Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

Tältä alueelta löydät avun pelimaailmasi, larppisi tai muun projektisi suunnitteluun. Kysy tarkkoja kysymyksiä, odota selkeitä vastauksia.

Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja Evil-Chuck » La Marras 22, 2008 3:38 am

Olen siis kirjoitellut nyt muutamia viikkoja omaa settingiäni Dungeons & Dragonsia varten, ja haluaisin tietää mitä minun on pakko kirjoittaa ennen kuin tätä uskaltaa näyttää kansalle, etten sitten facepalmaa itseäni joka vastauksen kohdalla ja sano ”ai joo toi unohtuiki, ootappa viikko niin lisään sen”.

Pohja: Kyseessä on kokonainen planeetta (ei mikään hirveän suuri tosin), joka koostuu kolmesta suuresta maanosasta ja lähes loputtomista pienemmistä saarista.

Tunnelma: Low-magic, dark-mid-fantasy tyyppinen maailma. Mid-fantasylla tarkoitan siis low-fantasyn ja high-fantasyn välimuotoa. Ison kaupungin torilta ei saa ostettua +5 miekkaa, mutta ei myöskään tarvitse matkata metropolikseen jotta löytäisi ykköslevelin velhon. Tavan kansalaiset siis kärsivät taudeista ja kaikenlaisista muista haitoista paljon enemmän kuin mitä D&D sinällään antaa ymmärtää, ja se on yksi syy miksi setting on myös ”dark”, mutta onnekkaat seikkailijat voivat löytää hyödyllistä magiaa.

Maailma: Kolme suurta maanosaa, Ethor, Actago ja Nubovion.

Ethor: Ihmispainotteisin ja suurin maanosa settingissä. Ethor venyy kylmästä pohjoisesta päiväntasaajalle.

Actago: Pienin maanosa, metsien, vuorten ja kukkuloitten täyttämä haltioiden, keijukansojen ja jättiläisten syntymäpaikka.

Nubovion: Suuri ja lämmin maanosa päiväntasaajalla, Nubovion koostuu enimmäkseen kahdesta ääripäästä; aavikoista ja sademetsistä.

Huomioita:
-Peruskirjat (PHB, DMG & MM) pätevät tässä settingissä, pienellä twistillä low-magic idean takia.
-Jos peli aloitetaan settingin antamalta aikakaudelta, maailmassa on jonkin verran keskiajan jälkeistä teknologiaa. Ruutia ja höyrykoneita. Ovat todella harvinaisia tosin.


Sitten luettelo hommista jotka ovat tällä hetkellä hoidossa tai jo tehty.
-Maailman historiaa työstetään, alkuajat jo kirjoitettu. Kivikausi, pronssikausi, rautakausi ja keskiaika ideoitu läpi.
-Maanosien sisäisiä historioita ja valtakuntia jo kirjoitettu (ja homma jatkuu varmaan kuukausia).
-Muutamia jänskämäisyyksiä ideoitu, kuten esimerkiksi ihmissusien (ja lykantropien yleensä) synty- ja elintavat muokattu, jokaiselle kuukaudelle on oma tähtikuvio joita voidaan käyttää hahmonluonnissa apuvälineenä.
-Maagiset aseet ja panssarit eivät IKINÄ ole yksinkertaisesti +1-+5 aseita tai panssareita, vaan niillä on AINA jokin isompi tarkoitus, ja vähintään yksi erikoinen voima. Esimerkki taikamiekasta: +1 kahden käden miekka, nimeltään ”Kaunankantaja”, jonka loi taistelijavelho joka kärsi suurimman osan seikkailu-urastaan petoksista ja selkäänpuukotuksista. Kaunankantajan maaginen bonus nousee kahdella pisteellä kun sitä käytetään sellaista henkilöä vastaan joka on jollain rajulla tavalla pettänyt ja selkäänpuukottanut miekan kantajaa.

Mitä, siinäkö se oli jo? Voi kyllä. Sinä joka tämän luit osaat varmasti kertoa jotain mitä en ole vielä huomannut tehdä, joten let’s hear it.
Evil-Chuck
 
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 11:23 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja Taustavoima » La Marras 22, 2008 4:26 am

Minkä takia näissä maailmanluontiprojekteissa mennään aina perse edellä puuhun?

Se, mitä setting tarvitsee, riippuu siitä, mitä pelaajahahmojen on tarkoitus tehdä. Yksityiskohdat, joilla ei ole mitään merkitystä pelipöydän ääressä koetuille tapahtumille, eivät kuulu miljöökuvaukseen. Kerro siis: Millaisia hahmoja tässä miljöössä on tarkoitus pelata? Mitä he tekevät? Millaista pelikokemusta etsit? Mistä kirjoista, elokuvista, tv-sarjoista jne. ammennat vaikutteita? Vastauksilla helpotat auttajien tehtävää ja teet työstäsi huomattavasti mielekkäämpää.
Blogini aiheita ovat kirjoittaminen ja kirjallisuus.
Avatar
Taustavoima
Moderaattori
 
Viestit: 1445
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 7:56 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja Evil-Chuck » La Marras 22, 2008 7:39 am

Anteeksi kauheasti.

Millaisia hahmoja tässä miljöössä on tarkoitus pelata?
-Synkkään ja ei-niin-valtavan maagiseen fantasiamaailmaan syntyneitä seikkailijoita

Mitä he tekevät?
-No sitä mitä D&D:ssä nyt tehdään.. Seikkailevat.. Peejiin luomissa seikkailuissa.. Mieluiten tässä settingissä. Maailman konsepti ja tunnelma kertovat jonkin verran millä tavoin perus D&D:n seikkaileminen olisi erilaista tässä maailmassa.

Millaista pelikokemusta etsit?
-Uutta väriä ja näkemystä D&D:n kaltaiseen peliin, joka perustuu maailmaan jossa jumalat eivät tee yhtikäs mitään tavan kansalaisten parissa, jossa taudit riehuvat lähes yhtä vapaasti kuin oikealla keskiajalla, ja jonka yliluonnollisuuksia on paljon vaikeampi päihittää koska pelaajat eivät voi torilta hakea +1 silver greatswordia jolla haluaisivat tappaa ihmissuden, ja jossa noitavainot (lue: wizard-, cleric- ja sorcerervainot) ovat tuttua kauraa.

Mistä kirjoista, elokuvista, tv-sarjoista jne. ammennat vaikutteita?
-Warhammerin fantasiamaailmasta, Tolkienin kirjoista, elokuvista kuten: Kingdom of Heaven, King Arthur ja Braveheart, eli nimenomaan raaoista ja todentuntuisista keskiaikaan perustuvista elokuvista.
\\"If he comes after me like he says he will, he's gonna get knocked out in the first round.\\" - the Iceman Chuck Liddell
Evil-Chuck
 
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 11:23 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja liivatekuutio » La Marras 22, 2008 12:40 pm

Voisit ehkä pohtia muutaman peliin sopivan hahmokonseptin. Sitten mietit muutaman kohtauksen, seikkailurungon ja kampanjan punaisen langan, sekä yrität selvittää, mitä elementtejä em. pelaaminen settingiltä vaatii ja mikä on epäoleellista. Esimerkiksi kiinnostaako stereotyyppistä seikkailijaa Simo Soturia pätkääkään, mitä on tapahtunut kivikaudella tai pronssiajalla? Voiko hän edes olla tietoinen siitä? Olisiko järkevämpää satsata resursseja valtakunnan nykytilan pohtimiseen ja kuvaamiseen, kuin historiaan?

Tällä hetkellä näyttäisi, että settingin selkein ero ad hoc fantsumaailmaan on tuo tautisuus. Miten tämä näkyy pelissä? Miten tämä vaikuttaa seikkailemiseen? Onko hahmoilla tauteja, joihin he yrittävät löytää parannusta? Kuvataanko materiaalissa, kuinka kuppaista hahmoa tulee pelata? Onko pelissä jotain muita kantavia teemoja kuin seikkaileminen, taudit, jumalten puute ja alhainen magia?

3.5 versio ei ole minulle ihan tuttu, mutta oletan, että sääntöjen mukaan melko alhaisen tason cleric saa loitsun cure disease tai vastaavan. Miksi tällainen hahmo ei vain yksinkertaisesti paranna kaikkia? Miksei tällaisia hahmoja ole paljoa? Miksi kukaan metsästäisi tällaisia hahmoja kuin noitia?
Random encounter
"I hate this campaign"
Avatar
liivatekuutio
 
Viestit: 276
Liittynyt: To Heinä 06, 2006 7:20 pm
Paikkakunta: Luolasto

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja Evil-Chuck » La Marras 22, 2008 3:41 pm

Kuten sanoin, olen ideoinut maailman historiaa jonkin verran läpi, mutta en todellakaan ole kuluttanut siihen enempää kuin ehkä muutaman tunnin yhteensä.

D&D 3.5:ssä cleric saa "Remove Disease" loitsun viidennellä tasolla. Tällainen hahmo ei yksinkertaisesti vain paranna kaikkia koska tällaisia hahmoja ei ole Läheskään yhtä paljoa tällaisessa "low-magic" settingissä. Ja tällaisia hahmoja ei suoraan sanottuna metsästetä ja polteta roviolla heti nähtäessä, mutta noitavainoilla tarkoitin nimenomaan sitä kun eivät tavan kansalaiset eivätkä välttämättä edes jokaiset aateliset ole hirveän tietoisia magiasta, joten varmasti useat tällaiset ihmiset ihmettelevät suuresti kun outo mies kirjaimellisesti parantaa kuolettavia haavoja lausuttuaan oudolla kielellä outoja lauseita. Monet (eivät tietenkään kaikki) ihmiset pelkäävät yliluonnollista tässä settingissä. Ja pelko johdattaa vaikka mihin.
\\"If he comes after me like he says he will, he's gonna get knocked out in the first round.\\" - the Iceman Chuck Liddell
Evil-Chuck
 
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 11:23 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja Ave » La Marras 22, 2008 5:19 pm

Eräs syy vainoihin voisi olla luokkajako. Kun magia on harvinaista ja kaikki eivät vaan saa sitä parantavaa taikaa niin tottahan se luo kapinahenkeä.
Avatar
Ave
 
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 8:35 pm

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Marras 24, 2008 10:30 am

Kun projekti alkaa valmistua, olen muissakin projektiketjuissa sanonut tätä samaa, kirjoita pieni fkitiivinen kertomus maailmaasi. Sen ei tarvitse olla mikään novelli, vaan muutama sivu tai edes yksi A4-mittainen teksti. Ihan pienoisnovelli seikkailun osasta tai jonkun henkilön kertoma pieni tarina jostain tapahtumasta, henkilön kuvakulmasta luonnollisesti. On huomattavasti helpompi saada kiinni atmosfääristä tällaisen esikurkistuksen avulla.

Ehkä yksi hyvä esimerkki tällaisesta on vaikkapa White Wolfin WoD-kirjoissa. Tuollainen pieni fiktiivinen pätkä "demona" voi selventää hieman sitä, mitä pelissä tapahtuu, minkälaista sen tunnelman oletetaan olevan jne.
saya menjalani kehidupan sebagai ☆Vampir Cyber☆
http://cradleofrabies.blogspot.com/
Avatar
Thaumiel_Nerub
 
Viestit: 514
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 11:11 am
Paikkakunta: Pohjois-Satakunta =)

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja Evil-Chuck » Ma Marras 24, 2008 11:33 pm

Hyvä idea Thaumiel. Kiitos siitä. :)

Voisin esimerkiksi kirjoittaa muutaman moisen White Wolf tyylisen A4-pituisen tarinanpätkän settingin ns "tärkeistä" osista. Nyt kun kolme suurta maanosaa kerran on olemassa, voisin ainakin jokaiselle oman kirjoittaa, ja sitten tulevaisuudessa varmaan suurimmille valtakunnille myös omat.

Heti kun mainitsit WoDin "demot", sain heti selvän käsityksen mitä hait. Eiköhän tästä jotain tule. :)

EDITOINTIA: Olen tässä muutenkin mietiskellyt jonkinlaista dark-ominaisuutta settingille, ja tämä WoD-tyyppinen kirjoittelu voi hyvinkin helpottaa settingin idean pinnalletuomista. PItää vain varoa ettei liian samanlaiseksi mene.
\\"If he comes after me like he says he will, he's gonna get knocked out in the first round.\\" - the Iceman Chuck Liddell
Evil-Chuck
 
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 11:23 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja newsalor » Ti Marras 25, 2008 3:55 am

Komppaan Taustavoimaa ja vastaan hänen kysymykseensä,

Maailmanluontiin mennään perse edellä puuhun, koska Roolimestarin Mestarihahmot ja kampanjat sun muut kirjat ovat niin opettaneet. Tietenkin oletamme, että noiden kirjojen kirjoittajat ovat tietäneet jotai siitä mistä puhuvat ja katsomme mabhdollisesti esimerkkiä jostain julkaistusta fantasiamaailmasta, kuten Krynnistä mallia.

IMO toimivampi tapa on juurikin miettiä niitä asioita, jotka siinä pelissä ovat näkyvillä. Tuskin ketään se kivikausi kiinnostaa, mutta ei varmaan haittaa miettiä pari sortunutta sivilisaatiota ja esim. sitä millainen tyyli heillä on ollut.

Vastaavasti kannattaa miettiä aisteja ja vaikutelmia laajemmassakin mielessä. Arabian Yöt Conanin hengessä maustettuna magialla, joka kumpuaa muinaisesta tieteestä... mausteita kaukaisilta mailta, oppineita kaivamassa salattua tietoa kammioissaan, pappeja uhraamassa neitsyitä estääseen kulkutaudin leviämisen... Lyhyen kuvauksen ja fiilisten kautta voi saada aikaan paljon enemmän sisältöä itse peliin, kuin huolellisen tolkienistisen maailmanluontityön tuloksena.

Lähtisin sinuna miettimään sitä miljöötä, josta pelit lähtevät liikkeelle. Listaisin joidenkin valtioiden, kaupunkien ja maastonmuotojen nimiä. Miettisin kapakkia, rikollisjengiä ja politiikkaa vähän. Sitten heittäisin pelaajille palloa ja loisin hahmot heidän kanssaan. Tämän jälkeen kehittäisin lisää kaikkea sellaista, mikä pelaajia näytti hahmonluonnin yhteydessä kiinnostavan.

D&D-pelissä on tietenkin tärkeää myös se, minkälaisia mörköjä maailmasta löytyy, miten oikeuttaa aarteet jne. Noihin kannattaa panostaa, nimittäin mielenkiitoisia mörköjä ja taisteluita D&D-kampanja tosissaan tarvitsee, koska taistelut ovat niin suuri osa pelin sisällöstä. Vastaavasti aarteista tekee paljon mielenkiintoisempia, jos niiden taustalla on jonnin verran historiaa tai edes mystiikkaa.

Loppu selviää yhdessä pelaajien kanssa maailmaa tutkimalla.
Kysymättäkin apuua,
puita salaman siunaamia,
naurua naitujen parissa -
myrskyn jälkiä kylässä.
Avatar
newsalor
 
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 9:12 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja V » Ti Marras 25, 2008 10:02 am

Taustavoima kirjoitti:Minkä takia näissä maailmanluontiprojekteissa mennään aina perse edellä puuhun?


?!

Vaikkakin itse lukeudun hahmolähtöisen pelaamisen käyttäjiin, olen melko pitkälti sitä mieltä, että on myös muita tapoja lähteä rakentamaan peleille kiinnostavia kulisseja. Tällöin tosin pelien fokuksenkin pitää olla erilainen. Tässä tapauksessa, on ehkä lähdetty tekemään sitä klassista ja alettu korjata tietyn pelin rikkinäisyyksiä kiinnostavalla maailmalla. Siitä huolimatta en näe lähtökohtia ihan noin synkkinä.

Ehdotankin että vastaisuudessa kaikki me jätämme taaksemme ajattelutavan, jossa kysytään mitä hahmot tekevät - ja kysytään mieluummin mitä pelaajat... tai vielä mieluummin mitä pelissä tehdään, ja miksi se on kiinnostava.
Avatar
V
 
Viestit: 218
Liittynyt: To Touko 15, 2008 8:59 pm

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja Taustavoima » Ti Marras 25, 2008 10:38 am

Nuo ovat yhtä hyviä pohjakysymyksiä kuin omani, elleivät vielä parempia. Valitsin hahmot, koska arvelin sen olevan helpoin ymmärtää tässä tilanteessa. Tarkoitin perse edellä -menetelmällä sitä, että listataan erilaisia osa-alueita – maantiede, uskonnot, politiikka, kartta, aselista – ja kysytään muilta lisäyksiä, kiinnittämättä lainkaan huomiota siihen, mitä pelissä itse asiassa tehdään. Peliä varten kirjoittaminen on eri asia kuin maailmanluontiväkertely omaksi iloksi.
Blogini aiheita ovat kirjoittaminen ja kirjallisuus.
Avatar
Taustavoima
Moderaattori
 
Viestit: 1445
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 7:56 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja liivatekuutio » Ti Marras 25, 2008 1:28 pm

Thaumiel_Nerubin idea fiktiivisestä johdantotarinasta on mielestäni erinomainen. Kaipaisin silti myös lyhyttä fakta-pohjaisempaa kuvausta settingistä. Sen tyyppistä, mitä löytyy yleensä kirjojen (elokuvien yms) takakansista. Muutamalla lauseella kuvattu pelin idea ja teoksen kokonaisuus.

newsalor kirjoitti: mielenkiitoisia mörköjä ja taisteluita D&D-kampanja tosissaan tarvitsee, koska taistelut ovat niin suuri osa pelin sisällöstä.

Tämä on tosiaan hyvä pointti. Mitkä hirviöt ovat yleisiä ja mitkä harvinaisempia? Onko peliin kehitteillä omia hirviöitä? Entäs muut olennot? Myös aselistat ovat yleensä olleet dunkun kantavia tekijöitä. Onko pelissä jotenkin rajattu aseita? Onko pelissä omia aseita?

Koska yhä vaikuttaa siltä, että tuo tautisuus on pelin SE juttu, niin mietityttää, mikä on se maailman sisäinen tekijä, ettei pastoreita ole joka kodissa? Miksei kuningas Kekkonen voi määrätä jokaista 10-15 vuotiasta menemään luostariin opettelemaan sitä taudin poisto -loitsua? Onko uskonnolliset voimat vain harvojen ja valittujen lahja? Kaatuuko maailma, jos uskistaikureita on maailmassa liikaa? Onko taudit sellaisia, ettei niihin hihhulimagia tehoa? Vaatiiko loitsun käyttö jotain uhrauksia?
Random encounter
"I hate this campaign"
Avatar
liivatekuutio
 
Viestit: 276
Liittynyt: To Heinä 06, 2006 7:20 pm
Paikkakunta: Luolasto

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja Evil-Chuck » Ti Marras 25, 2008 3:51 pm

Lähtisin sinuna miettimään sitä miljöötä, josta pelit lähtevät liikkeelle. Listaisin joidenkin valtioiden, kaupunkien ja maastonmuotojen nimiä. Miettisin kapakkia, rikollisjengiä ja politiikkaa vähän.


Tuota olenkin tässä eniten tehnyt, koska ensimmäinen pelini tässä settingissä alkaa parin kuukauden päästä todennäköisesti. Mutta mitä ilmeisemmin lähes kaikilta täällä on mennyt ohi se mitä tässä yritän tehdä. Minä siis tosiaan aion vetää pelejä tämän settingin jokaisessa maailmankolkassa, ja sen takia olen suunnitellut kaiken mitä maailma pitää sisällään ympäripyöreästi, ja sen jälkeen zoomannut pienemmälle alueelle ja kehitellyt historiaa, hallitsijoita, elämäntapoja, arkkitehtuuria, juuri niitä hirviöitä jne yms. Ja tarkoitukseni on tehdä tämä jokaiselle maailmankolkalle erikseen, jotta voin sitten pelauttaa montaa erilaista dark-lowmagic-mid-fantasy D&D peliä.

Sekin tuntuu aika oudolta jos minun olisi jostain syystä lyötävä koko maailma yhteen kuvaukseen, koska maailmassa tosiaan on niin paljon erilaisia paikkoja, kulttuureja sun muita. Haluan pitää pohjana juuri sen dark-low-magic-mid-fantasyn, mutta en pidä ajatuksesta että voisin sanoa: "ympäri koko helvetin palloa joka ikinen kansa toimii näin ja näin ja papit tekee tätä ja tota ja hirviöitä on tällaisia ja tollasia ja täs olis uus aselista joka pätee niin afrikassa kuin islannissakin". (maailmassani ei ole afrikkaa eikä islantia)

Ehdotankin että vastaisuudessa kaikki me jätämme taaksemme ajattelutavan, jossa kysytään mitä hahmot tekevät - ja kysytään mieluummin mitä pelaajat... tai vielä mieluummin mitä pelissä tehdään, ja miksi se on kiinnostava.


Juuri näin minä olen sen aina nähnyt. Maailmoja voidaan luoda monella tavalla ja itse tykkään luoda suuren kuvan ensin ja sitten keskittyä pienille alueille, eikä toisinpäin, ja nyt onkin tuntunut että saan paskaa niskaan koska en ensin suunnitellut 1 neliökilometrin aluetta ja siitä edespäin. :D :D

Peliä varten kirjoittaminen on eri asia kuin maailmanluontiväkertely omaksi iloksi.


Tämä on aivan totta, mutta minä kun kirjoitan maailmaani monille eri peleille enkä vain yhdelle tai kahdelle kamppikselle, ja yritän pitää mestan monipuolisena.

Mitkä hirviöt ovat yleisiä ja mitkä harvinaisempia?


Kaikki massiiviset ja eksoottisemmat hirviöt ovat paljon harvinaisempia, kuten lohikäärmeet, titaanit sun muut, kun taas humanoidit, maagiset pedot ja epäkuolleet ovat yleisempiä. Eli yksinkertaisesti, kaikki mitä on äärimmäisen vaikea päihittää ilman maagisten aseiden ja panssareitten läjää on harvinaista, kun taas kaikki joka sopii vähäisen magian ja synkän maailman taisteluun on yleistä. Ja peliin on tekeillä omia hirviöitä. :)

Onko pelissä omia aseita?


Ruutiaseita löytyy, mutta ovat erittäin harvinaisia.



Miksei kuningas Kekkonen voi määrätä jokaista 10-15 vuotiasta menemään luostariin opettelemaan sitä taudin poisto -loitsua?


Koska kuningas Kekkonen tietää ettei magiaa opita ihan noin vain tässä settingissä ja että loihtijat ovat erittäin harvinaisia.

Onko uskonnolliset voimat vain harvojen ja valittujen lahja?


Kyllä.

Kaatuuko maailma, jos uskistaikureita on maailmassa liikaa?


Ei.

Onko taudit sellaisia, ettei niihin hihhulimagia tehoa?


Eivät välttämättä.

Vaatiiko loitsun käyttö jotain uhrauksia?

Eipä sen kummempia kuin D&D:n loitsukuvaukset antavat ymmärtää. Tietenkin on hyvä huomauttaa että joillakin loitsuilla on sellaisia komponentteja jotka ovat tässä maailmassa paljon harvinaisempia kuin perus D&D:ssä (niinkuin juuri se lowmagic-juttu antaa kai ymmärtää), joten sekin rajoittaa magiaa jonkin verran.
\\"If he comes after me like he says he will, he's gonna get knocked out in the first round.\\" - the Iceman Chuck Liddell
Evil-Chuck
 
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 11:23 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja Sope » Ti Marras 25, 2008 5:30 pm

Onko sinulla tarkoitus julkaista tämä jotenkin (nettisivu, PDF...) vai tuleeko tämä vain teidän oman peliryhmän innoksi?

Mikä tässä on SE juttu, että joku tästä kiinnostuisi? Miksi valita tämä jokin valmiin pelimaailman tilalta (tarkoitan siis muita kuin sun omat pelaajat)?
Miten kuvailisit tätä muutamalla sanalla? Esim. "Conan kohtaa avaruusnatsit Twin Peaksin kylän tyylisessä settingissä". Tähän ei käy mikään "No kun tässä on monta siistiä juttua. Joka kulttuurilla on omia siistejä juttuja diibadaaba..." tai jos on noin, niin kerro edes joku omasta mielestäsi tosi siisti juttu. Tähtikuviot ja muut ei ole NIIN siistiä, että joku niistä jaksaisi tosissaan innostua. Näillä kahdella jutulla sun pitää myydä sun peli muille ihmisille.

Miksi ruuti ja höyrykoneet on harvinaisia? Siksikö, että haluat tehdä hommasta jotenkin tylsemmän? Älkää aina rajoittako niitä vähäisiäkin juttuja maailmoista, jotka olisi siisteimpiä.

Onko pelillesi valitsema aikakausi se pelimaailman siistein aikakausi? Jos ei ole, niin miksi? Jonkin menneen siistin ajan raunioilla elo on jo nähty (ellei ne rauniot ole tosi siistiä).
Avatar
Sope
 
Viestit: 491
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 10:21 pm
Paikkakunta: Borgå Rock City

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja Evil-Chuck » Ti Marras 25, 2008 9:08 pm

Ehkä joskus jos jaksan niin teen pdf:n. Mutta se on kaukana tulevaisuudessa ja iso ehkä.

Vaikea ihan varmaksi sanoa mikä tässä SE juttu on (koska varmasti vielä ehdin monta kertaa brainstormata), mutta veikkaan että juuri ruutiaseet, höyrykoneet ja muunlainen kehittynyt teknologia muuten rapistuneessa ja synkässä maailmassa, jossa velhojen ja pappien voimat ovat rahvaalle tuntemattomia ja erittäin pelättyjä, mutta ylemmille luokille oivia apukeinoja ja kuiskattuja salaisuuksia.

Ruuti ja höyrykoneet eivät ole yhtä harvinaisia kuin magia, ja ne ovat harvinaisia siksi koska hommat on keksitty vasta muutama vuosikymmen sitten (siis jos peli aloitetaan tarkoitetulta aikakaudelta). Ehkäpä harvinainen on hieman liian vahva sana kuvaamaan kuinka hankalaa on hankkia ruutiaseita tai höyrykoneita..

Ja veikkaan että valitsemani aikakausi on se maailmani siistein. Ruutiaseiden ilmeneminen muuttaa paljon sodankäyntiä ja taisteluita erinäisten rosvojen kanssa jos mokomat ovat saaneet varastettua itselleen pistooleja. Ruutiaseitten myötä kehiteltiin tietenkin tykkejäkin, ja mikäs sen tehokkaampaa niitä harvoja lohikäärmeitä vastaan.
\\"If he comes after me like he says he will, he's gonna get knocked out in the first round.\\" - the Iceman Chuck Liddell
Evil-Chuck
 
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 11:23 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja Ave » Ke Marras 26, 2008 2:30 am

Mitä maailmassa tapahtuu 30 vuoden päästä kun ruutiaseet eivät ole enää niin uusia? Onko kansojen teknologisessa tasossa eroja tällä hetkellä?
Avatar
Ave
 
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 8:35 pm

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja Evil-Chuck » Ke Marras 26, 2008 5:37 am

Mitä maailmassa tapahtuu 30 vuoden päästä kun ruutiaseet eivät ole enää niin uusia?


Tykkien käyttö sodankäynnissä ja piiritystaisteluissa muuttaa linnojen rakentamista, koska perinteisesti rakennettu keskiaikainen linna ei kestä tykinkuulia kovinkaan hyvin. Uudet linnakkeet rakennetaan tähtien muotoisiksi (ylhäältä katsottuna) ja niitten muurit eivät seiso aivan suoraan ylöspäin, ja niitten materiaalina aletaan käyttää tiiliä kiven sijaan.

Vaikeinta tässä on ollut päätellä miten musketit sun muut toimisivat panssaria vastaan D&D:ssä.. Eihän nyt levypanssarikaan kummoisesti auta tuliaseita vastaan, mutta toisaalta D&D:n panssarit toimivat aivan yhtä hyvin niin miekkoja, nuijia, kirveitä, nuolia ja vasamiakin vastaan. Ehkäpä pitäisi vain antaa tämän ongelman olla, vai mitä mieltä olette? Kannattaako sääntöjä ruveta vääntelemään tuliaseiden takia, vaikka jousiaseille ei olla niin tehty?

Onko kansojen teknologisessa tasossa eroja tällä hetkellä?


Kyllä, uudemmat teknologiat ovat vielä varhaisessa iässään, ja suurimmaksi osaksi löytyy vain tietyltä alueelta. Mutta ei kovin kauaa mene kun erinäisistä syistä tuliaseet ja höyrykoneet leviävät naapurivaltakuntiin, ja niitten myötä kaukaisimmillekkin maille, laivastojen liikkuessa merten yli jne. Muuten kansojen teknologiset tasot ovat samankaltaisia, muutamia yksityiskohtia ja poikkeuksia lukuunottamatta.
\\"If he comes after me like he says he will, he's gonna get knocked out in the first round.\\" - the Iceman Chuck Liddell
Evil-Chuck
 
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 11:23 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja V » Ke Marras 26, 2008 8:33 am

Taustavoima kirjoitti:Nuo ovat yhtä hyviä pohjakysymyksiä kuin oman...Peliä varten kirjoittaminen on eri asia kuin maailmanluontiväkertely omaksi iloksi.


Tämä liittyi etäisesti ajatukseeni maailmanväkertelystä yleensä... ;-)

Evil-Chuck: Onko pelissäsi tarkoitus päästä "tutkimusmatkailemaan" värikästä ja syvää fantasiamaailmaa? Tälläisessä tapauksessahan maainmanväkertely palvelisi puhtaasti peliä. Jos tavoitteena on tuottaa mahdollisimman aidonoloinen ja mielenkiintoinen läpileikkaus "toisesta ajasta ja paikasta", voi olla jopa hedelmällistä lähteä rakentamaan peliä puhtaasti maailmalähtöisesti.

Jos kuitenkin tavoitteena on asettaa raamit seikkailulle, kannattaa lopettaa korkean tason teemoihin. Tämä lienee myös Taustavoiman ja muiden esittämä ajatus.

ps.
Itse luulin olevani lopen kyllästynyt tämänkaltaiseen "mitä täältä vielä löytyy"-pelaamiseen, ennen Fallout 3:sta ;-)

Sope kirjoitti:Mikä tässä on SE juttu, että joku tästä kiinnostuisi? Miksi valita tämä jokin valmiin pelimaailman tilalta (tarkoitan siis muita kuin sun omat pelaajat)?


Tämä on erittäin hyvä kysymys?`Haluatko edes maailmaa muiden kuin oman porukkasi/lähipiirisi käyttöön? Jos haluat, olet kyllä valinnut sen kaikkein eniten erilaisia samanlaisia kilpailijoita sisältävän sektorin. Eri kokoisia fantasiamaailmaprojekteja on todennäköisesti olemassa noin (olemassaolevien teinipeliporukoiden määrä / 2)^1.25
Avatar
V
 
Viestit: 218
Liittynyt: To Touko 15, 2008 8:59 pm

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja Evil-Chuck » Ke Marras 26, 2008 9:52 am

Tavoite on loppujenlopuksi saada kokonainen maailma täyteen kiinnostavia paikkoja kyllä, mutta homma tulee tehtyä nimenomaan pelikohtaisesti, kuten juuri tälläkin hetkellä keskityn kaikista eniten erääseen tiettyyn keisarikuntaan settingini sisällä, koska sieltä ensimmäinen peli tulee alkamaan.

Haluatko edes maailmaa muiden kuin oman porukkasi/lähipiirisi käyttöön? Jos haluat, olet kyllä valinnut sen kaikkein eniten erilaisia samanlaisia kilpailijoita sisältävän sektorin.


Minkä takia kaikilla tuntuu olevan sellainen käsitys että jos minä nyt huvikseni haluan laittaa settingini nettiin ladattavaksi niille joita kiinnostaisi kokeilla edes hieman toisenlaista settingiä, että minun pitäisi luoda jotain USKOMATTOMAN OMAPERÄISTÄ JOTA EI OLE IKINÄ KOSKAAN MISSÄÄN TAVATTU JA TUOTAN ITSELLENI BILL GATESIN RAHAT KIRJOITTAMALLA AIVAN JÄRJETTÖMÄN HIENOA SETTINGIÄ?

Kamoon tyypit, ihan ensimmäinen tavoitteeni on että minulla itsellänin on hauskaa luodessani tätä maailmaa, toinen tavoitteeni on vetäyttää hyvää peliä maailmassani ja kaukaisena kolmantena on kaikki muu.

Tämänkin aiheen tarkoitus ihan alunperin oli vain kysellä että mitä tästä maailmasta puuttuu ja mitä olen jättänyt vahingossa huomiotta, eikä että "auttakaa mua luomaan jotain uskomatonta ja uutta".
\\"If he comes after me like he says he will, he's gonna get knocked out in the first round.\\" - the Iceman Chuck Liddell
Evil-Chuck
 
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 11:23 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mitä tämä D&D (3.5) setting tarvitsee vielä?

ViestiKirjoittaja V » Ke Marras 26, 2008 10:03 am

Evil-Chuck kirjoitti:Tavoite on loppujenlopuksi saada kokonainen maailma täyteen kiinnostavia paikkoja kyllä, mutta homma tulee tehtyä nimenomaan pelikohtaisesti, kuten juuri tälläkin hetkellä keskityn kaikista eniten erääseen tiettyyn keisarikuntaan settingini sisällä, koska sieltä ensimmäinen peli tulee alkamaan.

Tämä kuulostaa varsin hyvältä tavoitteelta. ;-)

Evil-Chuck kirjoitti:Minkä takia kaikilla tuntuu olevan sellainen käsitys ...että minun pitäisi luoda jotain USKOMATTOMAN OMAPERÄISTÄ...

Vaikea, typerä, älyllisesti ylinokkela, mutta todennäköisesti akkuraatti hypteesi: Tämä johtunee Salvador Dalista ja muista hänen aikakautensa taitelijoista, joiden luoma "originellin kultti" sai aikaisemman pastisseja ja toistuvia teemoja käyttäneen kulttuurin väistymään. Asian pysymisestä pinnalla, voitaneen syyttää lehdistöä, kriitikkoja ja muuta valtamediaa.
Avatar
V
 
Viestit: 218
Liittynyt: To Touko 15, 2008 8:59 pm

Seuraava

Paluu Projektihautomo

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä