Kaupallisesti julkaistuista roolipeleistä tulee heti mieleen Tähti, jossa tullaan toimeen "pelinjohtaja päättää harkintansa mukaan" ja "tulkitaan yhdessä onnenkeksiä" -säännöillä. Onnenkeksin kaltainen ratkaisumekaniikka toimii nähdäkseni kahdesta suusta: siinä saavat pelaajatkin osallistua ja se sopii hyvin pelin henkeen. Vaikka pelin korostavat nöyryyden ja oman aseman hyväksymisen teemat sopivatkin hyvin yhteen sen kanssa, että pj päättää kaikesta, varmasti tämänkin lähestymistavan tueksi on mahdollista keksiä jotain vähän sähäkämpää kuin "heitä noppaa: iso hyvä, pieni huono".Vermilia kirjoitti:En juuri käytä sääntöjä vetäessäni, hankalat kohdat ovat yleensä ratkenneet 'heitä noppaa ja toivoa isoa'-ratkaisulla tai perinteisellä KPS-testillä. Homma toimii omissa peleissäni, mutta jos joskus saisin tuosta jotain julkaistavaa aikaan, pitäisikö mukana olla jonkinlainen mekaniikka? Kokemuksia, anyone?
Taustavoima kirjoitti:Entä mikä vastaa Savo-pelin maailmassa onnenkeksejä? Miten tulevasta yritetään päästä selville, miten voi paljastaa kohtalonsa ennakolta?
Taustavoima kirjoitti:Voisi olla temaattisesti kiinnostavaa, jos perheen pään pelaajalla olisi muita pelaajia enemmän kerronnallista valtaa, hän voi vaikuttaa perheensä kohtaloon mutta ei omaansa. Lasten pelaajilla olisi valtaa nuorempien sisarusten kohtaloon, äidillä kaikkiin lapsiin. Pelinjohtaja edustaa korkeampaa auktoriteettia, hän voi vaikuttaa kaikkeen.
Taustavoima kirjoitti:Entä mikä vastaa Savo-pelin maailmassa onnenkeksejä? Miten tulevasta yritetään päästä selville, miten voi paljastaa kohtalonsa ennakolta?
Vermilia kirjoitti:Miltä tämä näyttää ulkopuolisen silmin?
Vermilia kirjoitti:En juuri käytä sääntöjä vetäessäni, hankalat kohdat ovat yleensä ratkenneet 'heitä noppaa ja toivoa isoa'-ratkaisulla tai perinteisellä KPS-testillä. Homma toimii omissa peleissäni, mutta jos joskus saisin tuosta jotain julkaistavaa aikaan, pitäisikö mukana olla jonkinlainen mekaniikka? Kokemuksia, anyone?
Sam! kirjoitti:Vermilia kirjoitti:Miltä tämä näyttää ulkopuolisen silmin?
Miten tätä pelataan? Tuolla kerrotaan, että "rajattu, noin viikon pätkä suomalaisen talonpoikaisperheen arkea ja sen rikkoutumista perheen tilalla". Miten tuota arkea pelataan? Pelaaja kertoo, että siellä se hänen hahmonsa nyt kyntää peltoa ja pelinjohtaja kertoo, että kyllä on kivistä maata. Pelaaja vastaa, että hänen hahmonsa kyntää silti. Pelinjohtaja kertoo, että aura kolahtelee kiviin? Ja mihin se arki rikkoutuu ja mitä siitä seuraa? Muuttuuko peli aina siinä vaiheessa vaikkapa ihmissuhdedraamaksi tai mysteerin selvittämiseksi? Yksinkertaisesti, miten tämä kaikki toimii? Mitä pelaajat tekevät? Mikä tämän pelin tavoite on?
Sam! kirjoitti:Ennen kaikkea: eikö tämä ole tyylipuhdas perinteinen larppi?
Sam! kirjoitti:Jos nuo säännöt toimivat omissa peleissäsi, miksi julkaistavassa versiossa pitäisi olla jotain muuta? Sinuna kirjoittaisin vain auki tuon oman pelinjohtotyylisi: milloin heitetään noppaa? Kuka päättää, mitä sillä voi saavuttaa? Mitä tapahtuu, jos ei tule isoa lukua? Jos satunnaistulokset ovat binäärisiä (iso/pieni, parillinen/pariton), niin eikö olisi helpompi heittää kolikkoa? Suosittelen tätä, koska tämän kaikenhan sinä periaatteessa jo tiedät ja olet hyväksi kokenut, sen sijaan että kehittäisit pystymetsästä jonkun mekaniikan, testailisit sitä toiset kaksi vuotta ja yrittäisit sovittaa sitä peliisi.
Vermilia kirjoitti:You make it sound like a bad thing. Aivan varmasti larppielementtejä on pelissä mukana, kun melko aktiivinen harrastaja olen. Olen huomannut, että pöytäropeista löytyy aina silloin tällöin larppeihin sovitettavia piirteitä ja päin vastoin, ja jos jotain tällaista löydän ja se vielä toimii, niin hyödynnän sitä aika surutta. Toistaiseksi sekä minä että pelaajani olemme pitäneet tästä tavasta.
Vermilia kirjoitti:Alan itsekin taipua tälle kannalle. Oikeastaan kaipasin vain vahvistusta, että ratkaisu voisi toimia ihan oikeastikin.
Sam! kirjoitti:Lähinnä näin, että jos kyseessä on larppi, niin siitä kannattaa tehdä larppi eikä pöytäpeli.
Sam! kirjoitti:Ja tuo siis vaikuttaa minusta larpilta sikäli, että minun on kauhean vaikea kuvitella, miten talonpojan arjen pelaaminen olisi antoisampaa pöydän ääressä kuin näyteltynä. Minä olisin heti tulossa ähisemään auran taakse, eli kokemaan historiallisen Suomi-meiningin, mutta olen vähän hukassa sen kanssa, mitä tämä antaisi pöytäpelissä.
Sam! kirjoitti:Kaavailemasi "arjesta poikkeamiset", joiden tarkoitus on ilmeisesti vain antaa pelaajille lisää tekemistä, istuisivat nähdäkseni loogisesti larppiin (poikkeustilanteet ovat suosittuja, koska ne antavat hahmopelaamiselle tilaa). Sen sijaan minun on vaikea nähdä, että mikä niiden funktio on pöytäpelissä. Kaiken kaikkiaan siis olen edelleen hukassa siitä, että mikä Savo-pelin pointti on pöytäpelinä,

Vermilia kirjoitti:En juuri käytä sääntöjä vetäessäni, hankalat kohdat ovat yleensä ratkenneet 'heitä noppaa ja toivoa isoa'-ratkaisulla tai perinteisellä KPS-testillä. Homma toimii omissa peleissäni, mutta jos joskus saisin tuosta jotain julkaistavaa aikaan, pitäisikö mukana olla jonkinlainen mekaniikka? Kokemuksia, anyone?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä