Oikeine mielenkiintoisia asioita. Pelaajat arvoivat ainakin muissa peleissä selvitymismahdollisuuksiaan mittailemalla kuka on kovin jätkä ja isoin ase. Tiesin tämän huonoksi mittariksi vyöhykkeellä, joten mm. Lecterin tapauksessa tuli laskettua hahmon tekemiä toilailuja vyöhykkeellä ja jossain siinä puolimatkassa oli aika selkeä käsitys siitä että tuo ei tule takaisin elävänä
Todellinen rankaisu tuli sitten vasta paluumatkalla dynaamisena anomaliana, jota tietenkään pelaaja ei sulattanut, koska olisi toivonut rankaisua välittömästi virheen jälkeen! (Näinhän vyöhyke ei
kuitenkaan aina toimi). Pointti on se että, myös pelaajat pohtivat jäljellä olevaa "tuuria" käänteisesti vertaamalla sitä "läheltä piti"-tilanteisiin. Eikö esimerkiksi ryhmäläisten kyykyttäminen ole 'vaarantava virhe' - se kääntää kuitenkin huomion pois ympäristöstä?
Itse näkisin pelihahmon ja vyöhykkeen välisen suhteen olevan nimenomaan pelaajan roolipelaamisen varassa. Silti minusta on varsin epärealistista että vyöhyke joka
tappaa stalkereita ei herätä kuolemanpelkoa. Ympäröivä maailma on voinut unohtaa vyöhykkeen kokonaan, mutta ne jotka menevät sinne oman henkensä ohella katsovat sitä totuutta
silmästä silmään, että mitään varmuutta takaisintulosta ei ole.
Täällä päin missä naputtelen tietokonetta on viime aikoina ollut aika paljon paljon kuolintapauksia, ja ne poikkeuksetta järkyttävät ihmisen perusturvallisuutta. Ja tässä mielessä stalkerin materiaali, vaikka se onkin hyvin monipuolista, pitää sisällään pahan puutteen. Tilanteessa jossa ei ole mitään varmuutta - ihmiset turvautuvat kaiken muun pettäessä Jumalaan. Joku saattaa suudella ikonia ja tehdä ristinmerkin ennen vyöhykkeen retkeä, joku kantaa mukanaan jäniksenkäpälää tai joku vain uskoo fatalistisesti siihen että vyöhyke tulee saamaan hänet jossain vaiheessa kiinni? Näinollen se että hahmot suhtautuisivat
pelkästään luonnontieteellisesti vyöhykkeeseen, on hieman outoa. Eikä näin onneksi ole niissä peleissä tapahtunutkaan, missä itse olen ollut.
Niin asiasta kukkaruukkuun. Kultissahan sarjamurhaaja on hyvällä asialla ja tätä jäljittävä poliisi paha, koska jumalahan tässä pelissä on kusipää. En tiedä mitä moraalin päälaelleen kääntämisellä on voitettu, ainakin hyvin oudon kuvan se on roolipeleistä antanut ulkopuolisille.