Role Play Commons

Tältä alueelta löydät avun pelimaailmasi, larppisi tai muun projektisi suunnitteluun. Kysy tarkkoja kysymyksiä, odota selkeitä vastauksia.

Role Play Commons

ViestiKirjoittaja V » Ma Maalis 08, 2010 12:49 pm

Hops

Aloin tässä hahmottelemaan Wikimedia Commonssin (ja erään hiljattain verkkoon laitetun pelin sangen TO -arveluttavan kuvituksen) pohjalta edistämään pidempään hautunuttani ajatusta ropekäyttöön olevasta kuvapankista.

Sekä Wikimedia Commonssin, että RPC:n reunaehdot ovat samat - kuvaa pitää voida käyttää vapaasti vähintää ei-kaupallisissa tarkoituksissa. Tässä tapauksessa sellaisia ovat vapaasti käytettävät pelit, peliaihiot jne - sekä yksittäisten ropejen briiffi ja raporttimateriaali.

Aloitin tuota työtä nyt tuonne mulle helpoimmalle alustalle eli mekanismiin:
http://mekanismi.sange.fi/pmwiki/pmwiki ... ns/Commons

Projektihautomotavaraa:
- Löytyykö sulta siistejä kuvia, joita voisit jakaa?
- Tiedätkö siistin kuvan, tai kuvia verkossa, jonka käyttöehdot mahdollistaisivat yllläkuvatun käytön?
- Onko sinulla muuta palautetta ajatuksen/proggisen suhteen
V

Re: Role Play Commons

ViestiKirjoittaja Nuurori » Ma Maalis 08, 2010 3:53 pm

Mäkin tiedän yhden arveluttavan projektin, mahtaako olla sama? :D

Jos kuvapankin sisältämä materiaali olisi tarpeeksi tasokasta, sekä muuten tapauskohtaisesti soveltuvaa, (mikä edellyttää joko paljon kuvia tai paljon tuuria) käyttäisinkin sitä. Itse olen käyttänyt googlen kuvahakua, jonka tarjonnasta alle prosentti on kelvannut käyttöön. Oikeasti toimiva kuvahaku tuottaisi perättäisiä orgasmeja tähän verrattuna, jossa voi joutua kliksuttelemaan pitkäänkin ennenkuin tulee (sopiva kuva vastaan).

Sen sijaan se, että joku kuva on ilmainen ja sen käyttö on vapaata ei lisää sitä kuvan käyttöarvoa hiukkaakaan. Jos itse pitäisin tuollaista kuvapankkia, niin koittaisin jollain tavalla rankata sisältöä tason mukaan niin, että parempi materiaali on helpommin löydettävissä. (toisaalta varsinkin kuvien suhteen se on helposti mielipidekysymyskin).

Lisäksi tässä tulee eteen käytännön ongelmat. Tuo projekti tulee todennäköisesti nielemään valtavasti vaivannäköä, vaikket itse ottaisi / piirtäisi yhtään niistä kuvista. Tietty jo olemassaolevien vapaakuvapankkien linkkauksilla / mirroroinnilla pääsis pitkälle sisällön puolesta, mutta kyllä siinäkin voi tulla hiki.

Mutta siitä vaan, jos aikaa on. Aina sitä jotain oppii!

Sitten taas jos joku haluaa keskustella tekijänoikeuksien kunnioittamisesta käytännössä, en ole varma oliko tämä ketju siihen tarkoitettu, joten en sotke tätä keskustelua siihen, ellei V nimenomaan halua. Aihe sinänsähän on kyllä sekä vaativa että tärkeä, muodikas ja politisoitunut.
Jos se maistuu paskalta, se ei ole suklaata. Space-jerusalem.com
Nuurori

ViestiKirjoittaja V » Ma Maalis 08, 2010 4:00 pm

Kiitoksia kommentista ;-)

Ja sinällään hyvä rajauskysymys: En todellakaan ole kiinnostunut keskustelemaan tekijänoikeuksista tällä foorumilla.
V

ViestiKirjoittaja Taustavoima » Ma Maalis 08, 2010 4:11 pm

Sons of Kryos -ääniohjelmasta tuttu Storn A. Cook tekee tilaustyönä roolipelikuvituksia yksittäisille ryhmille ja pelaajille. Monet hänen hahmomuotokuvistaan on lisensoitu Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike -lisenssillä. Sangen siistiä kamaa minun mielestäni.
Blogini aiheita ovat kirjoittaminen ja kirjallisuus.
Taustavoima
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Nuurori » Ma Maalis 08, 2010 4:21 pm

Ihan hyviä hahmoja.

Mua itseäni suorastaan häiritsee huono kuvitus, jollaiseksi lasken esimerkiksi suurimman osan D&D 3.5 laitoksen sääntökirjojen kuvituksista. Pelkästään se, ettei ihmisvartaloiden mittasuhteet pysy todellisuudessa riittää. (näitä perimmäisiä ongelmia niissä kuvissa koitetaan sitten hämätä piiloon lisäämällä kaikkea kilkettä ja yksityiskohtaa). Kyllä paremmat kuvat olis pitäny löytyä, varsinkin kun painotuotteesta on kyse, mutta ehkä sekin on taas makuasia.
Nuurori

ViestiKirjoittaja V » Ma Maalis 08, 2010 4:28 pm

Nuurori kirjoitti:Mua itseäni suorastaan häiritsee huono kuvitus

Tsek. Tiedän olevani asteen puusilmä, kuuluessani kanssasi samaan porukkaan. Ihan oikeasti, sattuu silmiin kaikki kökön näköinen. Ongelmaa ei yhtään helpota se että eri ihmisistä kökkö näyttää erilaiselta.

@taustavoima: Kiitoksia linkistä.
V

ViestiKirjoittaja Nuurori » Ma Maalis 08, 2010 4:33 pm

Niinkun vähän tässä jo sivuttiinkin, niin mä luulen tosiaan että ainoo mahdollisuus miten tän ehkä vois jotenkin saada toimiin on haalia kuvat olemassaolevista kuvakirjastoista. Linkkikokoelma eri kuvakirjastoihin on toki helpoin tehdä, mutta käytön suhteen sitten taas hyvin hankala, ettei tule varmaan paljoa käytettyä.

Semmonen kokoelma, mikä perustuu tämän foorumin lukijoiden omistamien kuvien tarjoamiseen on kuolleena syntynyt kuin halkaistun kiven toinen puolikas.
Nuurori

ViestiKirjoittaja V » Ma Maalis 08, 2010 4:53 pm

Aika voimakasta puhetta, kun ollaan jo tässä vaiheessa julistamassa kuolleeksi!

Johan tuossa taustavoima tarjosi kasan (lisenssillä) omistamiaan kuvia linkillä ;-)
V

ViestiKirjoittaja Nuurori » Ma Maalis 08, 2010 5:46 pm

Käsitin että taustavoima linkkas jonkun muun tekemiä kuvia, ei taustavoiman.

Ja kyllä täältäkin jo pelkästään löytyy varmasti tosi hyviä kuvittajia, ja ropeskenestä yleensäkin. Mä en vaan usko, että niillä saavutetaan mitään kriittistä massaa yksinään. Useimmat eivät varmaan vaan vaivaudu. Jotkut ovat mustasukkaisia teoksistaan. Sitten on niitä jotka tarjoaa kuraa. Ihan varmasti hyvääkin kamaa saisit, mutta et paljoa. Maailmanluokan hyvää kamaa, ei luokan paras piirtäjä-hyvää kamaa. Määrittelemällä tason määrittelet tietysti sen palvelun lopullisen tason. Liian korkea vaatimustaso tarkoittaa ettei palvelusta tule mitään. Se nyt on aina tasapainoilua.

Ja saa toki todistaa vääräksi, mikäs sen mukavampaa, jos tommonen palvelu olis!
Nuurori

ViestiKirjoittaja Taustavoima » Ma Maalis 08, 2010 8:28 pm

Mä luulen, että tällaisen palvelun käyttäjälle on se ja sama, kuka kuvan on tehnyt, kunhan se vain on hyvä kuva. Toimitettu linkkikirjasto vastaa taatusti olemassaolevaan tarpeeseen siinä missä kuvatietokantakin. En näe mitään ongelmaa siinä, että käytetään valmiita, jo olemassa olevia kirjastoja ja kokoelmia, ja mahdollisesti avainsanoitetaan niiden teoksia roolipelaajille mielekkäällä tavalla (kauhu, 1800-luku, ihmiset).
Blogini aiheita ovat kirjoittaminen ja kirjallisuus.
Taustavoima
Moderaattori

statusraportti

ViestiKirjoittaja V » Su Maalis 14, 2010 9:38 pm

Noin 1.3 kuvan vauhdilla kuusitoista kuvaa ja RSS feed
http://mekanismi.sange.fi/pmwiki/pmwiki ... action=rss

Alan purkaa tota taustavoiman pistämää threadia tuonne, kunhan saan (eli viitsin laittaa) CC 2.5 lisenssien linkit jne. kuntoon.
V

ViestiKirjoittaja petros » Su Maalis 14, 2010 9:59 pm

Oho, tämähän vaikuttaa varsin lupaavalta jo. Kuvia ei ole vielä paljon, mutta sitäkin laadukkaampia. I approve.
petros

ViestiKirjoittaja Nuurori » Su Maalis 14, 2010 10:45 pm

Hyvää lakitekstiä. Noi seassa olevat kuvat piristää sitä mukavasti :P
Nuurori

ViestiKirjoittaja RoleHamster » Ma Maalis 15, 2010 9:53 am

Hyvältä vaikuttaa! Ekan kuvan alla lukee "Stron Cook", pitäisi olla "Storn Cook".
RoleHamster

ViestiKirjoittaja V » Ma Maalis 15, 2010 10:59 am

Nyt on oikein. Kiitoksia laaduntarkkailusta ;-)
V

ViestiKirjoittaja ClausMarvin » Ti Maalis 16, 2010 12:22 pm

Kannatettava hanke. Hyvät avainsanat ovat ehdottomia jotta tuosta olisi oikeasti jotain hyötyä, kokoatpa sitten linkkejä kirjastoihin, kuviin, tai kuvia suoraan saitille. Avainsanat jokaiseen kuvaan pelimaailman tyypin (sci-fi,fantasia, steampunk, jne., mieluiten myös alalajeineen), pelin tyylin (synkkä, "Poe"tyylinen kauhu, "Lovecraft"-tyylinen kauhu, seikkailu, eeppinen, jne.), kuvan kohteen (vähintäänkin onko henkilöhahmo vai maisema) ja kuvan tyylilajin mukaan (mustavalkovalokuva, grafiikka, ym. Ainankin jotenkin suuntaa-antavasti) olisi aivan ehdotonta. Itseäni ärsyttää suuresti kun jossain vastaavissa kuvapankeissa on vain tagi "fantasia", kun on hieman eri asia etsiikö kuvaa DnD-luolaseikkailun örkistä vai johonkin LeGuinin "Maameren tarinat" -henkisemmän maailman tunnelmanluontiin.
ClausMarvin

ViestiKirjoittaja Nuurori » Ti Maalis 16, 2010 1:16 pm

Aivan, ja lisään että kun mun huumorin kukka tais jäädä nupulleen, niin tarkotin tuolla lakitekstikommentilla sitä, ettei sen lakitekstin (noiden tekijän tai tekijänoikeustietojen) kannattaisi viedä noin paljoa tilaa tuosta. Yhdelle sivulle mahtuis neljä ton kokosta kuvaa, nyt menee vaan puolitoista, mutta vois niitä mahtua enemmänki jos noita previewejä pienentäs vielä hiukka lisää.

Ne tiedot voi olla saatavilla sitten kuvaan tarkemmin tutustuttaessa, sekä tietysti yllämainittuina hakuehtoina, jos haluaa hakea tekijän nimellä, tai käyttöoikeuksien pohjalta.

Mulle muuten olis itelle varmaan eniten käyttöö kuvapankille, josta löytyis hyviä hahmonkuvia. Nyt pitää hakee googlen kuvahaulla, mutta joskus ois kiva, jos hahmolla ois vaatteet päälläki.
Nuurori

ViestiKirjoittaja V » Ti Maalis 16, 2010 1:17 pm

Hops.

Taksonomia-ajatuksissasi on perää. En kuitenkaan usko että kenelläkään on niin universaali maku, että saataisiin ihan noin tarkkaa luokittelua.

Miten olisi vaihtoehtona:
1. Tyylilaji (johon sopii) scifi, lovecraft, satupelit jne.
2. Kuvatyyppi (jota on) valokuva, digitaalinen, perinteinen, muu
3. Aihe (jossa käytettävissä), hahmo, maisema, skenaario, handout
V

ViestiKirjoittaja Nuurori » Ti Maalis 16, 2010 1:20 pm

Liian hieno jako tarkottaa, että monet kuvat pitäs sitte jo luokitella useemaan luokkaan, mikä alkais kuulostaa työläältä.

Joku ränkkäyssysteemi olis varmaan kans kova sana, mutta tämmösten toteuttaminen on si jo ihan oma lukunsa
Nuurori

ViestiKirjoittaja V » Ti Maalis 16, 2010 1:22 pm

Nuurori kirjoitti:...sivulle mahtuis neljä ton kokosta kuvaa, nyt menee vaan puolitoista, mutta vois niitä mahtua enemmänki jos noita previewejä pienentäs vielä hiukka lisää....

Jos sulla on jotain ajatusta siitä, miten tuo leiska olisi käytettävämpi niin pistä jakoon. Vaikka ihan skannattuna siitä tupakka-askin kyljestä mihin sitä luonnostelet.

Tossa etusivulla on nyt vain 5 uusinta. Se RSS antaa kaikki kuvat. Varmaankin joku "kaikki kuvat aiheiden mukaan pienenä" olisi ideaalisivu - mutta sen toteuttaminen ei ole ihan niin yksinkertaista kuin kuvien lisääminen kokoelmaan ;-) Luulen että seuraavana mun mietteissä *voisi* olla joku "hae luokituksella" toiminto.
V

Seuraava

Paluu Projektihautomo