[Aulos - tarinankerrontakorttipeli] Yleiskatsaus ja mainos!

Tältä alueelta löydät avun pelimaailmasi, larppisi tai muun projektisi suunnitteluun. Kysy tarkkoja kysymyksiä, odota selkeitä vastauksia.

[Aulos - tarinankerrontakorttipeli] Yleiskatsaus ja mainos!

ViestiKirjoittaja Siege » Ma Marras 10, 2008 8:15 pm

Edit: Aulos myynnissä Traconissa! Tervetuloa kokeilemaan ja nappamaan oma kappale mukaan. Pelaamista tarjolla lauantaina klo 12 eteenpäin ja peliä myytävänä niin kauan kuin niitä riittää.

Aulos on tuleva lopputyöni, jolle tällähetkellä tavoittelen 20 kappaleen painosta. Peliin kuuluu 50 korttia ja ohjekirja, rasia ja kaksi noppaa. Peliä on testattu Ropeconissa ja omalla, ennestään toisensa tuntevalla porukalla kohtuullisella menestyksellä, ja säännöistä on menossa n. neljäs versio. Valmista on pakko olla jouluna.

Peli on narrativistinen ja pohjimmiltaan työkalu, jonka tavoitteena on auttaa mielikuvitusta ja kannustaa yhteistyöhön. Aulos tuottaa tiiviitä tarinoita, jotka ovat novellin tai TV-sarjan jakson kokoisia.

Auloksen ydin on tarinan runko: Keskushahmo ollaan aikeissa surmata. Peli käsittelee tapahtumia, jotka johtavat murhaan tai sen yritykseen. Peli koostuu kolmesta kierroksesta. Ensimmäisellä kierroksella pelaajahahmot ja tärkeät sivuhahmot esitellään. Toisella kierroksella tarkoituksena on kehittää tarina kohti kliimaksia. Varsinainen kliimaksi on kolmas kierros, jolloin murha-yritys käsitellään. Ensimmäisellä ja toisella kierroksella pelataan niin monta kohtausta kun pelaajia on. Kolmas kierros on yksi kohtaus. Keskushahmo ei koskaan ole pelaajahahmo, vaan kaikkien käytettävissä oleva ei-pelaajahahmo.

Tärkein osa peliä ovat pelaajahahmojen suhteet. Hahmot luodaan erityisten korttien avulla, niin että kortti määrittelee hahmon suhteen keskushahmoon pelin alussa. Korteista löytyy esimerkiksi vihamies, läheinen, rakastaja ja murhaaja. Murhaajan tavoite on tappaa keskushahmo, mutta se voi muuttua viimeisessä kohtauksessa, jolloin muutkin suhteet saavat muuttua. Tällä hetkellä parhaiten toimivalta tuntuva osa on pelaajahahmojen välisten suhteiden luonti: jokainen pelaaja päättää kahden seuraavana istuvan pelaajan hahmojen välisen suhteen tai yhteyden.

Peli etenee korttien avulla. Korttien on tarkoitus auttaa luovuudessa ja antaa uusia, erilaisia ideoita. Pelinjohtajaa ei ole, vaan kerrontavalta kiertää, sekä sen voi ostaa. Pelaaja, jolla on kerrontavuoro, pelaa kortin ja kertoo kohtauksen alkuasetelman, kutsuen samalla haluamansa hahmot mukaan. Hahmoja voi myös kutsua kesken kerronnan. Kerrontavuorossa olevalla pelaajalla on käytännössä pelinjohtajan asema, lisäksi hän pelaa omaa hahmoaan kohtauksessa, sekä sivuhahmoja. Kun kohtausta pelataan, kuka tahansa muu pelaaja saa halutessaan pelata kortin ja ottaa kerrontavallan itselleen kortin kertomisen ajaksi.

Nykyisellään säännöstöön on pultattu kiinni myös konfliktinratkaisu: heitetään kahta kuusisivuista noppaa vastakkain tavoitteiden määrittelyn jälkeen. Muut pelaajat saavat auttaa kumpaa tahansa puolta ja saman puolen edustajat saavat valita suurimman tuloksen nopistaan. Lisäksi mukaan on ängetty pistejärjestelmä: jokaisella kierrokselle joka pelaajalla on 3 pistettä, joilla voi ostaa automaattisen voiton kofliktista tai ylimääräisen kortin kohtaukseen.

Kysymys: Onko pistesysteemi liikaa? Sitä on testipeleissä käytetty todella vähän, mutta koin, että peli tarvitsee jonkun "suojamekaniikan" koska konfliktinratkaisu antaa melko paljon valtaa toisten hahmoihin.

Jos herää halu testata, ota ihmeessä yhteyttä YV:llä. Peli on nyt siinä vaiheessa, että palaute on todella tervetullutta!

PS. Vinkkejä otetaan vastaan myös nimihirviön suhteen.
Viimeksi muokannut Siege päivämäärä Ma Tammi 26, 2009 1:10 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
"On March night, however, we unexpectedly obtained a specimen which did not come from the potter's field."
Avatar
Siege
Admin
 
Viestit: 123
Liittynyt: To Elo 18, 2005 1:52 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: [Aulos - tarinankerrontakorttipeli] Yleiskatsaus ja kysymys

ViestiKirjoittaja Siege » Ma Marras 10, 2008 8:58 pm

Voisin tietty myös mainita, että itse pelikortit ovat erilaisia elementtejä ja tapahtumia, kuten "Paha aavistus osoittautuu todeksi", "Sairaus", "Muodonmuutos", "Tapaaminen".
"On March night, however, we unexpectedly obtained a specimen which did not come from the potter's field."
Avatar
Siege
Admin
 
Viestit: 123
Liittynyt: To Elo 18, 2005 1:52 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: [Aulos - tarinankerrontakorttipeli] Yleiskatsaus ja kysymys

ViestiKirjoittaja ithelog » Ti Marras 11, 2008 10:23 am

Siege kirjoitti:Pelinjohtajaa ei ole, vaan kerrontavalta kiertää, sekä sen voi ostaa.
...
Lisäksi mukaan on ängetty pistejärjestelmä: jokaisella kierrokselle joka pelaajalla on 3 pistettä, joilla voi ostaa automaattisen voiton kofliktista tai ylimääräisen kortin kohtaukseen.


Lähinnä kysymyksiä herättää tuo veto-ominaisuus minkä olet systeemiin rakentanut.

Mitä tapahtuu siinä tilanteessa, jos kaksi pelaajaa haluaa kumpikin ostaa tapahtuman omalta kannaltaan suotuisaksi? Tämä voi tapahtua joko siten, että useampi pelaaja haluaa välttämättä olla pelinvetäjä tai useampi pelaaja haluaa ostaa konfliktista voiton. Näiden lisäksi täytyy huomioida se mahdollisuus, että toinen pelaaja yrittää saada voiton ostamalla ja toinen ottamalla itselleen pelinvetäjän aseman.

Itse ratkaisisin pelinvetäjän valinnan tälläisessä tilanteessa istumajärjestyksen mukaan, eli ensisijaisesti pelinjohtajuuden saisi pelivuorjärjestyksessä lähinnä seuraava tai lähinnä edellinen pelinvetäjän oikeutta tavoittelevista. Tämäkään ei tosin ole ihan aukoton idea, koska voi tulla riitaa siitä vaativatko pelaajat pelinjohtajuutta yhtä aikaa vai myöhemmin määräytymisjärjestyksessä oleva ensin.

Konfliktin ostamisen ratkaisisin toisin. Siinä mielestäni passiivisemman tapahtuman pitäisi voittaa jos useampi pelaaja haluaa ostaa erilaisen lopputuloksen. Voi olla, että aktiivisemman valinta toimisi sekin, mutta passiivisemman etuna on se, että se asettaa selkeän rajan nokittamiselle.

Siege kirjoitti:PS. Vinkkejä otetaan vastaan myös nimihirviön suhteen.


Nimihirviötä on vaikea lyhentää, jos sillä yrittää kuvata mekanismia. Ytimekkäämpään ratkaisuun pääsee kuvaamalla teemaa mekanismin sijasta.

Esimerkiksi jokin suomennos tarmistä "Who did it" väännettynä muotoon joka paljastaa sen, että peli tapahtuu ennen murhaa voisi toimia.

Ihan heittona: "Murha mielessä" apinoiden TV-sarjan nimeä, "Me murhajat" tai "Viimeinen illalinen". Nämä eivät mielestäni ole hyvinä, mutta antavat suuntaa sille mistä hyvä nimi voisi löytyä.
Suomalaiset ovat kansainvälistä kansaa. He välittävätkin kanssaihmisistä ilman ään pisteitä.
ithelog
 
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 12:53 am

Re: [Aulos - tarinankerrontakorttipeli] Yleiskatsaus ja kysymys

ViestiKirjoittaja Siege » Ti Marras 11, 2008 6:09 pm

Nykyisellään kerrontavalta menee huutoäänestyksellä, eli kuka ensimmäisenä sanoo ostavansa automaattisen voiton, tai pelaavansa kortin, saa sen tehdä. Tämän tarkoituksena oli pitää tempo kovana, ettei jäädä ainakaan siinä vaiheessa vatvomaan. Kortin osto pitäisi tehdä siinä vaiheessa kun kohtaus on käynnissä, sillä ei voi vaikuttaa konfliktiin, vaan konflikti on oma osansa jossa selvitetään tavoitteet, sen jälkeen kumman tavoite toteutuu, ja voittanut saa kertoa lopputuloksen.

Mitä tarkoitat passiivisemmalla ja aktiivisemmalla tapahtumalla? Termit eivät ole minulle tuttuja.

Tosi hyviä nimiehdotuksia, kiitos niistä!
"On March night, however, we unexpectedly obtained a specimen which did not come from the potter's field."
Avatar
Siege
Admin
 
Viestit: 123
Liittynyt: To Elo 18, 2005 1:52 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: [Aulos - tarinankerrontakorttipeli] Yleiskatsaus ja kysymys

ViestiKirjoittaja ithelog » Ke Marras 12, 2008 12:17 pm

Siege kirjoitti:Nykyisellään kerrontavalta menee huutoäänestyksellä, eli kuka ensimmäisenä sanoo ostavansa automaattisen voiton, tai pelaavansa kortin, saa sen tehdä. Tämän tarkoituksena oli pitää tempo kovana, ettei jäädä ainakaan siinä vaiheessa vatvomaan. Kortin osto pitäisi tehdä siinä vaiheessa kun kohtaus on käynnissä, sillä ei voi vaikuttaa konfliktiin, vaan konflikti on oma osansa jossa selvitetään tavoitteet, sen jälkeen kumman tavoite toteutuu, ja voittanut saa kertoa lopputuloksen.


Huutoäänestys toimii ja pitäähän se temmon yllä. Toki yhtäaikainen huuto on mahdollinen, mutta hyvässä peliporukassa se ei ole ongelma.

Siege kirjoitti:Mitä tarkoitat passiivisemmalla ja aktiivisemmalla tapahtumalla? Termit eivät ole minulle tuttuja.


Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että jos useampi pelaaja yrittää vaikuttaa samaan tapahtumaan, niin se tapahtuma voittaa, joka yrittää muuttaa tapahtumien normaalia kulkua vähemmän. Ääritapauksessa voi ajatella kuinka paljon energiaa kumpikin vaihtoehto vaatisi ja vähemmän energiaa tarvitseva vaihtoehto voittaa.

Esimerkiksi jos toinen pelaaja haluaa heittää kiven ja toinen sanoo, että se on liian painava, niin passiivisempi tapahtuma on se, ettei kivi nouse vaan on liian raskas. Vastaavasti ihmissuhteissa passiivisempi tapahtuma on se, että hahmon reaktio on hymy kuin se, että se olisi suudelma.

Passivisempi on tässä vain monikäyttöisempi termi ilmaisulle realistisempi.
Suomalaiset ovat kansainvälistä kansaa. He välittävätkin kanssaihmisistä ilman ään pisteitä.
ithelog
 
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 12:53 am

Re: [Aulos - tarinankerrontakorttipeli] Yleiskatsaus ja kysymys

ViestiKirjoittaja Taustavoima » Ke Marras 12, 2008 12:39 pm

Siege kirjoitti:Kysymys: Onko pistesysteemi liikaa? Sitä on testipeleissä käytetty todella vähän, mutta koin, että peli tarvitsee jonkun "suojamekaniikan" koska konfliktinratkaisu antaa melko paljon valtaa toisten hahmoihin.
Onko se, että konfliktinratkaisu antaa valtaa toisten hahmoihin, todella ongelma tässä pelissä? Ehkä hyvin vahva hahmon "omistaminen" ei vain kuulu tähän peliin. Enemmän minua harmittaisi, jos konfliktinratkaisu voisi haitata osallistumistani peliin jatkossa: tiputtaa kokonaan pois tai sysätä syrjään keskeisestä toiminnasta. Onko tämä mahdollista?
Blogini aiheita ovat kirjoittaminen ja kirjallisuus.
Avatar
Taustavoima
Moderaattori
 
Viestit: 1445
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 7:56 pm
Paikkakunta: Turku

Re: [Aulos - tarinankerrontakorttipeli] Yleiskatsaus ja kysymys

ViestiKirjoittaja Siege » Ke Marras 12, 2008 6:04 pm

Passiivisemman tai "normaalimman kulun" suosiminen ei kuulosta pelin luonteen mukaiselta, tässä tavoitellaan kiinnostavia tilanteita, jännittäviä ratkaisuja ja odottamattomia käänteitä.

Samanaikaisen huudon voi selvittää vaikka nopalla, en usko että se on ongelma.

Olen törmännyt vähän liian usein ihmisiin joilla kääntyy suupielet alaspäin kun joku muu koittaa puuttua heidän hahmoihinsa, joten ehkä liioittelen ongelmaa. Henk. koht. aina olen voinut keskustella asian niin, että se sopii molemmille. Toiminnasta sivuun jääminen ei ole mahdollista, koska vaikka hahmo kuolisi (mitä ei kovin herkästi tapahdu, n. 40:n kortin joukossa on kaksi joilla voi saattaa hahmon hengenvaaralliseen konfliktiin, ja sekin on vain mahdollisuus kuolla) pelaaja saa osallistua kerrontaan normaalisti.

Uusin muutos on se, että kerrontavuorossa oleva ei enää pelaa korttia, vaan kortteja käytetään vain vallan ostamiseen. Pistesysteemi tipahti pois, sitä ei tosiaan käytetty oikein mihinkään ja suojasäännöt tuntuivat turhilta.
"On March night, however, we unexpectedly obtained a specimen which did not come from the potter's field."
Avatar
Siege
Admin
 
Viestit: 123
Liittynyt: To Elo 18, 2005 1:52 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: [Aulos - tarinankerrontakorttipeli] Yleiskatsaus ja kysymys

ViestiKirjoittaja ithelog » Ma Joulu 01, 2008 5:48 pm

Siege kirjoitti:Aulos on tuleva lopputyöni, jolle tällähetkellä tavoittelen 20 kappaleen painosta.


Tuleeko tästä jonnekin nähtäville versio? Esim. jonkin yliopiston tiedekunnan kirjastoon tms.

Äkkisältään tuo painosmäärä kuulostaa sellaiselta, että siitä osa menee ns. virallisiin paikkoihin. Jos näin on, kiinnostaisi tietää mitä ne viralliset paikat ovat.

Samalla selviää ehkä toinenkin uteliaisuutta herättänyt yksityiskohta, eli mille laitokselle lopputyöksi voi tehdä pelin.
Suomalaiset ovat kansainvälistä kansaa. He välittävätkin kanssaihmisistä ilman ään pisteitä.
ithelog
 
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 12:53 am

Re: [Aulos - tarinankerrontakorttipeli] Yleiskatsaus ja kysymys

ViestiKirjoittaja arzi » Ma Joulu 01, 2008 6:15 pm

ithelog kirjoitti:Samalla selviää ehkä toinenkin uteliaisuutta herättänyt yksityiskohta, eli mille laitokselle lopputyöksi voi tehdä pelin.


Veikkaisin että melkein mille tahansa taideaineiden tai informaatiotieteiden laitokselle nyt ainakin. Ei pelien tekeminen lopputyöksi nyt niin harvinaista ole, olen useammastakin tapauksesta kuullut mutta ei nyt äkkiseltään tulee esimerkkejä mieleen.
I put the hot in Azathoth
Agricola Jugend
http://www.dicework.com
Avatar
arzi
Admin
 
Viestit: 906
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 1:27 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: [Aulos - tarinankerrontakorttipeli] Yleiskatsaus ja kysymys

ViestiKirjoittaja Siege » Ma Joulu 01, 2008 11:01 pm

Tampereen Ammattikorkeakoulun Taiteen ja Viestinnän laitoksen kirjastoon jää pelistä yksi kappale, samoin kopio kirjallisesta osasta (jossa siis käsitellään pelin suunnittelua ja toteutusta). Sopii käydä selailemassa. Oppilaitos ei kaivannut useampia ja totesin, että lisää on suht helppo tehdä, eli jos 20 kpl loppuu kesken niin voin tehdä uuden erän. Nykyisellään en painata mitään, hommaan riittää väritulostin, laminointikone ja sakset.

Itselläni ei ole tiedossa kamalasti lopputyöpelejä, mutta kun valmistun visuaaliseksi suunnittelijaksi niin mikä tahansa ulkoasunsuunnittelu tai jopa pelkät viilatut säännöt olisivat kelvanneet. Ainakaan TTVO:lla ei olla niin tarkkoja aiheesta, kunhan jotain alaa sivuavaa saa kokoon.
"On March night, however, we unexpectedly obtained a specimen which did not come from the potter's field."
Avatar
Siege
Admin
 
Viestit: 123
Liittynyt: To Elo 18, 2005 1:52 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: [Aulos - tarinankerrontakorttipeli] Yleiskatsaus ja mainos!

ViestiKirjoittaja Siege » Ma Tammi 26, 2009 1:12 pm

Muokkasin ensimmäiseen viestiin uusimmat tiedot, eli Aulos on pelattavissa ja ostettavissa Traconissa Tampereella lauantaina 7.2.2009. Tervetuloa mukaan!
"On March night, however, we unexpectedly obtained a specimen which did not come from the potter's field."
Avatar
Siege
Admin
 
Viestit: 123
Liittynyt: To Elo 18, 2005 1:52 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: [Aulos - tarinankerrontakorttipeli] Yleiskatsaus ja mainos!

ViestiKirjoittaja Rsihvo » Su Helmi 08, 2009 1:15 pm

Oikein hyvältä peliltä vaikuttaa! Nyt vaan täytyy löytää jostain peliporukka jolle tämä sopii.
Rsihvo
 
Viestit: 46
Liittynyt: Su Helmi 18, 2007 6:24 pm
Paikkakunta: Vesilahti

Re: [Aulos - tarinankerrontakorttipeli] Yleiskatsaus ja mainos!

ViestiKirjoittaja Taustavoima » Su Helmi 08, 2009 1:46 pm

Onneksi olkoon! Hieno saavutus!
Blogini aiheita ovat kirjoittaminen ja kirjallisuus.
Avatar
Taustavoima
Moderaattori
 
Viestit: 1445
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 7:56 pm
Paikkakunta: Turku

Re: [Aulos - tarinankerrontakorttipeli] Yleiskatsaus ja mainos!

ViestiKirjoittaja Siege » Ti Helmi 10, 2009 5:32 pm

Taustavoimalle kiitokset onnitteluista!

Tracon on onnellisesti ohitse, kiitos mukaville pelaajille!

Pelejä on jäljellä vielä muutamia, 10e kappalehintaan (+mahdolliset postikulut) ne pääsevät uuteen kotiin. Yksi Aulos sisältää 40+ laminoitua korttia, sääntökirjan, kaksi noppaa ja säilytysrasian pelille.
"On March night, however, we unexpectedly obtained a specimen which did not come from the potter's field."
Avatar
Siege
Admin
 
Viestit: 123
Liittynyt: To Elo 18, 2005 1:52 pm
Paikkakunta: Tampere


Paluu Projektihautomo

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Yahoo [Bot]

cron