Ei pitäisi ryhtyä arvostelemaan Darwinille evoluutioteoriaa.
Myönnän olevani huono keskustelija foorumeilla, sillä oikeissa keskusteluissa olen tottunut korostamaan äärimmäisyyksiin asti asioita, mikä ei selvästikään toimi täällä
(kiitos onnettoman äidinkieleni). Niin
Jasca, en tarkoittanut, että jokainen hahmo kaatuisi muurahaiseen, kun he möhlivät. Kämmäys on silti kämmäys ja haluan erotella sen tavallisesta epäonnistumisesta.
Burgeri kirjoitti:...oletuksesi, että taistelu 10/15 taidoilla ja 15/20 taidoilla pitäisi tapahtua samalla tavalla, ei perustu yhtään mihinkään.
Perustuu vain siihen, että mestarienkin välillä taistelu loppuu usein parin miekan heilautuksen aikana. Puhumattakaan siitä, jos toinen on selvästi huonompi. Näin tosimaailmassa ja harvinaisen usein myös Praedor-sarjakuvissa. Irrallisena yksityiskohtana mainittakoon, että tosimaailmassa keskimääräisen katutappelun aika mitataan sekunneissa - ei minuuteissa.
Edellä mainitun takia otin asian aiemmin puheeksi. Jälleen kerran, tavoittelen muutoksillani keskiraskasta simulaatiota - en pulp-fantasiaa. Tämän olen sanonut aiemminkin. Taitoarvojen kasvaessa ja erityisesti kilvet-taidon kasvaessa taistelut venyvät luonnottoman pitkiksi. Siitä en pidä, ottaen huomioon tavoitteeni.
Vaikka matematiikan taitoni olisivat huonot, en näe tarvetta haukkumiselle. Asettaudut niin tekemällä alhaiseen asemaan, eikä ongelma poistu siitä huolimatta. En ole koskaan sanonut olevani "varteen otettava modaaja" enkä sellaista kunniaa pyydäkään. Teen tätä itseni takia ja olen laittanut säännöt nettiin muiden nähtäväksi, jos sattumalta joku muukin nauttisi niistä. Jos petin odottamuksesi, pyydän anteeksi. Tarkoitukseni ei ole ollut pahoittaa kenenkään mieltä viesteilläni. Sinun tavoitteista en ole varma, vaikka oletkin sanonut, että sääntömuutoksia vastaan sinulla ei olisi mitään.
Sääntöjen muokkaus on siitä hauska harrastus, että aina kun muuttaa yhtä, niin joutuu myös muuttamaan toista sääntöä. Tämän olen tiedostanut alusta lähtien
(ennenkin tullut sääntöjä muokattua) ja sillä versionumeroa käytänkin. Ehkä joskus saan säännöt sellaiseen malliin, että olen niihin tyytyväinen.
Burgeri kirjoitti:Genrerealismin lisäksi Praedorin taistelujärjestelmä hyödyntää häikäilemättömästi myös roolipelaajien yleisiä käsityksiä (ainakin 90-luvulta) siitä mikä on realistista (tai pelkästään "vänkää"), perustuivatpa nämä käsitykset todellisuuteen tai eivät.
Olin hyvin tietoinen tästä, kun aloitin Praedorin muuntelemisen. Itse olen vain saanut tarpeekseni rolemastereista ja harpeista. Praedor oli järjestelmä, joka oli helposti muokattavissa haluamaani suuntaan - eli välimalliksi The Riddle of Steelin ja Heroquestin välille. Tämä kannattaa ottaa ehdottomasti kehuna.
-----------------------------------
Yzneftamz, puhuit hyvää ja huonoa.
Ainoastaan koristekilvet ovat puhdasta terästä. Taistelussa kilvet olivat erittäin usein puuta tai metallilla vahvistettua puuta. Kaiken tietävä Wikipedia kertoo absoluuttisella totuudella:
http://en.wikipedia.org/wiki/ShieldYzneftamz kirjoitti:Itse luultavasti muuttaisin tämän muotoon "Ilman rangaistusta yksi hyökkäys ja puolustus vuorossa", oli aseyhdistelmä tai sen puute mikä vain.
Ehtaa asiaa! Olen jo itsekin miettinyt sääntömuutoksiin lisäämistä, että jälkimmäinen hyökkäys ja puolustus tehdään aina miinuksella riippumatta siitä, miten/millä aseella se tehdään.
(Käytännössä siis sama kuin sanomasi.) Tämän ansiosta hahmo ei ole sidottu käyttämään vain yhden tyylistä puolustuskeinoa kierroksen aikana. Ainoa syy, miksi en ole muutosta
vielä tehnyt on, että haluaisin kuitenkin antaa kahden aseen käyttäjälle jonkin marginaalisen edun. Onhan kyseessä kuitenkin
fantasia peli... Tosin, kun asiaa mietin, niin uudet sääntöni antavat kahden aseen käyttäjälle mahdollisuuden vaihtaa asetta taisteluetäisyyden mukaan
(jos aseet ovat vain eri mittaiset), kun taas yhden aseen käyttäjällä on vain yksi tehokas etäisyys käytössään.
Itse myös nautin taistelusysteemit mahdollisimman realistisina. Joskus vain täytyy tehdä kompromisseja eikä sitä raskainta mahdollista systeemiä voi käyttää. Tämän takia käytän tällä hetkellä muunneltua Praedoria.
------------------------------
morhgoz, aseiden vahinkoja en ole lähtenyt modaamaan, koska en ole toistaiseksi nähnyt sitä tarpeellisena. Lisäksi en ole koskaan ampunut ketään jousella tai tappanut ketään miekalla, joten tähän minulla on myös vähemmän faktaa tarjottavana.
Burgeri kirjoitti:Vaikka hittoako minä täällä kinastelen. Suunnitelkaa omat pelinne niin saatte mitä haluatte.
Tähän mennessä olen kaikki tekemäni sääntömuutokset pitänyt omana tietonani. Tämä on tullut minullakin pariin otteeseen mieleen, mutta kerran leikkiin ryhdyin niin...