["Geneerinen D6 dice pool systeemi vailla nimeä"]

Tältä alueelta löydät avun pelimaailmasi, larppisi tai muun projektisi suunnitteluun. Kysy tarkkoja kysymyksiä, odota selkeitä vastauksia.

ViestiKirjoittaja SnowDog » To Elo 30, 2007 9:11 pm

Niin, en näe miksi tahdonvoimaa ei voisi käyttää riskinoppien ohella.

Tunaroinnin rajoittamisessa kannattaa miettiä ihan tosissaan niitä vaikeusasteita. Onko rutiini-taso todellakin oikea nimitys sellaiseen, joka vaatii keskimäärin kuusi noppaa onnistuakseen ja onko se suuri määrä noppia kyseisessä järjestelmässä?

Ehkä asian voisi miettiä niin, että yhteen onnistumiseen vaativassa suorituksessa ei voi möhlätä, korkeintaan epäonnistua. Kahden vaativassa voi möhlätä, kolmen vaativassa voi möhlätä rankasti (vrt. 2 riskinoppaa) ja neljän vaativissa tehtävissä voi möhlätä samalla tavalla kuin 3 riskinopan möhläyksessä. Sama eteenpäin, mutta eiköhän tuo 3 asteinen möhläys ole ihan riittävä.

Kuinka tuo möhläysasteikko sitten käytännössä toimii ja miten se reagoi riskinoppien kanssa jääköön myöhempään mietintään.
"Tämä on tapa pelauttaa.
On useita tapoja pelauttaa, mutta tämä on minun tapani."

- Full Metal GM
Avatar
SnowDog
 
Viestit: 2311
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 5:34 pm
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Evil-Chuck » To Elo 30, 2007 9:24 pm

Rutiini-taso on mielestäni oikea nimitys yritykselle, jossa normaali harrastelija todennäköisesti onnistuu. Eli tällä systeemillähän ominaisuus 4 on normaali ja taito 2 on harrastelijan taso, ja kuudella nopalla on todennäköistä että tulee kaksi onnistumista.

SnowDog kirjoitti:Ehkä asian voisi miettiä niin, että yhteen onnistumiseen vaativassa suorituksessa ei voi möhlätä, korkeintaan epäonnistua. Kahden vaativassa voi möhlätä, kolmen vaativassa voi möhlätä rankasti (vrt. 2 riskinoppaa) ja neljän vaativissa tehtävissä voi möhlätä samalla tavalla kuin 3 riskinopan möhläyksessä. Sama eteenpäin, mutta eiköhän tuo 3 asteinen möhläys ole ihan riittävä.

Kuinka tuo möhläysasteikko sitten käytännössä toimii ja miten se reagoi riskinoppien kanssa jääköön myöhempään mietintään.


Tämä kuulostaa todella mukavalta idealta, mutta tarvitsemme ihan oikean ohjenuorankin jonka avulla voi päätellä tunaroinnin "tason" korkeammilla vaikeustasoilla. Mikä voisi tehdä tunaroinnista kahta kauheamman, pelkästään noppia katsomalla? (Tietenkin voisi katsoa muutakin kuin noppia, mutta näin se olisi yksinkertaista.)

EDIT. Rutiini-tasosta vielä: Pitää tietenkin muistaa että ihan kaikesta ei tarvitse heittää noppia, eihän? Noppia heitellään vain silloin kun niitä on järkevä heittää, eli esim täydessä rauhassa ja ajan kanssa hoidettu rutiinihomma ei mielestäni edes tarvitse noppaheittoa tuekseen.
\\"If he comes after me like he says he will, he's gonna get knocked out in the first round.\\" - the Iceman Chuck Liddell
Evil-Chuck
 
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 11:23 pm
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja SnowDog » To Elo 30, 2007 10:30 pm

Totta, turha nopanheitto pois. Parempi säästää se tiukkoihin paikkoihin.

Okei, rutiini-taso tuntuu olevan okei.

Haluaisin heittää tähän taas niitä ykkösiä, tyyliin ykkösten määrä kertoo möhläyksen tason. Valitettavasti tämä tarkoittaa sitä, että mitä enemmän noppia, sitä todennäköisempää on möhlätä pahasti ja tämähän on täysin älytöntä.

Yksi mahdollisuus olisi siinä, että se MrSmithin ehdottama täysi epäonnistuminen (eli ei yhtään viitosta eikä kuutosta) tarkoittaa möhläystä. Tämä on siis perusmöhläys, pahempi kuin epäonnistuminen, mutta varmaan jotenkin vielä selvittävissä. Sitten jos alkaa käyttämään riskinoppia ja silti tulee möhläyksiä, niin möhläyksen taso vain kasvaa, kuten itse kirjoitit, paitsi että kolmella nopalla se on jo noin neljä kertaa pahempi möhläys ja yhdellä nopalla tuplasti pahempi. Savvy?

Tämä tekee mekaniikasta melko simppelin ja riskinopista todella riskaabeleja...

Miltäs vaikuttaa?
"Tämä on tapa pelauttaa.
On useita tapoja pelauttaa, mutta tämä on minun tapani."

- Full Metal GM
Avatar
SnowDog
 
Viestit: 2311
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 5:34 pm
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Evil-Chuck » To Elo 30, 2007 10:55 pm

Vaikuttaa hyvältä. :) Eli neljännen tason tunarointi edellistä hiipimis-esimerkkiä käyttäen tarkoittaisi esim kompastumista, tyrmäävää iskua ja murtunutta kalloa, josta hahmo joutuu ensin sairaalaan pitkäksi aikaa, ja sitten kyselyyn että minkä takia hiiviskeli vartijan takana. luulisi moisen esimerkin tekevän riskinopista ei-niin-haluttuja bonuksia.. :evil:

Ok, eli toistaiseksi tunarointi siis tapahtuu jos heitto ei tuota yhtään vitosta tai kutosta, ja riskinoppien kanssa tunarointi vastaa kolossaalista mokailua, äärirajoille venytettynä. Pelinjohtajaa voisi neuvoa ottamaan parin minuutin tauko, että saisi mietittyä MAHDOLLISIMMAN veemäisen tuloksen pelaajahahmolle. sen siitä saa kun ottaa riskejä. :evil:

Tässä välissä haluan kiittää kaikkia teitä jotka olette lainanneet ideoitanne ja auttaneet systeemini kehittämisessä, olette todella hienoa porukkaa ja jokainen teistä pääsee kiitoslistalle, jos tästä projektista koskaan tulee kunnon systeemiä. Toivottavasti jatkatte jelppimistä ja neuvojen jakelua. :)
\\"If he comes after me like he says he will, he's gonna get knocked out in the first round.\\" - the Iceman Chuck Liddell
Evil-Chuck
 
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 11:23 pm
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja SnowDog » To Elo 30, 2007 11:09 pm

Jees, juurikin noin. Se, miten nuo tunaroinnit tulkitsee, on sitten PJ:n varassa. Ehkä tuo neljännen asteen tunarointi voi todellakin olla noin paha seurauksiltaan.

Eipä tässä mitään. Kiva jos pystyi olemaan avuksi. Kysele lisää, jos tulee tarvetta...
"Tämä on tapa pelauttaa.
On useita tapoja pelauttaa, mutta tämä on minun tapani."

- Full Metal GM
Avatar
SnowDog
 
Viestit: 2311
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 5:34 pm
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Evil-Chuck » Pe Elo 31, 2007 10:46 pm

Tässä vaiheessa ilmoitan että taistelusysteemi ilmestyy tälle alueelle heti kun olen saanut sitä hieman pelitestailtua porukoiden kanssa. Perustan sille ihan oman aiheen, koska Projektihautomon ohjeistuksissa neuvotaan näin tekemään. Tässä aiheessa jatkukoon systeemin ytimen ja tärkeimpien sääntöideoiden pohtiminen.
\\"If he comes after me like he says he will, he's gonna get knocked out in the first round.\\" - the Iceman Chuck Liddell
Evil-Chuck
 
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 11:23 pm
Paikkakunta: Vaasa

Edellinen

Paluu Projektihautomo

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron