Ikituulen Maa (ajanlasku)

Tältä alueelta löydät avun pelimaailmasi, larppisi tai muun projektisi suunnitteluun. Kysy tarkkoja kysymyksiä, odota selkeitä vastauksia.

Ikituulen Maa (ajanlasku)

ViestiKirjoittaja Blemish » Ke Joulu 19, 2007 7:35 pm

(tänään taitaa olla se päivä kun en osaa muuta kuin Majataloa selailla)

Minulla on projektin alla "Ikituulen Maa" niminen projekti. Olen luomassa (lähes) pelkästään maailmaa, systeemistä olisi tulossa pikemminkin kasa vinkkejä, hommaa pystyy varsinaisesti pelaamaan millä tahansa olemassa olevalla systeemillä. Tarkoitus on siis luoda maailma, jota voidaan omassa porukassa pelailla, ja kiinnostuneille jakaminen innovaation lähteeksi ja roolipeli alustaksi. Kyseessä on juurikin tuo keski-aika -tyyppinen matalafantasia, jossa olisi aivan mahdollista pelauttaa kaikkia perinteisistä "kauhu" "draama" "poliittinen vääntö" "luolan ryöstö" etcetra etcetra roolipeli-tyypeistä. Tulen kirjoittamaan maailmaan myös joitain novelleja (lähinnä tarkoituksena maailman kuvaileminen).

Antanen siis perustiedot (ennen varsinaista dilemmaa).

Neljä älykästä, elementteihin pohjustavaa, rotua. Ei ihmisiä, kääpiöitä tai niin edelleen. Muinaishistoria syy-seuraus suhteineen on luotu, mutta kauan sitten nykyisten kansojen unohtama.

Se, mikä aiheuttaa päänvaivaa on taivaankappaleiden puute. Aurinko on hieman erikoinen, se nimittäin nököttää ainoan mantereen keskellä massiivisen vuoren nokassa. Tästä seuraa mm. päivän ja yön vaihtelun puute. Myöskään maan ja auringon asemat toisiinsa nähden eivät muutu, joten vuodenaikoja ei ole.

Pelitekninen ongelma: miten ajankulku määritellään? Väkisin voidaan luoda muutama tähti vuosia määrittämään, mutta nekään eivät näkyisi kuin mantereen reunoilta auringon säteilytehon vuoksi. Eikä sekään auttaisi tarkempaan ajan määrittelyyn. Eli miten voidaan toteuttaa "kolmen tunnin kuluttua" tai "toissapäivänä". Tarvitaanko tälläistä? Mielelläni en loisi a) toista aurinkoa b) kuuta c) vastaavaa.
Instead of helping an aged dwarf-woman across the road, you should be shooting her face with your arrows until it stops being funny.
Blemish
 
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Marras 27, 2007 3:39 pm
Paikkakunta: Sveitsi // Vantaa

ViestiKirjoittaja AnlaShok » To Joulu 20, 2007 5:48 pm

Kun kerran tuossa toisessa ketjussa korostat tuota loogisuuden merkitystä, niin ajattelin esittää muutaman kysymyksen.

Kuinka korkea tuo vuori on, entä kuinka suuri on sen huipulla oleva tähti? Millä tähti pysyy paikallaan?

Kuinka suuri on lämpötilan puolesta elämälle sopiva vyöhyke? Entä kuinka elävät olennot suojautuvat uv-säteilyltä? Vai tarvitseeko niiden?

Tiedätkin varmaan, että kuvailemasikaltaiseen kosmokseen liittyy runsaasti ongelmia, mutta ehkä looginen-käsite tarkoittaa tässä eri asiaa kuin sitä miten minä sen ymmärtäisin.
AnlaShok
Moderaattori
 
Viestit: 283
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:38 am
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Väkipyörä » To Joulu 20, 2007 8:40 pm

Mihin sitä ajanmittaamisen jaloa taitoa tarvitaan? Jos lähestyisi asiaa tätä kautta..
Mikä ei tapa, ärsyttää!
Avatar
Väkipyörä
 
Viestit: 363
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 7:40 pm
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Blemish » Pe Joulu 21, 2007 10:45 pm

Tuli aluksi niin kauhea teksti, että edit käyttöön:

Tuon tähden epäloogisuudet pystytään kuittaamaan osittain sillä, että jumala uhrasi itsensä maailman puolesta ja siinä se nyt sitten hehkuu. Olen siis tietoinen näistä painovoimaan ja säteilyyn liittyvistä ongelmista, mutta pohdintojeni jatkeena ajattelin, että jumala saa rikkoa fysiikkaa.

UV:sta olen lisäksi ajatellut, että tuon pohtimisen voin jättää hieman sivummalle. Ellei sitten asiaa kuitata evoluutiolla, korkealla otsoni-konsentraatiolla auringon läheisyydessä tms (näillekkin siis pitäisi mielestäni keksiä perusteet ennen hurraa-huutoja). Ja voihan olla, että syöpä-riski on suurempi ja nuorempana kuoleminen suht yleistä. Yksi mahdollisuus myös on, että asiaa perustellaan lisäksi neljän rodun esi-isien taikavoimaisuudella.

Mantereen säde on noin 300km, hedelmällinen alue sijainnista (vuoristoihin ja näiden aiheuttamiin katveisiin nähden) riippuen maksimissaan 200km, sisältäen siis vyöhykkeet sademetsästä (joka sinällään on ilman päivänvaihteluja epälooginen, paneudun siihen myöhemmin) havumetsään. Vuoren korkeudesta en menisi vielä esittämään tarkkoja lukuja, mutta minun tulee suhteuttaa se pohjapinta-alaan. Veikkaisin kutakuinkin kymmentä kilometriä ympäristöstä.

Peliteknisesti ajanlasku olisi kova sana, ihan vain tapaamisen sopimiseksi. Joka kaupungilla voi toisaalta olla oma tiimalasi, joiden mukaan eletään... Tavallaanhan aurinko voisi myös ikäänkuin sykkiä, mutta se taas olisi hieman epäloogista. Välttämättä koko mantereen kattavaa yhteistä ajanlaskua ei tarvita, mutta jo ihan pelaajien sopeutumiskyky saattaa vaatia jonkinlaista ajanlasku-metodia. Pitänee testailla, sitten kun sen aika tulee.

Tiettyyn sykkeeseen (tai liian pitkiin fysikaalisiin kaavoihin) pitää pohjautua, jos haluaa pieniäkään säätilan vaihteluja. Tosin sekin minun pitää kertaalleen pohtia.

Ajatusten epäselvää virtaa, enjoy ;)

*Käytän paljon sanoja "veikkaan" yms, sillä luonnollisesti projekti on kehittelyssä, ja mielipiteeni pohjautuvat omien pohdintojeni lisäksi hyvin paljon saamaani palautteeseen, joten SINÄ voit vaikuttaa ;) (vastaa ja voita yms yms)
Instead of helping an aged dwarf-woman across the road, you should be shooting her face with your arrows until it stops being funny.
Blemish
 
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Marras 27, 2007 3:39 pm
Paikkakunta: Sveitsi // Vantaa

ViestiKirjoittaja Väkipyörä » Pe Joulu 21, 2007 10:57 pm

Noh, jotkin säännöllisesti kääntyvät tuulet, jonkun kasvin nopea kiertokulku, geysirit.. Tämmöisiä luonnonilmiöitä kai voisi olla ajanlaskun taustalla kun taivaankappaleet on poissa laskuista. Vai onko magia niin "low" että se ei käy ajanlaskun pohjaksi?

Niin ja eihän pelitekniikka sinänsä liity pelimaailman ajanlaskuun.. ?
Mikä ei tapa, ärsyttää!
Avatar
Väkipyörä
 
Viestit: 363
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 7:40 pm
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Blemish » Pe Joulu 21, 2007 11:42 pm

Ainoa jäljelle jäävä kysymys taitaa olla, että olenko mä tosaiin niin konservatiivinen, etten ollut moisia ajatuksia saanut itsekseni? Hmh!

Magiasta sen verran, että nykyiset humanoidit eivät siihen tietoisesti kykene, sillä he ovat erkaantuneet jumalolennoista niin paljon, etteivät "tajua" rukoilla, joka on ainoa humanoidien taitama magian ala.

Eipä tavallaan, mutta käytin sanaa pelitekniikka kuvaamaan itse pelitapahtumaa. Tarkoitan siis, että ilman ajanlaskua voisi olla varsin hankalaa sopia tapaamisia, iskuhetkiä, Suuren Neuvoston kokousaikoja jne jne jne. Mutta sinun ideoistasi, parahin Väkipyörä, tahkoan muutaman rivin tekstiä ja eiköhän siitä sillä selvitä.

Jos uusia ajatuksia tulee, niin enemmän kuin mieluusti vastailen täällä kysymyksiin aiheen tiimoilta, sen sijaan jos mieltäni alkaa painaa uudet kysymykset (liittyen esimerkiksi noiden AnlaShokin ajatusten jälkimaininkeihin) niin teen uuden aiheen, tämä kun "ajanlasku":ksi tituleerattiin.
Instead of helping an aged dwarf-woman across the road, you should be shooting her face with your arrows until it stops being funny.
Blemish
 
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Marras 27, 2007 3:39 pm
Paikkakunta: Sveitsi // Vantaa


Paluu Projektihautomo

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron