Burgeri kirjoitti:Roolipelaaminen ei mittaa idean soveltuvuutta ongelmaan (se on "idean" tehtävä) vaan hahmoon. Ja kyllä, näin jälkeenpäin katsoen uhraan paljon palstatilaa pelaajan osallistumisesta peliin.
Ei minua haittaa pelaajan osallistumisen korostaminen, vaan se, ettei tuota vain esimerkeissä ja koosteessa esiintyvää idean ja hahmon suhdetta mainita lainkaan kun selitetään mitä roolipelaamisen arvioimisessa pitää ottaa huomioon. Sen sijaan sanotaan: "Huonokin idea voi olla hyvin roolipelattu", mikä vahvistaa käsitystä siitä että idea ja roolipelaus ovat toisistaan riippumattomia. Se on suoraan ristiriidassa sen kanssa, että idean ominaisuus (soveltuvuus hahmolle) olisi osa roolipelausta.
Yritän tällä nyt lähinnä jäsentää sitä miksi en ymmärtänyt flow systeemiä tarkoittamallasi tavalla. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta tuskin olen ainoa joka ymmärtää flow systeemin väärin säännöt luettuaan. Sanoit, että tarkoituksesi flow:ta tehdessä oli luoda nopaton systemi, joka analogisesti vastaa sitä mitä pelinvetäjä nopallisessa systeemissä tekee. Silloin kun idean soveltuvus hahmolle on suuri osa roolipelausta, tuon analogian ymmärrän hyvin, mutta jos sen jättää pois, analogia häviää täysin ja ymmärrän hyvin miksi old school pelaajat tai pelinvetäjät eivät näe flow:ssa mitään yhtenevyyttä "arvioidaan vaikeus vs. hahmon taito"-tyylisiin noppasysteemeihin.
Burgeri kirjoitti:Blaablaa. Tokihan tuosta hahmosopivuudesta olisi voinut löpistä enemmän, mutta tuotteen elinkaaren tässä vaiheessa muutokset eivät enää maksa vaivaa.
Suomenkielinen Stalker voi olla elinkaarensa päässä, mutta minä en tiedä aiotko käyttää flow:ta muissa roolipeleissä. Sen sijaan olen saanut käsityksen, että olet kääntämässä Stalkeria englanniksi. Kummassakin tapauksessa palautteellani on merkitystä, jos katsot sen aiheelliseksi.
Burgeri kirjoitti:Se ei ollut se asia mistä minä tuota kirjoittaessani olin huolissani (se oli tiivistetty hyvin jo pelaajan kirjassa ja "kaikkihan tämän tietävät muutenkin").
Nyt kun luen sivun 49 pelaajalle suunnatun tekstin uudestaan niin kyllähän se siinä sanotaan. Kun vertaa pelinvetäjälle annettua määritelmää roolipelaamisen sisällöstä tuloksen arvioinnin kannalta ja pelaajalle annettua määritelmää roolipelaamisen sisällöstä tuloksen arvioinnin kannalta niistä saa täysin eri käsityksen. Minulla ei ole absoluuttinen muisti ja jos sama asia on esitetty eri tavalla eri yhteyksissä kaikki nyanssit eivät mieleen tartu. Tässä tapauksessa etsin käsiini pelinvetäjän osuuden kuvauksesta koska muistin sen olleen pidempi. En osannut odottaa sen olevan vajaa ja sisältävän vähemmän tietoa kuin lyhyempi pelaajan kirjassa annettu selitys samasta asiasta. Tilanne on siinä mielessä ikävä, että pahimmassa tapauksessa pelinvetäjä tekee saman tulkinnan kuin minä pelinvetäjän kirjan perusteella ja pelaajat tekevät tulkinnan pelaajankirjan perusteella eikä pelin aikana kuin kummastella hiljaa pelinvetäjän epäreiluutta flowta käyttäessä.
Burgeri kirjoitti:Lisäksi säännöt ovat työkalupakki josta otetaan vain ne sälät mitä tarvitaan, joten jos koet että pelaajan osallistumista painotetaan roolipelaamisen arvioinnissa liikaa, jätä se omassa pelissäsi pois ja keskity arvioinnissa puhtaasti hahmosoveltuvuuteen.
En ottanut tätä asiaa esille sen takia, että haluaisin muuttaa sääntöjä. Tokihan voin sääntöjä muuttaa mieleni mukaan peliä vetäessä. Siitä ei ole kyse. Otin tämän asian esille siksi, koska mielestäni sääntöjen kertominen oli oleellisen mekaniikan osalta epäonnistunut ja riski niiden ymmärtämisestä väärin toteutui ainakin omalla kohdallani. Sen takia sääntöjen kertomista olisi syytä selkeyttää. Sääntöjen muuttamisesta en ole puhunut.
Burgeri kirjoitti:Jos siis pelinjohtaisit Stalkeria, mutta tätä et ilmeisesti aikonut tehdä.
Nyt kun ymmärrän flow:n idean paremmin voin kokeilla sitä kun seuraavan kerran päädyn extemporee tilanteeseen jossa ei ole noppia saatavilla ja joudun esimerkin voimin selittämään mitä roolipelaaminen tarkoittaa. Tuo saattaa pelastaa yhden kuolettavan tylsän illan serkun kummin kaiman häissä etiketin mukaan sikin sokin istutetussa pöytäseurueessa. Ja mitä Stalkeriin tulee, niin kyllä tuo flow:n ymmärtäminen kasvattaa sen vetämisen todennäköisyyttäkin.
31.03.2010 alkaen 7DS projekti on tauolla. Keskityn uuteen työhön ja vapaa-aika kuluu siihen liittyvään opiskeluun.