[Keskimaan seikkailijat] Hahmonluonti

Tältä alueelta löydät avun pelimaailmasi, larppisi tai muun projektisi suunnitteluun. Kysy tarkkoja kysymyksiä, odota selkeitä vastauksia.

[Keskimaan seikkailijat] Hahmonluonti

ViestiKirjoittaja huussi » Su Maalis 09, 2008 5:52 pm

Elikkä olen suunnitellut Keskimaahan sijoittuvaa roolipeliä jo jonkin aikaa. Suunnittelen systeemistä selleisen johon riittävät d10 ja d6 nopat. Ajattelin että hahmon luonnissa ensin päätetään tai heitetään hahmon rotu. Tässä on taulukko heittämistä varten:

1-2 ihminen
3 hobitti
4 kääpiö
5 haltija
6 paha rotu

Ihmiset
1 Pohjoisen ihminen
2-3 Gondorin ihminen
4 Rohirrim
5 Mustaimaalainen
6 Beoringi
7-8 Haradrim
9-10 itäläinen

Hobittit
1-3 Konnun hobitti
4-5 Bukinmaalainen
6 Briiläinen

Kääpiöt
1-4 Rautavuoret
5-6 Erebor

Haltija
1-3 salohaltija
4-5 Sinda
6 Noldo

Pahat rodut
1-2 örkki
3 hiisi
4 puolipeikko
5 Uruk
6 Puoliörkki

Sitten heitetään kahdeksan kertaa 2n6 ja jaetaan tulokset seuraaviin ominaisuuksiin:

Voima
Kunto
Ketteryys
Näppäryys
Älykkyys
Karisma
Sisukkuus
Ymmärrys

Olisiko tähän parannus ehdotuksia.
huussi
 
Viestit: 5
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 4:26 pm

Re: [Keskimaan seikkailijat] Hahmonluonti

ViestiKirjoittaja Taustavoima » Ma Maalis 10, 2008 12:10 am

huussi kirjoitti:Olisiko tähän parannus ehdotuksia.
Riippuu siitä, mitä haluat saada aikaan. Millainen pelin on muuten tarkoitus olla? Jos pelaajahahmojen on tarkoitus muodostaa seikkailijaporukka, tuntuu äkkiseltään vähän outoa, että siihen voisi kuulua sekä örkkejä että puolituisia... Mitä olet tässä ajatellut?
Blogini aiheita ovat kirjoittaminen ja kirjallisuus.
Avatar
Taustavoima
Moderaattori
 
Viestit: 1445
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 7:56 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja huussi » Ma Maalis 10, 2008 8:50 am

Unohdin tuosta rodun valinnasta että Pohjoisen ja Gondorin ihmisillä heitetään n6. Kuutosella hahmo on puhdas Dunedan ja muilla tuloksilla tavallinen ihminen. Ja haltijoilla heitetään myös n6. 1-3 on puolhaltija 4-6 on "puhdas" haltija.

Seikkailijaporukka noista hahmoista on tarkoitus muodostaa. Nuo hobittit voivat hyvinkin kuulua seikkailija porukkaan, etenkin briiläiset, bukinmaalaiset ja Tukin sukuiset. Tunkin sukuisista seikkailijoista esimerkkinä Härkäräikkä, Vanha Tuk, Bibo, Frodo ja Peregrin. Örkeistä sen verran että noista pahoista roduista ainoa läpeensä paha on Uruk, nekin vain koska ne on jalostettu siihen. Ja ainahan voi tehdä pahis kamppanjan ja PJ:llähän se viimeinen sana rodun valinnan suhteen on.
huussi
 
Viestit: 5
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 4:26 pm

ViestiKirjoittaja SnowDog » Ma Maalis 10, 2008 2:11 pm

Keskimaan trivia on vähän ruosteessa, mutta eikös osa ihmisistäkin ollut Sauronin puolella? Sinällään pistäisin ihmisen tuohon "paha rotu" osaan. Itse en kyllä missään nähnyt (muistaakseni) viittausta siihen, että örkit olisivat olleet muuta kuin pahoja. Örkithän oli luotu kidutetuista haltioista magian avulla. Urukit taisivat olla ikäänkuin örkki 2.0 :P

Muuten projektia on tässä vaiheessa vähän vaikeaa kommentoida.
"Tämä on tapa pelauttaa.
On useita tapoja pelauttaa, mutta tämä on minun tapani."

- Full Metal GM
Avatar
SnowDog
 
Viestit: 2311
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 5:34 pm
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja huussi » Ti Maalis 11, 2008 8:54 am

Eivät örkit taida ihan läpeensä pahojaolla, vaikka niillä on voimakkaita taipumuksia pahuuden suuntaan. Mutta unohdetaan tuo rodun heittäminen. PJ valitsee seuraavista roduista kamppanjaansa sopivat ja pelaaja valitsee niistä. Tässä ne rodut ovat:
Samooja
Eriadorilainen
Gondorilainen
Beoringi
Mustainmaalainen
Metsäihminen
Metsäläinen
Järveläinen
Dorwiadnim
Rohirrim
Losshot
itäläinen
Haradrim
hobitti
kääpiö
metsähaltija
Sinda
Noldo
örkki
hiisi
Uruk
puolipeikko
puoliörkki
puolhaltija
huussi
 
Viestit: 5
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 4:26 pm

ViestiKirjoittaja SnowDog » Ti Maalis 11, 2008 11:58 am

Puolihaltiahan on toki tuttu, mutta puoliörkistä en ole kuullut muutoin kuin D&D:n osalta. Eihän se kait mahdottomuus ole Keskimaassakaan ja oikeastaan voisin jopa kuvitella sellaisen kohtuullisen todennäköiseksi (vaikkei välttämättä kauhean yleisenä tapauksena). Mutta jos halutaan pysyä kaanonissa, niin kannattaisiko tämä rotu pudottaa pois? Sama pätee varmaan puolipeikkoon.

Itse sijoittaisin samoojan ammattien (tai vastaavan) puolelle, en roduksi.

Vaikka tässä tuli melko negatiivissävytteistä palautetta, niin se on tarkoitettu rakentavaksi ja mielelläni näkisin perusteesi näiden osalta.
"Tämä on tapa pelauttaa.
On useita tapoja pelauttaa, mutta tämä on minun tapani."

- Full Metal GM
Avatar
SnowDog
 
Viestit: 2311
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 5:34 pm
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja huussi » Ke Maalis 12, 2008 8:43 am

Puoliörkkejä oli Sormuksen sodan aikaan Sarumanin palvaluksessa. Koska pelin on tarkoitus sijoittua kolmannen ajan loppuun taidan jättää osan vaihtoehdoista pois.
Samooja
Eriadorilainen
Gondorilainen
Beoringi
Mustainmaalainen
Metsäihminen
Metsäläinen
Järveläinen
Dorwiadnim
Rohirrim
Losshot
hobitti
kääpiö
metsähaltija
Sinda
Noldo
puolhaltija

Samooja
Tällä rodulla tarkoitetaan pohjoisen samoojia joissa numenorin veri vielä virtaa lähes puhtaana.
Eriadorilainen
Entisen Pohjois valtakunnan alueen tavalliset ihmiset kuten Voivaltti ja Imarre.
Gondorilainen
Etelä valtakunnan asukkaat.
Beoringi
Nämä Sumuvuorten ja Synkmetsän välisen alueen ihmiset ovat taitavia leipureita ja monet osaavat muuttua karhuksi.
Mustainmaalainen
Mustainmaasta kotoisin olevat Sarumanin ihmispalvelijat, Rohirrimin riesa.
Metsäihminen
Synkmetsässä asuvia kokeneita eränkävijöitä.
Metsäläinen
Lyhyitä metsissä asuvia taitavia puhallusputken käyttäjiä ja kivenveistäjiä.
Järveläinen
Laakson ja Esgarothin kansa.
Dorwiadnim
Idästä tuleva kauppiaskansa.
Rohirrim
Nämä taitavat ratsastajat elävät Gondorista pohjoiseen.
Losshot
Pohjoisen pakkasissa elävä heimo.
huussi
 
Viestit: 5
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 4:26 pm

ViestiKirjoittaja SnowDog » Ke Maalis 12, 2008 11:22 am

No jos puoliörkkejä oli Sarumanin joukoissa, niin kaipa olisi perusteita niiden pitämiselle pelissä. En ole todellakaan mikään Keskimaa-asiantuntija, joten noi ajat eivät sano minulle mitään :P Mikäli tuo 3. ajan loppu on Sormusten sodan jälkeinen aika, niin onhan noita puoliörkkejä saattanut joku harva jäädä henkiin ja jos se on ennen sotaa, niin silloinhan niitä lienee ollut enemmänkin.

Mikäli samoojalla tarkoitetaan nimenomaan erityisen rotuista ihmistä, niin yrittäisin kehittää jonkin toisen ilmaisun kun itse koen samoojat kuitenkin ammatiksi tai elämäntyyliksi. Asia on tietysti eri, jos kaikki tuon rodun edustajat olivat samoojia, jota hieman epäilen. Mutta kun en tiedä asiasta tarkemmin, niin en ala väittelemään enempää :)

Muuten lista näyttää aika hyvältä ja tykkään tavasta, että PJ määrittää mahdolliset rodut riippuen kampanjan tyylistä.
"Tämä on tapa pelauttaa.
On useita tapoja pelauttaa, mutta tämä on minun tapani."

- Full Metal GM
Avatar
SnowDog
 
Viestit: 2311
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 5:34 pm
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja huussi » To Maalis 13, 2008 8:50 am

No tuo samooja voidaan korvata termillä dunedan. Ja tuo kolmannen ajan loppu on aikaa juuri ennen sormuksen sotaa ja sormuksen sodan aikana. Olen suunnitellut koosta tulevat ominaisuusmuutokset seuraaviksi. +1 voimaan ja -1 ketteryyteen jokaisesta keskipituuden ylittävästä kymmenestä sentista ja jokaisesta keskipituuden alittavasta kymmenestä sentistä +1 ketteryyteen ja -1 voimaan

Dunedan
Keskipituus: miehet 195cm, naiset 170cm
Ominaisuusmuutokset: Voima +2, Kunto +2, Ketteryys -1, Näppäryys -1, Karisma +1
Aloitustaidot: Miekat 4, Jouset 4, Väistö 2, Kilvet 4, Vaellus 5, Metsästys 4, Hiivintä 4
Ammatit: Samooja, Soturi, Metsästäjä, Puuseppä, Jousentekijä, Seppä, Kauppias, Alkemisti, Velho*^

*Vain taikavoimaisille
huussi
 
Viestit: 5
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 4:26 pm

ViestiKirjoittaja SnowDog » To Maalis 13, 2008 10:23 am

Tuo Dunedan kuulostaa mielestäni paremmalta roduksi. Niin ja kiitokset tuosta selvityksestä miten kolmas aika sijoittuu aikajanalla.

Pelimekaniikkaan liittyvistä asioista on vähän paha kommentoida, kun skaalasta ja mekaniikasta ei ole muuten mitään tietoa.

Kannattaa myös harkita rajoittaako ammatteja eri roduille. Ehkä jonkinlaiset rajoitukset voivat olla hyvä juttu (Dunedainit tuskin ovat yleensä merenkävijöitä). Mutta kuinka paljon ammatteja pelissä on tarkoitus olla? Kannattaisiko harkita rodulle poissuljettujen ammattien luettelua ennemmin kuin ainoat sallitut? Tämä on vain ilmaan heitettyä opponointia kun en tiedä tarkemmin.
"Tämä on tapa pelauttaa.
On useita tapoja pelauttaa, mutta tämä on minun tapani."

- Full Metal GM
Avatar
SnowDog
 
Viestit: 2311
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 5:34 pm
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja liivatekuutio » To Maalis 13, 2008 6:10 pm

Mikähän mahtaa olla tämän pelin punainen lanka? Mikäli on tarkoitus seikkailla jollain tietyllä tapaa, niin olettaisin, että rotujen ja ammattien kautta tällaista seikkailemista voisi tuoda vahvasti esille. Onko roduilla mitään muuta merkitystä kuin ammattirajoitteet ja kyky-taito bonarit?

ps. Onko MERPissä jotain vikaa? :roll:
Random encounter
"I hate this campaign"
Avatar
liivatekuutio
 
Viestit: 276
Liittynyt: To Heinä 06, 2006 7:20 pm
Paikkakunta: Luolasto

ViestiKirjoittaja Yzneftamz » Pe Maalis 14, 2008 12:08 am

Mietinpä minäkin, kuinka paljon tämä tulee lupulta eroamaan MERPistä/KERPistä...

Mutta anyway: Noista puoli-roduista ainoa järkevä on puoliörkki. Toisaalta, niitäkin oli vähän, ja olemassa ainoastaan Sarumanin joukoissa. Puolipeikkoja ei minun muistini mukaan ollut lainkaan, ja vaikka olisikin ollut, olisivat ne liian kovia tasapainoisiksi pelihahmoiksi. Puolhaltiat puolestaan olivat erikoistapauksia, koko Keski-Maan historian aikana laskettavissa kahden käden sormilla. Sormuksen Sodan aikaan heitä eli neljä: Elrond, Elladan, Elrohir ja Arwen (eli Elrond ja jälkeläisensä).

"Samooja" oli lähinnä pohjoisen Dúnedainista hobittien käyttämä nimitys näiden elintyylin takia, ei niinkään ammatti tai rotu. Niinpä kaikki pohjoisen Dúnedainit ovat "samoojia" muiden tehtäviensä ja ammattiensa ohella, ja kukaan muu ei. (Ja yksikkömuoto Dúnedainistahan on Dúnadan, ei Dunedan.)

"Velho" kuulostaa myös ammattivaihtoehtona epärealistiselta. Kaikki viisi istaria, eli velhoa, jotka Keski-Maahan olivat tulleet olivat todellisuudessa maiareita, Keski-Maan vastineita enkeleille. Heidän käyttämänsä voimat olivat lähes täysin jotain muuta kuin "perinteistä" roolipelivelhoilua (ainakin kirjoissa), eikä ole mitään suoranaisia viitteitä siitä, että näitä kykyjä he olisivat voineet opettaa muille. Niin, ja alkemisti on myös hiukan outo valinta Keski-Maan ammatiksi, mutta noista kun ei ole halaistua sanaa mainittu missään päin kirjoja, niin mikäs siinä.

Muuten vain mainintana, jos haluat omasta pelistäsi mahdollisimman hyvin Tolkienin kuvittelemaa Keski-Maata ja sen tunnelmaa kuvaavan, lue Sormusten Herra, Silmarillion ja Keskeneräiset Tarut uudelleen kaikkinen liitteine ja lisukkeineen, ja lainaa vaikka kirjastosta pari Keski-Maata käsittelevää tietokirjateosta (niitä kyllä löytyy). Jos taas haluat enemmän tehdä ihan oman pelin, ja käyttää Keski-Maata vain pohjana, älä kuuntele muita liikaa, vaan tee niin kuin sinä haluat. Hyvä idea kummassa tahansa tapauksessa on myös tsekata jo olemassa olevat Keski-Maahan sijoittuvat roolipelit, koska a) ettet vain tekisi turhaa työtä, b) ideakaivoksina, ja c) jotat osaat tarvittaessa välttää näiden ongelmat. (Mainittakoon, minun mielestäni KERPin "Keski-Maa" on hyvin kaukana Tolkienin luomasta Keski-Maasta, ainakin fiilikseltään ja muutamilta, hm, pikkujutuiltaan.)
"Why should the world exist without me? It's not fair!" --Kuja, Final Fantasy IX
Avatar
Yzneftamz
Red Mage
 
Viestit: 1352
Liittynyt: Pe Syys 05, 2003 7:39 pm
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Marghos » Pe Maalis 14, 2008 1:13 am

liivatekuutio kirjoitti: ps. Onko MERPissä jotain vikaa? :roll:


Yzneftamz kirjoitti:Mietinpä minäkin, kuinka paljon tämä tulee lupulta eroamaan MERPistä/KERPistä...


Njoo näin itsekin mietin luettuani tätä, tai miten tämä eroaa Decipherin ?? (THS trilogian pohjalta) kehittelemästä pelistä jossa käytetään näitä kyseisiä noppia ja systeemikin on täysin eri kuin mitä on ICE:n "perinteisessä" MERP/KERP:issä....
"Ihmeitä tapahtuu sillon tällön, mutta kyllä niitten etteen suap tehä mahottomasti töetä."
Avatar
Marghos
 
Viestit: 2123
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2004 11:34 pm
Paikkakunta: Kuopijosta, Savon syvämmestä ja mualiman navasta.

ViestiKirjoittaja Assath » To Maalis 20, 2008 1:31 pm

huussi kirjoitti:Eivät örkit taida ihan läpeensä pahojaolla, vaikka niillä on voimakkaita taipumuksia pahuuden suuntaan.

Kyllä ne ovat ihan läpeensä pahoja ja alhaisia. Morgothan ne aikanaan loi haltioista kiduttamalla ja vääristämällä omiksi rivijanttereikseen, eikä yhdessäkään Tolkkienin tekstissä mainita yhdenkään örkin toimineen muuten kuin pahuuden edun tai oman etunsa ajamiseksi. Jos ajateltaisiin, että örkit eivät välttämättä ole läpeensä pahoja joutuisivatkin hyvisten järjestämät lahtajaisjuhlat, joissa myös pakenevat örkit tapetaan viimeiseen mieheen ja pääliköiden päät lyödään seipään nenään, hivenen epäilyttävään valoon. Voitettuja ihmisvihollisiahan hyvikset kohtelevat sillä jaloudella, anteeksiannolla ja ymmärtämyksellä, jota ylemmän valkoisen rodun edustajien tulee alempirotuisiaan kohtaan osoittaa.

Jos on tarkoitus, että pelaajat heittelevät hahmojensa rodut niin tuo pahisten karsiminen listasta on mustakin fiksua. Tee vaikka oma lista pahisroduille jos haluatte pelata pahiskampanjaa.

Yzneftamz puhuu asiaa noista velhoista ja muutenkin. Itse tosin kyllä sisällyttäisin ne puolhaltiat peliin siitä syystä, että sellainen olisi kiinnostava pelihahmo, enkä koe että siinä tehtäisiin mitään hirveää vääryyttä Keskimaan henkeä vastaan.

Osa muistakin ammateista vaikuttaa minusta vähän oudolta. Puuseppä, Jousentekijä ja Seppä? Kauppiaan voisi ehkä jonklaiseksi cooliksikin hahmoksi venyttää, mutta tiukkaa tulee senkin kanssa olemaan. Voisiko Alkemistin ja Velhon ajatella yhdistettävän jonkin sortin Tietäjäksi tai vastaavaksi? Siis sellaiseksi joka tuntisi vanhat tarut ja Keskimaan salaisuudet, osaisi käyttää parantavia yrttejä ja kenties ruutiakin etc. Metsästäjä kuullostaa musta vaan vähemmän päheältä samoojalta.
Assath
 
Viestit: 1036
Liittynyt: To Joulu 16, 2004 7:17 pm
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja TeHoG » Ti Touko 06, 2008 3:19 pm

Hyvä idea kummassa tahansa tapauksessa on myös tsekata jo olemassa olevat Keski-Maahan sijoittuvat roolipelit, koska a) ettet vain tekisi turhaa työtä, b) ideakaivoksina, ja c) jotat osaat tarvittaessa välttää näiden ongelmat.


Nimenomaan. Samoja piirteitä löytyy jo heti kättelyssä ja jos tällä tiellä jatkaa niin kyseeseen tulee tuo kohta a. Kannattaisi tutustua ensin jompaankumpaan tai molempiin olemassa oleviin systeemeihin (itse suosittelen MERPiä) ja muokata sitten kenties sääntöjä jotka eivät omaan kampanjaan sovi.


Puolhaltiat puolestaan olivat erikoistapauksia, koko Keski-Maan historian aikana laskettavissa kahden käden sormilla. Sormuksen Sodan aikaan heitä eli neljä: Elrond, Elladan, Elrohir ja Arwen (eli Elrond ja jälkeläisensä).


No siis noista kyseisistä henkilöistä voidaan sanoa mielestäni, että olivat ainoat (taruissa) tunnetut puolhaltiat. Tuntuu hieman jyrkältä sanoa, että noinkin suuressa maailmassa vain nuo jokseenkin kuninkaalliset olivat ainoat "puoliveriset". Kai se ristiinnaiminen muiltakin onnistuisi kuin "aatelisilta" ;).



Mutta jos halutaan pysyä kaanonissa, niin kannattaisiko tämä rotu pudottaa pois? Sama pätee varmaan puolipeikkoon.


Pelaajarotuna puolipeikko tuskin tarjoaa kauheasti monipuolisuutta. Ainakaan osana hyvää seikkailijaporukkaa. Muistaakseni kirjoissakin kuitenkin esiintyy jonkin sortin peikkoja, jotka oli "jalostettu" kestämään päivänvaloa ja olivat älykkäämpiä (sotapeikko tms.). Kyllä puolipeikko hirviön roolin siis täyttää mukavasti :).



Kyllä ne ovat ihan läpeensä pahoja ja alhaisia. Morgothan ne aikanaan loi haltioista kiduttamalla ja vääristämällä omiksi rivijanttereikseen, eikä yhdessäkään Tolkkienin tekstissä mainita yhdenkään örkin toimineen muuten kuin pahuuden edun tai oman etunsa ajamiseksi.


Aivan. Ei sovellu pelaajaroduksi (ainakaan perinteisessä Tolkienissa) ellei sitten kaikki ole jokseenkin pahoja.

Onnea vaan oman systeemin väsäämiselle! Hommaa on vielä aika tavalla ;)!
---Under Construction---
TeHoG
 
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 2:19 pm

ViestiKirjoittaja JFaarine » To Touko 22, 2008 8:26 pm

1) Puolihaltioita Tolkienin tarinoissa tulee vastaan vain muutamia tapauksia ja näitäkin melkoisen harvaan tahtiin Keski-Maan yli 10000-vuotisen historian aikana, vaikkakaan ei voida ajatella että JRRT:n erikseen mainitsemat tapaukset olisivat olleet ainoat laatuaan. Sen sijaan käyttäisin mielummin omana rotunaan tai dunedain -varianttina termiä "Haltiasyntyinen". Tietyissä ihmissuvuissa, esim. Dol Amrothin hallitsijasuvussa virtasi osaltaan haltiaverta peruina kauempaa sukulinjasta.

2) Kuten edellä todettiin Sarumanin mainitaan tehneen omia kokeitaan risteyttämällä mustainmaan ihmisiä örkkien kanssa. Puoliörkkien voitaneen siis katsoa kuuluvan kaanoniin.

3) Puolipeikko onkin sitten hieman kauempaa haettu vaikka esim. ICE:n merpissä esiintyykin. Muistaakseni Pelennorin kenttien taistelun yhteydessä mainitaan haradilaisten joukoissa tällaisia olleen.

4) Sauronin jalostamat mordorilaiset peikot ilmeisesti kestivät valoa paremmin kuin bilbo&co:n kohtaamat otukset, sekä Pelennorin kentillä että Mustalla Portilla näitä pyöriskeli taistelukentällä.

5) Taikuudesta ynnä velhoista. Nimeltä Tolkienin kaanonissa tosin mainitaan vain 5 Velhoa, siis nuo meren takaa tulleet istari... toisaalta tavassa jolla esim. gandalfiin suhtauduttiin tuntuu ilmenevän etteivät Keski-Maan asukkaat pitäneet häntä mitenkään tavattomana tai luonnottomana ilmestyksenä vaikka eivät hänen todellista luontoaan tunteneet... muistaakseni jopa joko TSH:ssa tai Hobitissa erikseen jossain kohtaa mainittiin että gandalfia pidettiin esim. konnussa "tavallisena" velhona. Tarkoitetaanko tuolla jälkimmäisellä sitten maagisia voimia omaavaa henkilöä vaiko jonkinlaista silmänkääntäjää jääkööt sitten kunkin omaksi pohdinnaksi...
Jos sivutetaan nimike "velho" niin erilaisia maagiksiksi laskettavia kykyjä omaavaa väkeä Keski-maassa oli oikeastaan aika runsaasti, monet haltiat kallitsivat kykyjä jotka ovat selkeästi maagisia, ihmisistä ainakin Sauronin suu on harjoittanut jonkintyyppistä taikuutta, mahdollisesti myös Angmarin noitakuningas mikäli häntä kutsuttiin Noitakuninkaaksi jo ennen Angmarin perustamista ja nazguliksi muuttumistaan... Sauron piileskeli vuosia synkmetsässä Noidan salanimellä ja Valkealla Neuvostolla meni muistaakseni melko pitkään ennen kuin ymmärsivät "noidan" todellisen henkilöllisyyden. Dunadanin ylimyssuvuilla oli myöskin monilla poikkeavia kykyjä, esim. sekä Aragorn että Denethorin Pojat omasivat ennustajan kykyjä... (jälkimmäisten äiti muuten oli tuota aiemmin mainittua Dol Amrothin sukulinjaa)
Hhat is the best thing in life?
To crush the player characters, see their sheets piled before you, and to hear the lamentation of the players!
JFaarine
 
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 11:14 am

Re: [Keskimaan seikkailijat] Hahmonluonti

ViestiKirjoittaja RoleHamster » Su Syys 14, 2008 10:07 pm

Mielenkiintoista, jos rotuvaihtoehdot tosiaan on luotu ihan itse (kirjojen pohjalta). Mutta:

KERPissä on suunnilleen jo kaikki nuo rotuvaihtoehdot ja kaksi taulukkoa, joista heitetään n100:lla. Jos tulos on ihminen, heitetään toisesta taulukosta tarkemmin. Prosenttiosuudet vastaavat sitä, kuinka todennäköisesti luoteisessa Keski-Maassa (jonne Tolkienin kirjat sijoittuvat) tavataan minkäkin kansan edustajia.

"Pahat" rodut (mukana myös puoliörkit ja -peikot, jotka myös esitellään sääntökirjassa) ovat vaihtoehtoisia "hyville" (haltioille) - valinta tehtäneen PJ:n kampanjan mukaan.

Lopuksi pilkulle kyytiä, koska täydellisyys lienee meidän kaikkien tavoitteena: ;-)
Listassa toistuu jokunen kirjoitusvirhe: pitäisi olla dorwinrim (yks. dorwinadan), beorningi, dúnedain (yks. dúnadan), lossoth (yks. lossadan), metsänihminen.

Eli paljon turhaa vaivaa säästäisi tutustumalla KERPiin tai muihin Keski-Maata käsitteleviin tuotteisiin: niissä on moni juttu jo toimivasti järjestetty. EI tarvitsisi keksiä pyörää uudestaan, ja ruutinsa voisi keskittää niille oville, joita ei vielä ole kukaan aukonut/murtanut...

Mutta tsemppiä kehittelyyn!

RoleHamster
RoleHamster
 
Viestit: 128
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:54 pm


Paluu Projektihautomo

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron