Kylä nimeltään Hiljaisuus

Tältä alueelta löydät avun pelimaailmasi, larppisi tai muun projektisi suunnitteluun. Kysy tarkkoja kysymyksiä, odota selkeitä vastauksia.

Kylä nimeltään Hiljaisuus

ViestiKirjoittaja Mordred » Ke Marras 21, 2007 7:58 pm

Olen viimeinkin saanut pitkäaikaisemman roolipeliprojektini jonkinlaiseen jo valmiutta lähentelevään pisteeseen. Kyseessä on siis GURPS:in sääntösettiä soveltava kampanja neljälle pelaajalle, joka sijoittuu itse luomaani fantasiamaailmaan. (jota on tarkoitus käyttää myös myöhemmissä kampanjoissa) Kokemuksen tyhmentämänä uskallan kuitenkin väittää että ’jotakin aina unohtuu’. Siispä järjestelen hieman ajatuksiani ja ideoitani tälle palstalle, toivoen että ihmiset sanoisivat painavan mielipiteensä tai vaikkapa ehdottaisivat mielestään tarpeellisia lisäyksiä. :) Postaan tämän aiheen uskaliaasti roolipeliosastolle sillä en niinkään hae apua maailman luomiseen, vaan mielipiteitä jo luodusta maailmasta. Aloitan kirjoittamalla hieman kyseisen kampanjan aloituskohteesta, Silentiumin kylästä.

Pelaajien hahmot aloittavat taivalluksensa 20-25-vuotiaina erään keisarikunnan pohjoisosassa sijaitsevassa kylästä. (Niin pohjoisesta, ettei kukaan edes tiedä sen olevan osa mitään keisarikuntaa.) Tiedettävästi lähin asuttu alue sijaitsee tuosta vuoriston juurella ja metsän siimeksessä piilottelevasta kylänpahasesta noin sata mailia etelään. Kylä, jos sitä sellaiseksi voi edes kutsua, koostuu parista sadasta asukkaasta jotka ovat levittäytyneet noin neliömailin laajuiselle alueelle aukeaa ruohikkoa, peltoa ja metsää. Niin kutsuttu kylän keskus sijaitsee erään muita suurimman aukean keskellä, johon se on vuoristojoen uomaan pystytetty. Tuolla kyläkeskuksen aukealla asustavat alueen vanhimman (ja suurimman) suvun edustajat peltoineen, elikkoineen ja asuinrakennuksineen. Suurempikokoisia sukuja alueella asustaa siis neljä. Muita keskuksessa sijaitsevia rakennuksia ovat ’majatalo’ (eräänlainen yhteinen kokoontumispaikka), seppä, kylävanhimman pirtti sekä yhteiset mylly ja varastorakennus. Varastorakennusta lukuun ottamatta suurin osa taloista on rakennettu pääosin kivestä ja sisustettu sitten puulla lämmön pitämiseksi sisällä. Talvet kun ovat pitkiä ja kylmiä ja kesät huomaamattoman lyhyitä ja viileitä. Vuoristosudet, karhut sekä satunnaiset vaeltelevat barbaarit ja maahiset ovat myös oma syynsä talojen lujarakenteisuudelle. Kylän etu on kuitenkin sen luoksepääsemätön sijainti keskellä kymmeniä ja satoja neliömaileja metsäistä vuoristoa.

Kuten tästä voi jo siis päätellä, on kyläyhteisö hajanaisuudessaan varsin tiivis. Sen pääelinkeinot ovat maanviljely (kesällä), karjankasvatus, metsästys ja kalastus. Luontaistaloudessa kun eletään, ei rahaa paljoa kyläraitillakaan näy. Merkittävin kaupankäynti käydään ’naapurikylässä’, jossa kaksi kertaa vuodessa järjestettävillä markkinoilla käydään myymässä lampaanvillaa, turkiksia ja olutta. Saaduilla rahoilla sitten ostetaan kaikkea kylälle tarpeellista, kuten sellaisia työkaluja ja eineksiä joita yhteisö ei itse kykene tuottamaan. Kylän yhteisistä asioista päättää kylän ’vaikutusvaltaisimmista’ henkilöistä koostuva kyläneuvosto. Muuten käytännön asiat hoidetaan pääosin omien sukujen kesken. Periaatteena on että jokainen tekee työtä yhteisen elannon hankkimiseksi, aina majatalon omistajasta hieman yksinkertaista taikuuttakin tuntevaan kylävanhimpaan. Ongelmissa olevia autetaan ja suuret urakat hoidetaan porukalla.

Tämänkaltainen on siis tämän kampanjan eräs aloitussijainti. Ongelma syntyy, kun lähtee miettimään tällaisen pohjoisessa elävän kyläyhteisön realistisuutta. Pelimaailma on sävyltään varsin synkkä, joten en mitään Light fantasya ole kyllä hakemassakaan. Jaksanpa kuitenkin itsekin hämmästellä, miksi kukaan haluaisi asustaa tuollaisella varsin Suomen Lappia ilmastoltaan muistuttavalla alueella, jossa elämä on jokseenkin mahdotonta tuolla kehityksen tasolla. (Sille löytyy kyllä perinteelliset syynsä.) Kukin kyläläinen kyllä hallitsee tarpeen mukaan jonkintasoisesti metsästämisen, maanviljelemisen, taistelemisen, kalastamisen ynnä muut selviytymiselle pakolliset taidot. Kylässä on myös viisasvaimo, paikallinen pappi, virallinen metsästäjä-kylävahti sekä kylävanhin, joilla on kullakin omat tärkeät roolinsa yhteisön toiminnassa. (esimerkiksi viisasvaimo tuntee luonnon ja yrtit sekä toimii kätilönä)

En sen syvemmin tässä (vielä) pureudu itse pelimaailmaan. Suurin ongelmakohtani kun on juuri tämä kyseinen kylä, jonka realistisuus on paikoittain varsin huteralla pohjalla. Pystyn helposti kuvittelemaan tuon kylän mielessäni, se on vain sen logistiikka joka takkuaa. Siis mielipiteitä ja ideoita, hyvät Majatalolaiset! :)

Pääasiallisia lähteitä: GURPS: Basic Set, Fantasy, Magic, Banestorm, Mystery, Power. Kirjailijoita ja teoksia: Robert Jordan, Ursula LeGuin, Tolkien, Gotrek&Felix, Warhammer, Plato (coming up!)
Viimeksi muokannut Mordred päivämäärä Ke Marras 28, 2007 8:50 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
The man who has no imagination has no wings.
-Muhammad Ali
Mordred
 
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 18, 2006 7:18 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Jasca » Ke Marras 21, 2007 8:26 pm

kuuluisikohan tämä projektihautomoon?

en minä tiedä onko tuollainen "lapin alueella" alueella sijaitseva kylä nyt kovin epärealistinen... ja onko sillä (edes low)fantasiaroolipelissä niin väliä?
Avatar
Jasca
 
Viestit: 117
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 8:22 am

ViestiKirjoittaja Taustavoima » Ke Marras 21, 2007 8:37 pm

Siirrän nyt kuitenkin tämän hautomon puolelle, kun omaan projektiin liittyvästä palautepyynnöstä on kyse.
Blogini aiheita ovat kirjoittaminen ja kirjallisuus.
Avatar
Taustavoima
Moderaattori
 
Viestit: 1445
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 7:56 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Olorin » Ke Marras 21, 2007 11:04 pm

Tuolla kyläkeskuksen aukealla asustavat alueen vanhimman (ja suurimman) suvun edustajat peltoineen, elikkoineen ja asuinrakennuksineen."

En ole asiantuntija, mutta jostain muistini syövereistä pukkaa sellainen tuntemus, että tuolle pienelle alueelle ei todellakaan tungeta yhden suvun tarpeisiin riittäviä peltoja.

Sen lisäksi majatalo noin pienessä ja syrjäisessä kylässä on varsin epäloogista.
Avatar
Olorin
Admin
 
Viestit: 3278
Liittynyt: Ke Marras 05, 2003 11:21 am
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Blemish » Ti Marras 27, 2007 4:01 pm

Toisaaltahan asuttiinhan sitä Lapissakin jo aikapäiviä sitten. Porotaloutta, viljelyksiä, kaupankäyntiä. Mikäs siinä on ollessa.

Kieltämättä edellisessä kommentissa on perää, mutta eiköhän se pienellä magialla ja kylärajojen ulkopuolelle ulottuvilla peltomailla selviä. Ja tekstissähän nimenomaan mainittiin, ettei lanttu kumppaneineen ole ainoa ravinnonlähde. Että minä nielen tuonkin.

Huomautan vielä tavernasta/majatalosta muille kommentoijille, että mainittiin nimenomaan rakennuksen olevan enemmänkin kohtauspaikka kuin hotelli-ravintola tarjoilija-armeijoineen ja sviitteineen. Tälläinen paikka on helppo kuvitella oman rakennuksensa sijaan jonkun yksityistalon laajennettuun olohuoneeseen / alakertaan, joka olisi rakennusteknisesti ymmärrettävää. Majatalokin minun logiikkani antaa pisteet.

Ja kyllähän tuossa ajatustakin olisi, vähintään olet luonut kylää antaumuksella, etkä varmasti aivan kaikkea kirjoittanutkaan. Tuollaisia talvi-kyliä on suht monta nähty, mutta niistä yleensä on susia vähintään 13 per tusina. Että siinä(kin) suhteessa tällä on tietynlainen etulyöntiasema.

Semmoista kysyisin, että onko kyseinen kulttuuri lappalaishenkinen? Pohjautuuko se kenties Islannin viikinkeihin? Keskiaikaiseen Länsi-Eurooppaan? Vai teitkö kokonaan uuden kulttuurin?

Pelityylistä, että onko kampanjan tarkoitus olla Call of Cthulhu -tyylistä kauhuilua, enemmän D&D:seen viittaavaa mäiskettä vai kenties nimenomaan sosiaalisiin kuvioihin perustuvaa draamaa?

Iso käsi.

(Mulle kans, eka kommenttini)
Instead of helping an aged dwarf-woman across the road, you should be shooting her face with your arrows until it stops being funny.
Blemish
 
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Marras 27, 2007 3:39 pm
Paikkakunta: Sveitsi // Vantaa

ViestiKirjoittaja Marghos » Ti Marras 27, 2007 4:58 pm

Blemish kirjoitti:
Huomautan vielä tavernasta/majatalosta muille kommentoijille, että mainittiin nimenomaan rakennuksen olevan enemmänkin kohtauspaikka kuin hotelli-ravintola tarjoilija-armeijoineen ja sviitteineen. Tälläinen paikka on helppo kuvitella oman rakennuksensa sijaan jonkun yksityistalon laajennettuun olohuoneeseen / alakertaan, joka olisi rakennusteknisesti ymmärrettävää. Majatalokin minun logiikkani antaa pisteet.


Hmm ehkä tuo olisi enemmänkin joku erillinen lato tai talli, tai ehkä se voisi olla jokin hiukan parempi kuten vaikka kylänvanhimman kartano/"hallituspalatsi" jossa hän sitten pitää kutsuja, juhlia, tilaisuuksia (häät ja hautajaiset), se olisi myös kylän asukkaiden kokoontumispiste hädän hetkellä, vihollisten lähestyessä väki siirtyy sinne turvaan ja siellä jaetaan nostoväelle aseet ...
"Ihmeitä tapahtuu sillon tällön, mutta kyllä niitten etteen suap tehä mahottomasti töetä."
Avatar
Marghos
 
Viestit: 2123
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2004 11:34 pm
Paikkakunta: Kuopijosta, Savon syvämmestä ja mualiman navasta.

ViestiKirjoittaja AtukkA » Ti Marras 27, 2007 6:39 pm

Jotenkin miulle tulee mieleen sana pitäjä. Se kai on joku tuollainen miittinki pleissi. Oikeesti en kyllä tiiä mitä tuo sana tarkoittaa (ainakaan tarkalleen)
AtukkA
 
Viestit: 141
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 8:22 am

ViestiKirjoittaja Mordred » Ke Marras 28, 2007 12:20 am

Kyseessä on siis tosiaan, kuten Blemish sen hyvin totesi, aivan tavanomainen kylänpahanen. Yleensä en näin tarkasti jokaista pelieni tapahtumapaikkaa määrittele, mutta nyt on kyseessä uusi kampanja aivan uudelle neljän henkilön pelaajaporukalle. Kyseinen porukka on aikaisemmin pelannut vain D&D:tä, joten ajattelin aloittavani tämän kampanjan hieman roolipelaamispainotteisemmin ja katsoa mihin se sitten oikein johtaa. Sen tähden halusin myös luoda varsin klassisen pohjoisessa sijaitsevan kylän kampanjan aloitussijainniksi sitäkin klassisempaan fantasiamaailmaan.

Erityinen kiitos tässä välissä vielä Blemishille, joka säästi minulta monien asioiden selittämisen vaivan kun ymmärsi aivan erinomaisesti mitä Silentiumin kylällä oikein haen. Pelin genre tosiaankin on Low Fantasy/Dark Fantasy/Realism/Horror. Alussa totutan hahmot kylän tavanomaiseen elämisen rutiiniin sekä sen yhteisössä vallitseviin jännitteisiin, ongelmiin ja ihmissuhteisiin. Taustalla horisonttia synkentää jatkuvasti elämän epävarmuus pohjoisella, karulla rajaseudulla. Kun olen suhteellisen tyytyväinen pelaajien tuntemukseen kotipaikastaan, rikon kylmän rauhallisesti tuon luomani rauhan ja tyyneyden illuusion. (Juonesta tulossa mahdollisesti enemmän myöhemmin tässä ketjussa.) Tavoittelemani peli-ilmapiiri on siis lopulta epätietoisuuden ja jännityksen verhoama. Annetaan pelaajille kakunsiivu, otetaan se sitten pois ja seurataan miten heidän hahmonsa yrittävät löytää onnen uudelleen todellisen maailman iskiessä täydellisesti heidän silmilleen. Low Fantasylle ominaisesti tarkoituksena on myös osaltaan tarkkailla luomaani korruptoitunutta ja yhteiskunnallisessa kaaoksessa olevaa maailmaa. Toki epiikkaa (High Fantasy) ja perusmättämistä tulee myös olemaan aivan varmasti luvassa mikäli kyseistä pelaajaporukkaa yhtään tunnen.

Mutta takaisin tämänhetkiseen aiheeseen, eli kylään nimeltään Hiljaisuus. Kylävanhimman ja kyläneuvoston asemasta voisin vielä selvyyden vuoksi tokaista sen verran, ettei niillä kummallakaan ole yhteisössä mitään käytännön valtaa. Arvovaltaa löytyy toki kunkin neuvoston jäsenen henkilökohtaisen arvostuksen pohjalta, mutta itse neuvosto päättää lähinnä asioista mistä ihmiset eivät keskenään osaa päättää. (Se perustettiinkin alun pitäen ratkaisemaan eräs kahden suuremman suvun välinen pienimuotoinen rajakiista.) Kylävanhin on taas eräänlainen kylän ikioma poppamies, joka ei kylläkään taikuudesta tiedä turhan paljoa maailman mittakaavalla. Nimitys ’kylävanhin’ on vakiintunut yhteisössä tämän korkeasta iästä johtuen. Hänen töllinsä on siis aivan samanlainen talonpahanen muiden talonpahasten joukossa. ’Majatalo’ taas on eräs suuremmanpuoleinen rakennus joka on vakiintunut käyttöön yhteisenä kokoontumistilana sekä satunnaisten matkalaisten asuinpaikkana (korvausta vastaan). Nimitys ’majatalo’ taas siitä on käytössä lähinnä sen takia etteivät kyläläiset sitä oikein muuksikaan osaa kutsua. (Ehkä nimityksestä löytyy hippu kyläläisten itseironiaakin.) Tärkein ominaisuus majatalolla on kuitenkin sen käyttötarkoitus sivutoimisena olutpanimona sekä –varastona.

Kylän kulttuurista voisin kertoa hieman tarkemmin, ensin pohjaten sitä hieman sen historiaan. Kylän ’virallinen’ kutsumanimihän on Silentium, joka on latinaa ja tarkoittaa hiljaisuutta. Pelini maailma siis sijoittuu aivan omaan universaaliinsa. Kylän kulttuuria hieman paremmin selittääkseni yritän mahdollisimman lyhyesti kertoa koko ihmiskunnan historiasta maailmassani.

Alussa vain haltioilla ja muilla vanhoilla roduilla oli korkeakulttuurin asema. Ihmiset olivat nuorempi rotu, jota vanhemmista roduista muun muassa tietyt haltialahkot pitivät orjinaan ja palvelijoinaan. Ennen pitkään ikuiseen vankeuteensa ja palvelijanasemaansa tuskastuneet ihmiset nousivat lukuisiin kapinoihin, ja monien veristen taisteluiden ja sotien jälkeen he saivat viimein vapautensa ja oman maansa. Viimeisimpien taisteluiden johtajien johdolla perustettiin sitten (vanha) Keisarikunta, hyväksikäyttäen haltioilta opittuja tietoja ja taitoja maailmasta sekä taikuudesta. (vrt. Rooma, kielenä latina) Sivumainintana mainittakoon että eräs kapinan merkittävämmistä johtajista myöhemmin kanonisoitiin ja hänen ympärilleen perustettiin fanatismiin asti taipuva henkilökultti, joka on valtauskonto ihmisten keskuudessa tämän pelin aikakaudella. (vrt. Warhammer Sigmar) Vanha Keisarikunta ei kuitenkaan kestänyt tuhatta vuotta kauempaa, kun se sisäisestä mädäntyneisyydestänsä, korruptoituneisuudestansa, keisariensa kasvavasta vallanhimosta sekä ulkoisista paineista johtuen lopulta romahti tuhoisasti jättäen koko ihmisten valtakunnan kaaokseen. (vrt. Rooman tuho) Tuhoisat sisällissodat repivät koko keisarikuntaa, samalla kun sen rajat olivat puolustamattomina ulkoista vihollista vastaan. Peli sijoittuu eräälle ajankohdalle muutamia satoja vuosia Vanhan Keisarikunnan romahtamisen jälkeen, kun ihmiskunta on jakautunut alueittain, uskonnoittain ja alaroduittain ja tuhoisat taudit ja sodat repivät sen koko olemassaoloa. Vähälukuiset kääpiöt ovat sulkeutuneet omiin syviin holveihinsa ongelmanaan lisääntyvä maahisten ja barbaarien määrä vuoristoalueilla. Kaikki yhteydenpito haltioihin taas katkesi jo Keisarikunnan romahtaessa, mutta todellisuudessa heillä on käynnissä oma sisällissotansa koskien hallitsijain perimäjärjestystä. Samaan aikaan barbaarit, gootit, hunnit, maahiset ynnä muut rodut ja alarodut nakertavat jatkuvasti Vanhan Keisarikunnan rajoja. (Tolkienilainen rotukäsitys yhdistettynä erilaisiin Euraasialaisiin barbaariheimoihin.)

Näistä asioista pelaajahahmot (tai heidän pelaajansa) eivät ainakaan tässä pelin vaiheessa ole lainkaan perillä. Mitä nyt eräs hahmoista on ollut kylävanhimman apulaisena ja jonkinlaisena oppipoikana, ja näin tietää ehkä hieman paremmin maailmansa historiasta ja toiminnasta. Pidätän kuitenkin oikeuden välittää näin väärää tietoa pelaajille, eiväthän kaikki kirjoitetut lähteet ole totisinta totta! ;)

Tämä on siis aikakausi jolle Silentiumin kylän urheat maalaispojat on pakotettu elämään. Vanhan Keisarikunnan perinteet ja kieli elävät edelleen vanhemmissa traditioissa, saduissa ynnä muissa. Todellisuudessa Silentiumin kylän alueella sijaitsi Keisarikunnan pohjoisin rajalinnoitus, Aquilon. (Pohjoistuuli) Sen puolustajat ovat kuitenkin jo pitkän aikaa sitten kuolleet pois ja sammal peittää linnan raunioita. Puolustajien jälkeläiset elävät kuitenkin edelleen alueella, itse kuitenkaan taustojaan turhan tarkasti tietämättä. Dark Fantasya kun ollaan pelaamassa, mainittakoon kylää jatkuvasti pohjoisesta päin vaaniva barbaariryöstelijöiden uhka, joilta se on välttynyt lähinnä suojatun sijaintinsa takia.

Ajallisesti oman maailmamme avulla hahmotettuna Silentiumin kylä siis sijaitsisi pohjoisessa Euroopassa myöhäiskeskiajalla. Kulttuuriltaan ajattelen sen mielellään eräänlaisena kunnianosoituksena Robert Jordanin Two Riversin kylälle. Alueen asukkaista itse kukin hallitsee selviytymisen perustaidot sekä jonkinasteisen taistelemisen kyvyn. Ihmiset ovat näin itsenäisyyspäivämme kunniaksi perusluonteeltaan varsin peräänantamattomia, itsepäisiä ja ehkä hieman jurojakin. Muun maailman kaaoksesta ja korruptiosta tai ongelmista kyläläisillä taas ei ole mitään suurempaa tietoa tai ideaa. Kyläläiset uskovatkin pikemminkin omiin taitoihinsa ja käytännön asioihin kuin kirkon luomiin uhkakuviin maailman kaaoksesta ja ikuisesta turmiosta. (Joista kyläläisillä ei ole sen suurempaa
omakohtaista kokemusta) Toki hieman jumaltenpelkoa heistäkin löytyy. Uhkakuvien ollessa ainakin toistaiseksi vähäisiä, ei uskonnolle sen suuremmin ole ollut tarvetta. Mitä nyt satunnaisesti ruokauhreja tarjotaan tarkoin valituille metsän jumalille tarpeen vaatiessa. (Myös jumalista ja henkiolennoista tulossa mahdollisesti lisää myöhemmin tässä ketjussa.)

Silentiumilla ja kylällä siis viitataan kyseisellä alueella muutaman neliömaailin laajuiseen (&pellot!) alueeseen pohjoisessa maailmankolkassa. Käytännössä kyseessä ei siis ole varsinainen kylä, vaikka kyläläiset sitä tällaiseksi paremman puutteessa kutsuvatkin. Mokomaa ei ole edes merkitty niille vähäisille kartoille mitä alueesta on aikoinaan tehty. Kiitoksia Atukalle erinomaisesta sanasta "pitäjä", otanpa sen käyttöön hieman kankean kyläkeskuksen käsitteen tilalle.

Tämän ketjun ainoa tarkoitus ei suinkaan ole pelkkä palautteenhakoisuus, vaan kaipaan myös apua koskien muutamia tärkeitä vivahteita ja yksityiskohtia. Erityisesti kaipaisin ideoita koskien tämänkaltaisen pohjoisen kylän vapaa-ajanviettoa ja arkea. Mitä tuollaisessa kylänpahasessa oikein tehdään työn ja selviytymisen lisäksi? Olen kehitellyt jonkinmuotoisia jokakesäisiä kilpailuja sekä vuosittaisen kauppiaan vierailun kylässä, mutta esimerkiksi nuorison (15-25 vuotta) aktiviteetit ovat suuremmilta osin itseltäni vielä varsin hukassa. Lisäksi jos joku osaisi osoittaa minulle hyvän esimerkin vuoristosta piirretystä kartasta, olisin hyvinkin kiitollinen. Tämänhetkiset sketsini kun eivät kuvaa kylää ympäröivästä vuoristosta kovin hyvin anna. (Kylä sijaitsee erään hieman pienemmän vuoren rinteessä noin kilometrin korkeudella merenpinnasta.) Myöskin, osaisko joku muuten suositella hyvää sivustoa/kirjaa (GURPS) koskien fantasiaolentoja ja -hahmoja ynnä muita fantasiamaailman ominaisuuksia? Jokaista geneeristä kaupunginvartijaa ja kauppiasta kun en jaksaisi statistiikkapuolella lähteä extemporena sitten keksimään tai etukäteen erikseen vääntämään. (Ja onko tuosta Fantasy Bestiary -supplementista yhtään mihinkään? :D)

Kiitos kuitenkin kaikille kommenteistaan, keep it coming! :)
The man who has no imagination has no wings.
-Muhammad Ali
Mordred
 
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 18, 2006 7:18 pm
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Projektihautomo

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron