liivatekuutio kirjoitti:Osaako joku kertoa, että minkälaiset asiat aiheuttavat pelkoa ihmismielessä?
Moonwolf kirjoitti:Itse olen saanut pelonväristyksiä pelaajissani aikaan kuvailemalla jotain tiettyä asiaa jonkin aikaa, ja sitten sanomalla: "Päällisin puolin kaikki näyttää normaalilta, mutta sinulla on sellainen olo, ettei kaikki ole ihan kohdallaan."
Kannattaa myös huomata, että jotkut pelaajat tykkäävät pelätä tai jännittää hahmojensa mukana ja toiset pelata pelokasta hahmoa pelkäämättä itse. Tässä on kaksi aika erilaista lähestymistapaa kauhupeliin. Kannattaa varmistaa, että pelaajat ovat vastaanottavaisia tekniikoille, muuten ne menevät hukkaan ja voivat jopa latistaa peli-iloa.Moonwolf kirjoitti:Mutta kauhupeliä pelauttaessasi sinun täytyy muistaa, ettet pysty luomaan pelottavaa tunnelmaa pelottelemalla pelihahmoja. Eli sinun täytyy konkreettisilla kuvauksilla aiheuttaa epämukavuuden tunnetta itse pelaajissa.
liivatekuutio kirjoitti:Kiinnostaisi myöskin tietää, että mitä seikkoja skenaariossa kannattaa painottaa, jos haluaisi luoda kauhun tunnelmaa.
. Joka kerroksen alta löytyy yksityiskohtia jotka ovat aikaisempia hirvittävämpiä. Esimerkki:
Tanan kirjoitti:5. Seiniin on haudattu lukuisia lasten ruumiita.
liivatekuutio kirjoitti:Tästä tuli mieleeni, että tulisiko pelinjohtajalla itsellään olla selvillä, että miksi asiat ovat niinkuin ovat? Esimerkiksi onko ruumiit siellä vain siksi, että ne nyt vaan ovat siellä vai kannattaisiko taustalla olla jokin (älyvapaakin) seikka. Esim. kihdistä kärsinyt isäntä päätti käyttää lapsia lämmöneristeenä.
liivatekuutio kirjoitti:Tähän seikkaan voisi sitten pohjautua muita yksityiskohtia ja hahmoilla olisi jokin kannustin ottaa asioista selvää, jos olisi vähän jotain pohjaa kaikelle mystisyydelle.
liivatekuutio kirjoitti:Voiko homma taas toimia sillä tavoin, että jättää aukkoja ja täyttää niitä pelaajien pohdintojen perusteella sitä mukaa, kun pelaajat käyvät asioita läpi?
liivatekuutio kirjoitti:ps. Sainpas muuten tuosta tila&paikka-jutusta melko hyvän idean itselleni, kiitoksia.
. Minäkin luin nämä jostain rpg.netin ketjusta.
Yksin pelkää aina pahemmin.Normaalit asiat ovat pelottavia, kunnes pelkoon turtuu, minkä jälkeen lävähtää infernaalinen outous ja kauhu hahmon päälle, rusentaen hänet henkisesti alleen.
Master kirjoitti:Sijoita johonkin kohtaukseen tilanne, jossa hahmot kuulevat tai muuten aistivat jotakin tuntematonta ja uhkaavaa. Kuvaile tilanne mahdollisimman tarkasti ja anna pelaajille tilaisuus reagoida siihen. Mutta tämän jälkeen ei tapahdukkaan mitään ja jätät pelaajat epätietoisuuden varaan.
Kun pelaajia on peloteltu kerran tai pari (älä tee pelottelua liian monta kertaa, sillä pidemmän päälle se ei toimi) heitä itse varsinainen pelote kentälle. Tarkasta kuvailusta on hyötyä. Älä anna pelaajille aikaa reagoida, vaan vaadi heitä tekemään nopeita päätöksiä.

Thaumiel_Nerub kirjoitti:Käytä hyväksesi myös pelaajien oikeaa elämää, heidän oikeita tunteita.
Tietysti tietty varovaisuus pitää olla, eikä tätä vissiin voi suositella lapsille, eikä todellakaan herkille ihmisille.
Pitää vain varmistaa että kaikki ovat asiasta samalla aallonpituudella (itse esim. ollessani pelaajana henkisesti rankemmissa peleissä yleensä etukäteen teen selväksi, että ellen selkeästi off game vaadi taukoa, ei peliä ja tilannetta saa katkaista vaikka alkaisinkin itkeä tms., sillä se on vain merkki siitä että olen todella eläytynyt hahmooni - enkä pidä siitä että minua silloin keskeytetään XD ).Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä