Nuurori kirjoitti:Äijähä on löytäny harrastuksen

Alkuinnostusta. Luultavasti hiipuu sitten kun tiedän miten kannattaa pelata.
Nuurori kirjoitti:... ainakin toi eka analyysi oli metsässä.
Allekirjoitan täysin. Mutta tekstillä on arvonsa silti. Virheet kertovat vastaavan tasoiselle aloitelijalle paljon kun ymmärtää miksi jokin ajatus ei toimi. Kaikkia mokia en ole tänne lähtenyt purkamaan auki. Kokeilin yhdessä pelissä esim. ottaa aina jokerin pöydästä, mutta sillä ei ollut havaittavaa vaikutusta muiden peliin, itselle vain tuli pelin loppu housut kintuissa.
Nuurori kirjoitti:Muutenkin on siinä ja siinä kannattaako laittaa ihan hirveästi painoarvoa sille, mikä reitti on halutuin teoriassa...
Kannattaa. Pelin alussa saa vain 2..3 matkalippua. Voittamiseen tarvitsee lyhyen pelikokemukseni mukaan ainakin 6, joten pelin aikana niitä täytyy ottaa lisää. Teoreetisen optimireitin selvittämisen idea oli helpottaa matkalippujen ottamista pelin aikana. Noudattamalla teoreettista reittiä pelaa niitä matkalippuja joita tulee myöhemmin pelissä ottamaan. Toinen hyöty teoreettisen reitin pelaamisesta on se, että samasta syystä se häiritsee vastustajia loppupelissä kun uusien matkalippujen ottaminen on vaikeata.
Pääsin eilen kokeilemaan käytännössä edellistä analyysiäni. Pelin tulos kolminpelissä oli selkeä voitto. Omaa parasta tulostani paransin yli 50 pistettä saaden tuloksen 168 pistettä. Vastustajina oli aiemmissa peleissä kolmoseksi jäänyt pelaaja, sekä pelaaja joka pelasi toista peliään.
Avauksessa sain matkaliput Duluth - El Paso, Portland - Phoenix ja Sault St. Marie - Nashville. Ilman analyysiäni olisin varmaankin pitänyt kaikki liput tai tipauttanut pois jomman kumman laitimmaisista reiteistä. Analyysini perusteella taas Duluth oli selvästi tapettavien listalla, joten pidin kortit Portland - Phoenix ja Sault St. Marie - Nashville ajatuksena tavoitella juurikin optimaalista reittiä niin hyvin kuin mahdollista.
Jo ennen ensimmäistä vuoroani aiemmin kolmanneksi tullut pelaaja oli ottanut Denver - Santa Fe yhteyden ja toista kertaa pelaava Atlanta - Raleih yhteyden, joten minulla oli aika paljon tietoa pelistä. Optimaalisen reitin yksi halutuimmista yhteyksistä oli pelattu ja Nashville - Atlanta yhteyden Miamin puolelle oli sitouduttu. Jos analyysiini oli luottamista pelaamalla Los Angeles - Phoenix yhteyden ottaisin selvän edun toiseen vastustajista ja ottamalla Nashville - Atlanta yhteyden saisin vastaavan edun kolmatta vastustajaa vastaan. Pöydässä oli kaksi vaunua samaa väriä kuin minulla yksi vaunu kädessä, joten ensimmäisen kierroksen pelauksen valinta oli helppo. Los Angeles - Phoenix oli strategialleni kriittinen yhteys vaikka se ei matkalipuilleni välttämätön ollutkaan, joten pelasin sen toisella vuorollani ja unohdin Nashville - Atlanta yhteyden toistaiseksi.
Seuraavaksi aloin kerätä lilaa ja vihreää. Tilaisuuden tullen poimin pois myös keltaiset ja niitä kertyikin minulle pian käteen kolmen sarja. Heti tämän jälkeen pelasin yhteyden Portland - Seattle ja heti seuraavalla vuorolla keltaisilla San Fransisco - Los Angeles säästäen lilat San Fransisco - Portland yhteydelle.
Samalla kun jatkoin lilojen ja vihreiden keräämistä aloitin itärannikon reitin rakentamisen pelaamalla Pitchburg - Toronto yhteyden. Tässä vaiheessa toista peliään pelannut oli jo saanut yhteydet Atlanta - Raleight - Pitchburg ja oli juuri poiminut pöydästä kaksi vihreää, joten halusin varmistaa oman linjani vaikka värit viittasivatkin New Yorkin suuntaan. Muistaakseni hän oli rakentanut jo myös Denver - Kansas City yhteyden, sitä en muista oliko hän jo ottanut Kansas City - Saint Louis pätkän vai ei. Kolmanneksi aiemmin tullut pelaaja oli pelannut yhteydet Denver - Santa Fe - El Paso ja Dallas - Little Rock - Nashville. Jos matkaliput olisi muistanut olisi voinut arvata hänen tavoittelevan yhteyttä New Yorkiin, mutta vaikka olisin sen tiennyt minun ei olisi kannatanut yrittää häntä häiritä, koska se olisi pakottanut hänet itse tarvitsemalleni reitille.
Tässä välissä sain länsirannikolle tarvitsemani lilat kasaan ja pelasin yhteyden San Fransisco - Portland. Olin aloittanut keltaisten keräämisen kun toista peliään pelaava otti uudet matkaliput. Kartalla hänellä oli pelattuna matkaliput Atlantasta Montrealiin New Yorkin ja Pitchburgin kautta sekä Denveristä Pitchburgiin. Ihan tarkkaan en muista miksi, mutta minulle tuli kiire ottaa yhteys Nashville - Atlanta ja pelasin sen vuoroa ennen kuin pelasin Pitchburg - Nashville yhteyden.
Minulta puuttui vielä Sault St. Marie - Toronto yhteys, mutta päätin ottaa välillä matkalippuja lisää koska en uskonut yhteyden ketään muuta kiinnostavan. Taisin saada Vancover - Santa Fe matkalipun, ehkä myös Seattle - Los Angeles matkalipun. Pelasin tietysti heti Seattle - Vancover yhteyden.
Minulla oli kädessä jo kaksi sinistä ja veturi, mutta en halunnut tuhlata niitä koska jos halusin rannikot yhdistää tarvitsin Santa Fe - Oklahoma yhteyden. Käytin pari vuoroa keräten vaunuja pöydästä. Sain jotakin kaksi samaa ja kolmannen sinisen. Seuraavilla vuoroilla pelasin Phoenix - Santa Fe - Oklahoma City yhteyden. Seuraavaksi jouduin pelaamaan kolme kahden värittömän yhteyttä yhdistääkseni ratani, joten jos vastustajani olisivat halunneet minua estää se olisi käynyt helposti. Oklahoma City - Little Rock - Saint Loius - Nashville oli minulle ainoa tehokas reitti yhdistää rannikot ja peli ratesi oikeastaan siihen kun vastustajani eivät tätä yhteyttä tukkineet. Jos se olisi katkaistu, minun olisi pitänyt kytkeä rannikot Sault St. Marien kautta. Sen pystykytkennän olisi voinut helposti estää ottamalla joko Omaha - Kansas City tai Oklahoma City - Kansas City yhteyden. Yhdistämiseen pohjoista reittiä vaununi olisivat riittäneet juuri ja juuri, edellyttäen että en ensin yritä tätä helposti tukittavaa yhteyttä. Hiukankaan parempia pelaajia vastaan strategiani ei siis olisi toiminut. Kuolemaksi yhteyden katkaisu ei olisi ollut, koska minulla ei vielä ollut rannikkojen välisiä matkalippuja.
Saatuani yhteyden pelasin viimein Sault St. Marie - Tornoto välin ja otin lisää matkalippuja. Nostamani kaikki liput taisivat olla jo rakennettuja, joten nostin vielä sarjan lippuja ja pidin niistä Seattle - New York lipun. Laskin vaununi riittävän hyvin, mutta heti seuraava pelaus Montrel - Toronto vei melkein kaiken marginaalin ja pakotti minut keräämään mustaa, jota myös toinen pelaaja tavoitteli saadakseen yhteyden Los Angeles - El Paso. Aloitin New York yhteyden pelaamalla Sault St. Marie - Monreal yhteyden, mikä jälkikäteen ajatelen oli virhe, koska annoin vielä tilaisuuden vastustajilleni tukkia reittini pelaamalla Montreal - Boston yhteys.
Kun lopulta kytkin New Yorkiin alkoi viimeinen kierros. Viimeisellä kierroksella toinen pelaajista sai vielä tarvitsemansa yhteyden Miamiin, mutta mustia tarvinneelta yhteys Los Angeles - El Paso jäi rakentamatta.
Strategia onnistui aika pitkälti sen ansiosta että vastustajani eivät sitä yrittäneet häiritä. Jos rannikoiden yhdistäminen olisi estetty, en olisi voinut ottaa matkalippuja niin helposti lisää. Nyt ottamistani lipuista 48 pistettä minun olisi pitänyt jättää ottamatta ja joko rakentaa jotain lyhyempiä yhteyksiä tai valita pieniä pisteitä miinuksiksi.
Riskini ei ollut läheskään niin suuri kuin jos minulla olisi ollut rannikoiden välinen matkalippu, mutta hyöty oli vastaava kuin jos minulla olisi ollut tuo kuvitteellinen San Fransisco - New York lippu jota strategiallani alusta asti pelasin. Ko. lippua en muuten saanut, vaan se jäi miinuksiksi pelaajalle joka yritti Los Angeles - El Paso yhtyettä.
Tämän pelin perusteella sanoisin, että matkaliput alussa kannattaa valita siten, että ne tukevat optimaalista strategiaa, mutta eivät sitä vaadi. Sitten kun on saanut lippunsa pelattua voi pelata optimaalista strategiaa aivan kuin sen lippuja itsellä jo olisi ja ottaa lippuja lisää silloin kun kartalla ei ole kiireellistä tilannetta reagoitavaksi. Tulen jatkossa luultavasti pitämään aina vain kaksi matkalippua alussa saaduista ja kuvittelen itselleni optimaalisen reitin liput valintoja tehdessä. Näin mahdollistan niistä itselleni pisteet riskeeraamatta niiden lippujen miinuksia.
Suomalaiset ovat kansainvälistä kansaa. He välittävätkin kanssaihmisistä ilman ään pisteitä.