Roolipelatessa juskus tulee fumble, täydellinen epäonnistuminen tms. Kokosin tähän nyt muutamia muistamiani omia kämmejä, jotka roolipelatessa menisivät kategoriaan fumble. Kerron vain itselleni tapahtuneita asioita. Ajattelin, että ketjuun muutkin voisivat kuvata omia kämmejään. Jos ei muuten niin inspiraatioksi fumbleille roolipeleihin.
Armeijassa harjoittelimme rynkyn purkua ja kasaamista. Kapiainen kellotti suoritusta. Edelleenkään en tiedä miten siinä onnistuin, mutta sain vedettyä sormiini haavan rynkyn lukosta. Minun osalta harjoitus loppui siihen kun rynkyn osat olivat yltä päältä veressä.
Toinen tapaus armeijasta sattui sen jälkeen kun alikersanttina olin palannut huoltokomppaniaan. Kompaniassa lähes kaikilla oli jotakin vapautuksia fyysisistä tehtävistä, tyypillisesti kantovapautus. Ylikersantti kypsähti siihen kun ryhmän verran miehiä veti lonkkaa yksikössä ja päätti, että lähdemme kiertämään 10 kilometrin hiihtolenkin täyspakkauksen kanssa. Järjestyimme pihalle ja meitä oli kolme jolla oli täyspakkaus, minä, ylikersanntti ja toinen alikersantti. Kaikilla muilla oli kantovapautus syystä tai toisesta. Lähdimme hiihtämään ylikersantti ensimmäisenä ja minä toisena. Ensimmäisellä "askeleella" kun siirsin suksen eteen painopisteeni siirtyi täyspakkauksen vaikutuksesta taakse ja kaaduin selälleni. Eteen työntämäni suksi läjähti jousen tavoin kärki edellä suoraan keskelle otsaani tehden siihen V:n muotoisen haavan josta alkoi valua verta silmille. Toinen alikessu neuvokkaana nappasi minut heti kainaloon ja raahasi lääkäriin, joten metsälenkin hiihtäneistä vain ylikessulla oli täyspakkaus selässään.
Kolmas kohellus intissä sattui kaasunaamariharjoituksessa. Tarkoitus oli harjoitella kaasunaamarin ja viitan käyttöä kenttäolosuhteissa. Syy miksi olin huoltokompanjassa on minun melko vahvat lasit. Kaasunaamaria nyt ei ole suunniteltu käytettäväksi lasien kanssa, eivätkä nuo armeijan tositilanteita matkivat harjoitukset tule varoituksen kanssa. Kaasuhälytyksen sattuessa olin jonkinasteisessa ryteikössä. Naamarin ja viitan sain toki vedettyä päälle, mutta armeija osti minulle sitten uudet lasit rikki polkemieni tilalle.
Edellisestä muistui mieleen toinen kaasunaamariharjoitus intissä. Harjoittelimme kaasunaamarin käyttöä kyynelkaasun tai vastaavan miedon kaasun kanssa. Teltta oli täytetty kaasulla ja ei kun naamari päälle ja telttaan sisälle. Itse käännyin heti ulos ja tulin pihalle teltasta. Kaasunaamarin avaaminen paljasti, että saamani naamari oli pakattu väärin. Siitä puuttui suodatin kokonaan.
Kouluaikana minulla oli polkupyörä jäämässä pieneksi, mutta se ei menoa haitannut. Tosin yhden kerran jalka luiskahti polkimelta ja meni eturenkaan alle. Ajoin omien varpaideni yli ja poljin pysähtyi nilkkaani kuin seinään. Sen seurauksena sitten pyörä pysähtyi ja lensin tangon yli naamalleni asfalttiin. Kaverini, joka polki perässä ajoi sitten pyöräni päälle ja liuiun naamallani asfaltilla varmaan metrin. Iho repeytyi toiselta puolelta kasvoja aika pahan näköiseksi. Pintavauriona se parani kuitenkin reilussa viikossa. Tuon muistan siitä, että onnettomuus sattui reilu viikko ennen kesäloman loppua ja arvet olivat koulun alkaessa parantuneet.

Aivan huikeita tarinoita!