[7DS] Perusteet

Tältä alueelta löydät avun pelimaailmasi, larppisi tai muun projektisi suunnitteluun. Kysy tarkkoja kysymyksiä, odota selkeitä vastauksia.

Re: [7DS] Perusteet

ViestiKirjoittaja Sope » Pe Marras 14, 2008 12:05 am

Burgeri kirjoitti:
Sope kirjoitti:Suomalaisena vertailukohtana tulisi olla Heimot. Se asettaa painolaatu- ja kuvitusstandardin suomalaisille peleille, johon tulisi pyrkiä. Jopa sitä parempaankin.


Miksi? Se nostaa uusien pelien julkaisukynnystä omakustantajille lähes mahdottomaksi, eikä ole kuitenkaan mitään todisteita siitä, että se olisi merkittävästi parantanut pelin levikkiä vähemminkin ponnistuksin saavutettavan markkinaosuuden ulkopuolelle. Pelintekijä toki itse päättää miten paljon haluaa rahaa käyttää, mutta on hassunkurista väittää jonkin pelin olevan ketään muuta sitova tavoite tai velvoite. Heimot on toki erinomaista tasoa, mutta on olemassa myös "riittävä" taso.


On olemassa joo "riittävä" taso. Muotoilin asian ehkä vähän väärin. Heimot on se TAVOITE johon voi päästä suomalaisinkin voimin. Se on ainoa peli, joka näyttävyydessä tavoittelee ruotsalaisten pelien tasoa (Drakar och Demoner, Coriolis, Noir, Götterdämmerung...). Sisällöstä en edelleenkään puhu mitään (Joku voi nyt käsittää, että Heimot ei olisi hyvä peli. On se.)

Ironspinen poikien Heimot-minipeli (vai mikä se olikaan) on oikeastaan se taso mitä on helpompi tavoitella. Kiiltäväkantinen, pehmeä vihko, jossa hieno kuvitus (kuvitus voi sitten tulla taas kalliiksi). En usko, että tuotantokustannukset on kovin hirveät (ei ainakaan 50 euroa kirjaa kohti).
Avatar
Sope
 
Viestit: 491
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 10:21 pm
Paikkakunta: Borgå Rock City

Re: [7DS] Perusteet

ViestiKirjoittaja Siege » Pe Marras 14, 2008 5:00 pm

Kuvituksesta sen verran, että oppilaitoksista (esim. TAIK, TTVO) löytyy aina väkeä, jolla on tarve esimerkiksi lopputyöhön tai muuten kiinnostusta kuvitusprojektiin. Kannattaa kysellä portfolioita nähtäväksi, jos vaikka löytäisi jonkun jonka tyyli sopii roolipeliisi. Huomiota kannattaa kiinnittää siihen, että tekijällä on kokemusta/koulutusta printtipuolelta, eli osaa käsitellä kuvat painovalmiiksi. Lisäksi tehtävänä on ainakin taitto, ellei se kuulu omiin taitoihisi. Hyvä taitto on todella tärkeää luettavuuden kannalta.

Esimerkiksi koulujen henkilökunnan kautta voi välittää mailia postituslistalle ja näin päästä yhteyksiin kuvitushalukkaiden henkilöiden kanssa.
(Terveisin: Melkein valmis visuaalisen suunnittelun medianomi joka on parikin juttua koulutöinä kuvittanut)

Henkilökohtaisesti en kiinnitä ihmeemmin huomiota pelin ulkoasuun. Pari suosikkipeliäni on vain monistettuja vihkosia, enkä taida omistaa yhtäkään kovakantista roolipelikirjaa. Paljon tärkeämpää on itse peli ja ulkoasun suhteen hyvä luettavuus (taitto, fontit), se että halutut kohdat on helppo löytää (looginen järjestys, hyvä sisällysluettelo ja hakemisto) ja bonuksena hahmolomake (hyvä käytettävyys). Nykyisin, jos katselen kaupassa peliä, tutkin ensin hahmolomakkeen ja oletan sen pohjalta millainen peli on. Jos lomake näyttää kiinnostavalta, selaan sitten vasta muita osia pelistä. Hienot kannet ja hyvä kuvitus ovat lisäplussa, mutta ihan ehdottoman varmaa on, että todella harva pelaaja ostaa niiden takia yhtäkään peliä.
"On March night, however, we unexpectedly obtained a specimen which did not come from the potter's field."
Avatar
Siege
Admin
 
Viestit: 123
Liittynyt: To Elo 18, 2005 1:52 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: [7DS] Perusteet

ViestiKirjoittaja SnowDog » Pe Marras 14, 2008 5:12 pm

Siege kirjoitti:Henkilökohtaisesti en kiinnitä ihmeemmin huomiota pelin ulkoasuun. Pari suosikkipeliäni on vain monistettuja vihkosia, enkä taida omistaa yhtäkään kovakantista roolipelikirjaa. Paljon tärkeämpää on itse peli ja ulkoasun suhteen hyvä luettavuus (taitto, fontit), se että halutut kohdat on helppo löytää (looginen järjestys, hyvä sisällysluettelo ja hakemisto) ja bonuksena hahmolomake (hyvä käytettävyys). Nykyisin, jos katselen kaupassa peliä, tutkin ensin hahmolomakkeen ja oletan sen pohjalta millainen peli on. Jos lomake näyttää kiinnostavalta, selaan sitten vasta muita osia pelistä. Hienot kannet ja hyvä kuvitus ovat lisäplussa, mutta ihan ehdottoman varmaa on, että todella harva pelaaja ostaa niiden takia yhtäkään peliä.

Itse kiinnitän paljonkin huomiota pelin ulkoasuun. Silmänami vain on todella hyvä juttu, eihän se tietenkään paranna peliä, mutta tekee lukunautinnosta entistä paremman ja nostaa tuotteen laatua. Lisäksi se kertoo jotain ylipäätään peliin panostuksesta. Tietysti näillä kriteereillä voi moni helmi jäädä kaupan hyllyyn ja puolestaan moni kökkö peli päätyä omaan hyllyyn.

Olen aika varma, että esim. suuret pelifirmat eivät tee näyttävän näköisiä kirjoja vain huvikseen, maksaa se taide niillekin. Kauniilla kuvilla myydään tuotetta siinä missä tytöillä autoja. Tietysti peleissä kuvituksen pitäisi olla relevanttia ja kuvaavaa pelin kannalta.
"Tämä on tapa pelauttaa.
On useita tapoja pelauttaa, mutta tämä on minun tapani."

- Full Metal GM
Avatar
SnowDog
 
Viestit: 2311
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 5:34 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: [7DS] Perusteet

ViestiKirjoittaja ithelog » Pe Marras 14, 2008 9:30 pm

Siege kirjoitti:Onko niin, että maailmassa on siis huomattavasti enemmän työnhakijoita kuin töitä?


Töitä kyllä on, mutta suurimman osan niistä tekevät androidit. Jos sekä androidit, että työttömät ihmiset siitä riippumatta haluavatko he tehdä töitä lasketaan työnhakijoiksi, niin vastaus on kyllä.

Siege kirjoitti:Mitä miehet, jotka eivät pääse mielekkääseen työhön, tekevät?


He tekevät pitkälti sitä mitä haluavat. Luonteen lujuudesta pitkälti riippuu tarkoittaako se taiteiden tekemistä vai jotain vähemmän ylevää.

Siege kirjoitti: Jos he ovat työttöminä, miten se näkyy yhteiskunnassa? Mistä he saavat toimeentulonsa?


Kansalaispalkasta. Kaikki saavat suuren osan tulostaan kansalaispalkasta niissä maissa joissa androideja on paljon. Töistä maksetaan kyllä palkkaa mutta sitä mukaa kun androidien työpanos kansantuotteesta on kasvanut on vastaavasti kasvanut kansalaispalkka suhteessa keskipalkkaan.

Siege kirjoitti: Perinteisesti suurimmat mullistukset ovat tapahtuneet massatyöttömyyden saattelemina. Onko maailmassa tapahtumassa muutos?


Mahdollisesti. Mutta muutokseen ei aja toimeentulon ongelmat, vaan se ettei ihmisten tarvitse ottaa vastuuta itsestään.

Siege kirjoitti:Eihän 2000-luvun maailmassa pidetä kotiäitiyttä naista halventavana, vaan se on hyvä vaihtoehto lasten kasvattamiseen, mutta taloudellisesti ei kovin helppoa.


En minä niin väittänytkään. Viittasin muihin vaihtoehtoihin joista nainen voi hakea ammattia.

Siege kirjoitti: Missä naiset tyydyttävät halunsa?


Vaihtoehtoja on useita. Käytännössä kaikki nykyiset keinot. Lisäksi tarkoitukseen voi käyttää virtuaalitodellisuuksia, kybernettiä tai bioandroideja.

Siege kirjoitti: Eivätkö miehet voi olla ihmiskaupan uhreja? Miksi aikuisviihde on keskittynyt vain naisille paineita? Eikö naisille ole aikuisviihdettä? Entä seksuaalivähemmistöt?


Tähän vaikuttaa kysynnän ja tarjonnan laki. En näe syytä miksi aikuisviihteen tarjonnan suhde merkittävästi poikkeaisi nykyisestä. Yritin sanoa, että aikuisviihde on aiheuttanut miehen ja naisen eriarvoistumista. Tämän kehityksen kannalta on samantekevää kummalle sukupuolelle suunnatusta viihteestä on kyse. Eriarvoistuminen tulee sitä kautta, että aikuisviihteen luomat odotusarvot etääntyvät todellisuudesta, eikä vastakkaista sukupuolta mielletä tasa-arvoiseksi.

Esimerkki valaisee asiaa. Otetaan mies, jolla into ei riitä opiskeluun, eikä mikään muukaan oikein motivoi. Elämän sisällöksi tulee kuluttaa kansalaispalkka ruokaan ja viihdyttää itseä jotenkin ja tappaa aikaa. Virtuaalitodelliisuudessa tulee käytyä, eikä aikuisviihteeseen voi oikein välttyä törmäämästä. Kansalaispalkasta riittää rahaa vielä aikuisviihteeseen ja siitä tulee miehelle elämän sisältö. Hän ei juurikaan käy poissa kotoaan, joten hän näkee enemmän naisia aikuisviihteen kautta kuin luonnossa. Miten hän ajattelee kun hän näkee naisen? Mitä hänen mielessä liikkuu? Osaako hän ajatella naista muuna kuin ojektina? Tälläisiä miehiä on suhteessa paljon enemmän kuin 2000 luvulla. Mitä naiset ajattelevat heistä? Tämä vaikuttaa asenteisiin.

Mitä korkeammin koulutetusta ihmisestä on kyse, sitä lähempänä hän on tasa-arvoisessa suhtautumisessa 2000 luvun standardeja, mutta myös heillä voi olla pimeä puolensa.

Siege kirjoitti:Edes nykymaailmassa mikään ei vaadi äitiä jäämään kotiin lapsen kanssa, aivan yhtä hyvin lasta voi hoitaa isä, eikä sillä pitäisi olla mitään väliä lapsen kehityksen kannalta. Vauva juo maitoa, maitoa tulee ihan takuulla lapsituotantolaitoksista ja vaikkei tulisi, äiti voi sitä lypsää ja pakastaa. Aina on ollut äitejä, jotka eivät ole voineet imettää, ja kyllä heidän lapsensa silti ovat kasvaneet tavallisiksi aikuisiksi. Mitään biologista syytä ei nykytiedon mukaan ole siihen, että juuri äiti jäisi kotiin.


Minulla on kaksi lasta. Ajatus oli, että olisin ollut koti-isä jonkin aikaa, mutta ei siinä kuitenkaan niin käytännössä käynyt. Lopputulokseen vaikuttaneita asioita oli paljon.

Mielestäni ei ole uskottavaa tilastollisesti, että miehet jäisivät koti-isiksi enemmän kuin naiset koti-äideiksi.

Siege kirjoitti:Että 3200-luvulla biologisilla eroilla perustellaan sitä että naisen täytyy jäädä kotiin?


En tarkoita. Puhun tilastollisista asioista. Jos 99%:lle ihmisistä ei ole väliä juoko vauva maidon pullosta, mutta 1%:lle sillä on väliä, niin jo sillä perusteella tilastollisesti kotiin jää enemmän äitejä kuin isiä. Jotta tilanne kääntyisi toisin päin, pitäisi olla jokin toinen syy joka puoltaisi isän valintaan tehtävään enemmän kuin äidin. Ainoat syyt jotka tuolle keksin liittyvät muihin naisten ammatteihin, eli mies voisi olla koti-isänä kun nainen työskentelee seksibisbeksessä tai toimii lisääntyjänä laitoksessa. Muut syyt miehen kotiin jäämiselle ovat vähintään yhtä suuria syitä naisen kotiin jäämiselle. Vastaavasti vaikka vain 1% naisista pitäisi naisten ammatteja parampana vaihtoehtona kuin korkeasti kouluttautumista, silti sen vaikutuksesta korkeasti kouluttautuneista olisi enemmän miehiä kuin naisia. Tämän suhteen kääntymistä toisin päin voi perustella vain jos syyt miehen opintojen keskeyttämiseen ovat yleisemmät kuin naisilla. Se voisi onnistua, jos olettaisin armeijan miehille pakolliseksi. Tappamisen oikeuttavat ammattit ovat kuitenkin edelleen ihmisten ammatteja.

Siege kirjoitti: Onko lasten kasvattaminen laitoksissa sitten jotain, mitä alemmat luokat tekevät, jos lapsi tarvitsee biologisista syistä äitiään?


En ymmärrä kysymyksen asettelua.

Siege kirjoitti: Ovatko laitoskasvatetut lapset ja laitostuotetut lapset jotenkin huonompia, kun heillä ei ole ollut yhteyttä biologiseen äitiinsä, joka ilmeisesti on tärkeää?


Kyse on yhdestä perhemallista. Siinä missä nykyään on avioparien lisäksi avopareja ja sateenkaariperheitä. Tietyssä mielessä tilanne muistuttaa lastenkotia, mutta en sanoisi, että köyhyys olisi sille leimallista.

Siege kirjoitti:Entä katolisuus ja seksityöntekijät (sekä vapaaehtoiset että pakotetut)? Avioliiton ulkopuolinen seksihän on suunnilleen yhtä paha asia kuin ehkäisyn käyttäminen, nykyoppien mukaan. Onko seksin myyminen ja ostaminen laillista ja yleisesti hyväksyttyä?


Riippuu valtiosta. Ilmeisesti hiukan on sotkenut se, että olen puhunut useista eri valtioista täsmentämättä mitkä käytännöt vallitsevat missäkin. Katolinen kirkko suhtautuu seksiin suunnilleen samoin kuin nyt.
Suomalaiset ovat kansainvälistä kansaa. He välittävätkin kanssaihmisistä ilman ään pisteitä.
ithelog
 
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 12:53 am

Re: [7DS] Perusteet

ViestiKirjoittaja Olorin » Ma Elo 10, 2009 1:24 pm

Okei, nyt on pakko huomauttaa parista asiasta.

Ensinnäkin, erään henkilön mainittua havaitsin, että olet ithelog tehnyt useita suuria lisäyksiä ketjun aloitusviestiin. Ei näin. Muokkausnappi on pääasiallisesti tarkoitettu sallimaan kieliasun korjaukset ja viestin ymmärrettävyyden pienoiset viilaukset sen jälkeen kun se on lähetetty, ei lisäämään jälkikäteen asiasisältöä. Nuo tekemäsi lisäykset olisi pitänyt kukin tehdä uusina viesteinä ketjun loppuun.

Nykyisellään aloitusviesti on yksi suunnaton Wall of Text, jota on vielä hankala hahmottaa koska päivitykset on tehty aina viestin alkuun, jolloin viesti pitäisi lukea käänteisesti alusta loppuun. Uskon olevani tällä hetkellä ainoa joka on lukenut kaikki nuo päivitykset. Meidän on kovin vaikea olla avuksi, jos emme ole ajantasalla sen suhteen mitä projektissasi tapahtuu. Aloitusviesti luetaan yleensä vain kerran, sen jälkeen ihmiset lukevat vain ketjuihin tulevat uudet viestit.

Toisekseen, tuosta avuksi olemisesta. Sinun on lopetettava ympäripyöreä vihjailu ja oikeasti kerrottava mistä on kyse, millaisia ne mekaniikat ovat jne jne. Et koko aikana kertonut millainen se suunnittelemasi uusi ja ihmeellinen noppamekaniikka on, ja sitten yhtäkkiä kerrotkin hylänneesti sen. Ei näin. Jos pelkäät sitä, että joku varastaa keksimäsi pelimekaanisen idean - tough luck. Mekaniikkoja ei suojaa mikään kopiosuoja. Jos joku oikeasti haluaa ne varast... ottaa niistä mallia, hän voi tehdä sen viimeistään siinä vaiheessa kun julkaiset pelin.

Projektihautomon avainsana on avoimuus. Tietenkin olettaen, että haluat muilta rakentavia ehdotuksia pelkän yleisen ympäripyöreän diipadaapan sijaan.

Lopuksi, tulee vähän sellainen fiilis, että pelin fokus on pahasti hakusessa. Kannattaa käydä Power 19-lista läpi ja julkaista se täällä.
Avatar
Olorin
Admin
 
Viestit: 3278
Liittynyt: Ke Marras 05, 2003 11:21 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: [7DS] Perusteet

ViestiKirjoittaja Taustavoima » Ma Elo 10, 2009 5:32 pm

Olorin kirjoitti:Kannattaa käydä Power 19-lista läpi ja julkaista se täällä.
Power 19 -kysymykset kannattaa ehdottomasti lukea läpi, pohtia niitä ja kirjata niihin vastaukset vaikkapa omaan työpäiväkirjaan. En kuitenkaan välttämättä suosittele tyrkkäämään vastauksia sellaisenaan tänne fooorumille. Power 19 sopii hyvin peliä koskevien ajatusten selventämiseen mutta huonosti niiden kommunikoimiseen. Vastaukset muodostavat yleensä aikamoisen tekstimeren ja sisältävät aivan liikaa tietoa yhdellä kertaa omaksuttavaksi. Aiheesta on keskusteltu Forge-suunnittelufoorumilla tässä ketjussa

Kun joku esittelee minulle peli-ideaa ensimmäistä kertaa, haluan yleensä tietää, mistä pelissä on kysymys, mitä pelaajahahmot siinä tekevät ja millaista pelikokemusta peliltä odotetaan. Lisäksi tarvitaan yleensä hieman tausatietoa projektin luonteesta sekä avunpyynnön kannalta oleelliset lisätiedot. Minun makuuni täydellinen Projektihautomo-viesti voisi mennä vaikka tähän tapaan:

kuvitteellinen pelintekijä kirjoitti:Varjojen meri on Lovecraftin Cthulhu-kertomuksiin perustuva salapoliisiroolipeli, jota olen työstänyt viimeisen vuoden, ja jonka olen vakaasti päättänyt saada valmiiksi kirjajulkaisua varten ensi Ropeconiin mennessä. Kyseessä on kerronnallisuutta ja draamaa painottava, säännöiltään kevyt peli, joka sijoittuu lovecraftmaiseen versioon 1980-luvun Suomesta. Pelaajat pelaavat poliiseja, jotka ovat erikoistuneet selvittämään yliluonnollisia katoamisia, kultistitoimintaa ja muita normaalista poikeavia hämäräpuuhia. Tavoittelen sellaista jännittävää, Call of Cthulhusta tuttua mysteerifiilistä mutta ennemminkin Parasta katseluaikaa muistuttavin draamasäännöin.

Eniten ongelmia aiheuttaa tällä hetkellä pelaajien ja pelinjohtajan välinen roolijako. Mysteerit tuntuvat olevan keskeinen osa sitä tyyliä, jolla cthulhujuttuja perinteisesti pelataan. Haluaisin tehdä Varjojen merestä mahdollisimman kevyen valmistella, ja yhden pelaajan harteille sysätty mysteerinrakennustaakka toimii selvästi tätä vastaan. Kuulisin mielelläni erilaisista peleistä, tekniikoista ja kokemuksista, jotka voisivat opettaa minulle jotakin siitä, miten tyydyttävä, aidosti jännittävä mysteerijuoni voidaan luoda pelin aikana tai yhdessä juuri ennen pelin alkua. Myös muut ratkaisuehdotukset ongelmaani otetaan ilolla vastaan!


Pyrin kirjoittamaan Projektihautomon ohjeet uusiksi tässä elo-syyskuun mittaan. Hyvän osan mahdollisesta hämmennyksestä voi laittaa minun tiliini!
Blogini aiheita ovat kirjoittaminen ja kirjallisuus.
Avatar
Taustavoima
Moderaattori
 
Viestit: 1445
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 7:56 pm
Paikkakunta: Turku

Re: [7DS] Perusteet

ViestiKirjoittaja Olorin » Ma Elo 10, 2009 6:25 pm

Taustavoima kirjoitti:Power 19 -kysymykset kannattaa ehdottomasti lukea läpi, pohtia niitä ja kirjata niihin vastaukset vaikkapa omaan työpäiväkirjaan. En kuitenkaan välttämättä suosittele tyrkkäämään vastauksia sellaisenaan tänne fooorumille. Power 19 sopii hyvin peliä koskevien ajatusten selventämiseen mutta huonosti niiden kommunikoimiseen. Vastaukset muodostavat yleensä aikamoisen tekstimeren ja sisältävät aivan liikaa tietoa yhdellä kertaa omaksuttavaksi.

Joo, näin päivätorkkujen jälkeen kun ajattelen taas hieman selkeämmin, Power 19 ei ole välttämätön ihan täydessä kokonaisuudessaan. Nuo Taustavoiman mainitsemat kohdat ovat sieltä oleellisemmasta päästä.
Avatar
Olorin
Admin
 
Viestit: 3278
Liittynyt: Ke Marras 05, 2003 11:21 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: [7DS] Perusteet

ViestiKirjoittaja ithelog » Ti Elo 11, 2009 8:18 am

Olorin kirjoitti:Okei, nyt on pakko huomauttaa parista asiasta.

Ensinnäkin, erään henkilön mainittua havaitsin, että olet ithelog tehnyt useita suuria lisäyksiä ketjun aloitusviestiin. Ei näin. Muokkausnappi on pääasiallisesti tarkoitettu sallimaan kieliasun korjaukset ja viestin ymmärrettävyyden pienoiset viilaukset sen jälkeen kun se on lähetetty, ei lisäämään jälkikäteen asiasisältöä. Nuo tekemäsi lisäykset olisi pitänyt kukin tehdä uusina viesteinä ketjun loppuun.


Tunnustan näin tehneeni. Olen toiminut näin koska en ole halunnut nostaa ketjua näkyville. Lisäykseni ovat kuitenkin olleet lähinnä oman fiiliksen purkamista, eikä sellaista palautetta haluavaa keskustelua mihin projektihautomo on tarkoitettu.

Olorin kirjoitti:Meidän on kovin vaikea olla avuksi, jos emme ole ajantasalla sen suhteen mitä projektissasi tapahtuu.


Tiedän tämän. Arvostan täältä saatavaa apua ja siksi olen yrittänyt pitää minimissä pyynnöt tälle yhteisölle. Vuodatukseni ketjun alkuun on ollut lähinnä terapeuttista ja itselle tarkoitettua blogimaista tekstiä. Jossain vaiheessa ehdotin Kiukkuisen oravan kehityysketjussa tälläistä blogin kaltaista viestintää paremmin tukevaa ratkaisua, mutta ehdotukseni ammuttiin alas.

Pyydän apua selkeästi kun sitä haluan. Alkuviestin päivityksiä ei ole tarkoitettu kommentoitavaksi.

Olorin kirjoitti:Sinun on lopetettava ympäripyöreä vihjailu ja oikeasti kerrottava mistä on kyse, millaisia ne mekaniikat ovat jne jne. Et koko aikana kertonut millainen se suunnittelemasi uusi ja ihmeellinen noppamekaniikka on, ja sitten yhtäkkiä kerrotkin hylänneesti sen. Ei näin. Jos pelkäät sitä, että joku varastaa keksimäsi pelimekaanisen idean - tough luck. Mekaniikkoja ei suojaa mikään kopiosuoja. Jos joku oikeasti haluaa ne varast... ottaa niistä mallia, hän voi tehdä sen viimeistään siinä vaiheessa kun julkaiset pelin.


Suurin syy siihen miksi en ole paljastanut yksityiskohtia on keskeneräisyys. Kun tulin Kiukkuiseen oravaan luulin projektin olevan paljon valmiimpi kuin nyt tiedän sen olevan. Freelancerina roolipelin lisäosaan tekstin kirjoittaminen on kuitenkin aivan eri luokan homma kuin koko projektin tekeminen alusta loppuun. Mietin välillä tulinko projektini kanssa tänne liian aikaisin, mutta täältä saamani apu ja erityisesti "kylmät suihkut" ovat olleet erittäin hyödyllisiä. Minulla on matkaa maaliin aika paljon ja tiedän sen nyt.

Olorin kirjoitti:Lopuksi, tulee vähän sellainen fiilis, että pelin fokus on pahasti hakusessa. Kannattaa käydä Power 19-lista läpi ja julkaista se täällä.


Allekirjoitan tämän hyvin pitkälle. Projektini kuvaus on hyvin pikälti sama kuin Pelintekijän käsikirjan varoitukset siitä miten hommaa ei pidä tehdä. Kävin tuon 19 kohdan listan läpi jossain vaiheessa huonolla menestyksellä. Palaan asiaan joskus myöhemmin.

Lopuksi haluan sanoa sen, että apu täältä foorumilta on mielestäni ehtyvä luonnonvara. Haluan käyttää sitä säästeliäästi ja yritän parhaani mukaan olla avuksi vastavuoroisesti. Ratkaisuni päivittää ketjun aloitusviestiä oli eräänlainen kompromissi. Jos joku sen löysi ja koki seuraamisen arvoiseksi, niin hyvä. Siitä tuskin oli haittaa kenellekään. Sen sijaan jos saman vuodatuksen olisin tunkenut päivitettyinä viesteinä projektihautomoon se olisi tukkinut sen roskapostin tapaan.
Suomalaiset ovat kansainvälistä kansaa. He välittävätkin kanssaihmisistä ilman ään pisteitä.
ithelog
 
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 12:53 am

Edellinen

Paluu Projektihautomo

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron