan ainoan puhdasoppisen kirkon ja ainoan pyhän keisarikunnan täysmittaisen vallan maan päälle!
Avatar
Sasioglu
 
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2010 6:26 pm
Paikkakunta: Hollola

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja RoleHamster » Ma Maalis 15, 2010 8:50 am

Sasioglu kirjoitti:
RoleHamster kirjoitti: Heti tulee mieleen myös taikauskoisen, neu-taantuneen rahvaan ohjailu naamioimalla jotkin tekniset asiat uskonnoksi tai taikuudeksi... Tosin se kuulostaa ehkä jo vähän kliseiseltä?


Tuollaisia kaikenmaailman uuspakanauskontoja marginaalitekijöinä olisi kyllä tulossa, mutta varmaan tekniikkaan suhtautuvat ihan neutraalisti, ei oikein sovi kuvaani miljöön hengestä, eikä etenkään Hansaan. Jotain vastaavia juttuja kyllä on, esim. Pietari yritettiin luhistumisen aikana nukettaa, mutta tuntematon tod.näk. tekninen vika tai venäläisten häirintä esti täpärästi kärkeä räjähtämästä. Tsaari käyttää tapahtumaa propagandana selittäen sen jumalallisena väliintulona, sillä NELJÄS ROOMA on tuhoutumaton ja voittamaton ja tulee palauttamaan ainoan puhdasoppisen kirkon ja ainoan pyhän keisarikunnan täysmittaisen vallan maan päälle!

Jes! Tuo maailma kuulostaa oikeasti todella uskottavalta ja kiehtovalta. :)
Olette osuneet kultasuoneen, kun murros/katastrofi on jo parin sukupolven takana eikä eilisessä, ja uutta kehitystä on ehtinyt tapahtua. Itämeren Mad Max!
RoleHamster
 
Viestit: 128
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:54 pm

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja Burgeri » Ti Huhti 27, 2010 8:52 pm

Mitä tälle kuuluu? Pääsenkö tuhlaamaan siihen rahaa jo Ropeconissa?
@samposm myöntää Burger2ille kunniamatemaatikon arvon
Avatar
Burgeri
 
Viestit: 1257
Liittynyt: To Elo 14, 2003 6:05 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja Väkipyörä » Ke Huhti 28, 2010 9:31 am

Hyvältä kuulostaa! Koittakaa säästää joku kappale postimyyntiinkin (jos nyt painatatte)!
Mikä ei tapa, ärsyttää!
Avatar
Väkipyörä
 
Viestit: 363
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 7:40 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja Laxi » Ke Huhti 28, 2010 11:35 am

Tämähän vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta projektilta. Kaveriporukasta lähtöisin olevat peliprojektit on itsellekin tuttuja sillä sellaista itsekin väsäämme.

Onko PDF-levityksen lisäksi tiedossa jotain muuta jakelukanavaa? Entä onko PDFn tarkoitus olla ilmainen vai maksullinen? Kuvitus näytti varsin nätiltä, onko tarkoitus edetä pelkästään yhden kuvittajan voimin vai onko teillä tarve kuvittajille?
The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown.

-H.P. Lovecraft
Avatar
Laxi
 
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja Sasioglu » Ke Huhti 28, 2010 9:21 pm

Roolipeli tulee pelkästään ilmaiseen(!) PDF-levitykseen. Itse ainakin haluan vain, että mahdollisimman moni tutustuisi siihen, ja ehkä pelaisikin sitä, minkäänlainen maksullisuus ei ole ikinä edes ollut harkinnassa. Lisäksi tämä on ensimmäinen suurempi 'tuotteeni', enkä ole laadusta niin vakuuttunut, että uskaltaisin siitä pyytää hintaa.
Kontrollifriikkiydestä, yhdenmukaisen lookin säilyttämisestä ym. syistä kuvituksen hoitanen kokonaan itse, mahdollinen valokuvamateriaali on sitten eri asia. Tiekijätiimin ja kavereiden kesken varmasti painatamme jonkun tusinan fyysisiäkin kappaleita.
Viimeisimmän kuukauden projekti on ollut vähän tauolla omien kiireiden takia. Täysimittaisen puurtamisen jakso sijoittuu kesäkuulle, ja koetan saada homman kasaan ropeconiin mennessä (vaikka itse varmaan en sinne pääsekkään, jotain promoa voisi kuitenkin välikäsien kautta yrittää). Loppukesästä tekele kyllä tulee ulos, se on varma se :)
Nyt kun on tullut suunniteltua typografiaa ja taittoa ja tehtyä kunnon laskelmia niin voisi sanoa, että 'miniroolipeli' ei sittenkään ole oikein korrekti määritelmä. Sisältöä ei varsinaisesti ole tullut lisää, mutta tekstin määrä on hieman yllättynyt, ja sivumäärä voi nousta tuosta arvioimastani neljästäkymmenestä ainakin puolella, etenkin jos proosaa tulee mukaan, minkä määrä on vielä ihan kysymysmerkki.

Kiva että teitä ihmisiä kiinnostaa rojektimme :P Lisätietoja ja materiaalia luvassa viimeistään kesäkuussa, kun homma taas on edennyt kunnolla.
Avatar
Sasioglu
 
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2010 6:26 pm
Paikkakunta: Hollola

Re: Neu Hansa - miniroolipeli (WIP)

ViestiKirjoittaja Väkipyörä » To Huhti 29, 2010 9:46 am

Sasioglu kirjoitti:Kiva että teitä ihmisiä kiinnostaa rojektimme :P Lisätietoja ja materiaalia luvassa viimeistään kesäkuussa, kun homma taas on edennyt kunnolla.
Jaksamista ja ripaus onnea kesälle!
Mikä ei tapa, ärsyttää!
Avatar
Väkipyörä
 
Viestit: 363
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 7:40 pm
Paikkakunta: Tampere

Seuraava

Paluu Roolipelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron