HeroQuest lautapeli

Monipuolisesti keskustelua kortti-, lauta-, miniatyyri- ja seurapeleistä.

HeroQuest lautapeli

ViestiKirjoittaja MadMan » Ke Elo 16, 2006 1:57 pm

Tämä legendaarinen Milton&Bradleyn lautapeli oli Suomessakin 90-luvulla erittäin suosittu ja siihen julkaistiin kaksi lisäosaakin suomeksi. Myös jenkeissä peli oli todella suosittu ja siellä julkaistiin kaksi vain Pohjois-Amerikan markkinoille suunnattua lisäosaa peliin. US-version säännöt olivat myös paremmat ja pelissä oli muutamia pikku muutoksia verrattuna UK-versioon. Minua kiinnostaisi tietää US-version monsujen statit, koska ne käsittääkseni erosivat jonkin verran UK-versiosta. US-versiossa oli myös Kaaos-loitsut pelinjohtajalle ja muutenkin vaikeusastetta oli viilattu, koko peli oli oikeastaan paranneltu painos alkuperäisestä UK-painoksesta.
Siksi kummastuttaa, miksi ainakin suomennettu laitos (ehkä muutkin käännökset euroopassa?) oli tehty UK-laitoksesta muuten, paitsi seikkailukirjan eka seikkailu joka oli napattu US-versiosta. Painovirheitä oli ainakin tulipallo loitsussa ja muutenkin säännöt sekavammat kuin US-version erittäin hyvät säännöt.

Oletko tehnyt omia kampanjoita? Lisäsääntöjä jne.?

Niin ja jos joku tosiaan tietää noi jenkkiversion monsteri statit, niin olisin kiitollinen.
"A tattooed madman, I am hell on wheels"
W.A.S.P - Mean Man
The secret of success is to offend the greatest number of people
MadMan

ViestiKirjoittaja nahkakatti » Ke Elo 16, 2006 5:05 pm

Voi olla, että tulee vanhan toistona, mutta http://www.aginsinn.com-osoitteesta löytyy alkuperäisiä ja itsetehtyjä sääntöjä, kortteja, huonekaluja yms. peliin.
Jos jostain saat käsiisi Advanced Hero Questin, niin kannattaa ehdottomasti hankkia. Pesee tuon pikkuveljensä mennen tullen. Marghosille suuri kiitos, että luopui omastaan :)
Entäpä jos kaikki lehdistä lukemasi olisikin totta?
nahkakatti
Larppiguru

ViestiKirjoittaja MadMan » Su Elo 20, 2006 10:54 am

Joo aginsinn sivut on tutut kyllä. Mutta sieltä ei löytynyt noita monster statteja. Entä mistä löytäis hyvät kopiot sääntökirjoista pdf muodossa? Hasbron jakelussa olevat on huonolaatuisia. Liian tummina ei saa ansoista selvää seikkailukartoissa.
"A tattooed madman, I am hell on wheels"
W.A.S.P - Mean Man
The secret of success is to offend the greatest number of people
MadMan

ViestiKirjoittaja ChungPoFat » Ti Huhti 10, 2007 2:53 pm

Muistan statsit ulkoa. ;)

Goblin:
Attack 2
Defend 1
Body 1
Mind 1

Orc:
Attack 3
Defend 2
Body 1
Mind 2

Fimir:
Attack 3
Defend 3
Body 2
Mind 3

Skeleton:
Attack 2
Defend 2
Body 1
Mind 0

Zombie:
Attack 2
Defend 3
Body 1
Mind 0

Mummy:
Attack 3
Defend 4
Body 2
Mind 0

Chaos Warrior:
Attack 4
Defend 4
Body 3
Mind 3

Gargoyle:
Attack 4
Defend 5
Body 3
Mind 4
ChungPoFat

ViestiKirjoittaja murhe » Ti Huhti 24, 2007 5:33 pm

Mikäs tuon julkaissut leluliike olikaan? Se ainakin vielä joku vuosi sitten yhä piti sivuillaan pelin ohjekirjoja, jos sellaisia kaipaa.
"Olen väsynyt moniin sanoihin
Olen väsynyt itseeni
Jos sanot jätä kaikki, seuraa minua
Jättäisin ja seuraisin"
murhe

ViestiKirjoittaja keelhawk » Ke Huhti 25, 2007 7:54 pm

Olen tekemässä kampanjaa HeroQuestiin. Kaksi rataa valmiina. Tosin, ekaan tarvitaan 3x2 -ruutuinen lohikäärme. Vaikeusastetta pitää tosin viilata (aika isolla viilalla :? kun kaikki viisi testikierrosta päätyivät PJn voittoon).

Lisäsääntö jonka olen keksinyt on kaappi/kirjahyllyansa. Jos huoneessa on kirjahylly ja pelaaja yrittää etsiä aarretta, kirjahylly romahtaa (ja asetetaan makaamaan jolloin se täyttää 3x2 ruutua) ja kaikki jotka jäivät alle siirretään viereiselle ruudulle ja menettävät 1d2 (tai harkinnan mukaan enemmän) elämää. Keksin kun yksi pelikavereistani spämmää aarteenetsintää tyhjissä huoneissa voimistuttuaan tarpeeksi viedäkseen vaeltavista monstereista varman voiton.

Suunnittelin myös toisiin huoneisiin johtavista ansaluukuista ja niiden kautta palaamisesta köyden, tikkaiden tai vastaavan avulla, mutta lisäsääntönä olisivat olleet liian monimutkaisia.

(Muuten, en ole nähnyt suomenkielistä käännöstä joten en tiedä ovatko termit oikeat.)
Ne jotka eivät itse kykene hakeutumaan suojaan soittavat viranomaisille ja jäävät odottamaan noutajaa.
Hohoo, mitä!
keelhawk

ViestiKirjoittaja murhe » To Huhti 26, 2007 6:12 pm

Ratkaisu ongelmaan, että pelaajat komppaavat aarteitä random monsuista huoletonna. Ratkaisu on alkujaan Hero Quest aiheiselta foorumilta:

- Aarrepakkaan laitetaan seuraavan lainen kortti: Peikon kakkaa. Sankari astuu tuoreeseen kasaan peikon kakkaa. Seuraava vaeltava hirviö on peikko.
- Peikon statteja en muista, mutta GWn peikkomodelit vievät n. neljä ruutua, joten ihan pikkuisesta monsusta ei ole kysymys.
Olen väsynyt itseeni
Jättäisin ja seuraisin"
murhe

ViestiKirjoittaja keelhawk » Su Huhti 29, 2007 1:40 pm

HeroQuestin tietokoneversiossa oli yksinkertaisesti rajoitettu aarteenetsintää "debris"-laatoilla jotka poistuvat huoneista sitä mukaa kuin aarteita etsii.
Ne jotka eivät itse kykene hakeutumaan suojaan soittavat viranomaisille ja jäävät odottamaan noutajaa.
Hohoo, mitä!
keelhawk

ViestiKirjoittaja LeGrey » Su Huhti 29, 2007 5:20 pm

Muuton yhteydessä tuli Hero Quest kunnostettua ja pari kaveria eivät siitä edes olleet kuulleetkaan, joten ajattelin tässä muutaman pelin pitää. Nuo Amerikan version säännöt alkoivatkin nyt kiinnostamaan aika lailla, mutta niiden löytäminen on taas kiven alla, mutta netistä varmaan saa pengottua.

Hasbron sivuilla olleet sääntö-pdf:t on näköjään poistettu, mutta laitoin siitä palautetta.... Tuskin auttaa. :|
Aina täytyy olla ikuisuusprojekti.
"Jos et seivaa, et voi voittaa." -NecroJ
LeGrey

ViestiKirjoittaja saloneju » To Touko 03, 2007 1:23 pm

keelhawk, voi vitsi. Sulla on ollu synkkä lapsuus. :yak:
saloneju

ViestiKirjoittaja keelhawk » Pe Touko 04, 2007 3:36 pm

Jep, aika ankea, mutta onneksi se loppuu kohta. :wink:

Vanhemmat on kyllä ostaneet paljon fantasiaromaaneja, mutta kunnon "unplugged"-pelit (eli ei niitä lasten Kimblejä sun muita) olen itse saanut metsästää. Peliseurasta ei ole ollut pulaa, mutta aloitteen pelaamiseen olen tehnyt aina minä.

Tässä epätarkka kuva skenaariosta. Lähettänen tason majataloon jos jaksan puhtaaksikirjoittaa HeroScribella (sillä alkuperäisversio tehty lyijykynällä ja ruotsiksi).
Hohoo, mitä!
keelhawk

ViestiKirjoittaja ChungPoFat » Ma Touko 07, 2007 12:28 am

Aarteita saa etsiä vain kerran per huone eikä käytäviltä ollenkaan (ainakin USA-version sääntöjen mukaan), joten ei niillä rikastumaan pääse...
ChungPoFat

ViestiKirjoittaja LeGrey » Ma Touko 07, 2007 2:43 pm

ChungPoFat kirjoitti:Aarteita saa etsiä vain kerran per huone eikä käytäviltä ollenkaan (ainakin USA-version sääntöjen mukaan), joten ei niillä rikastumaan pääse...

Sain tosiaan itsekin juuri USA-version säännöt ja huomasin, että tutut vanhat seikkailut olivatkin hieman vaikeampia. Ihan hyvä vain, niin saa hieman haastetta. Nyt enää pitäisi selvittää, että onko kukaan tulossa oikeasti pelaamaan vai retrointoilenko keskenäni. ;)
Aina täytyy olla ikuisuusprojekti.
"Jos et seivaa, et voi voittaa." -NecroJ
LeGrey

Frozen Horror ja Magic of the Mirror

ViestiKirjoittaja ChungPoFat » Ma Touko 07, 2007 7:59 pm

Tässäpä kuvat niistä kahdesta USAlaisesta Quest Packista, jos joku tahtoo kuolata... :yum:

Barbarian Quest Pack:
Kuva

Elf Quest Pack:
Kuva

Muuten mintissä kunnossa, mutta barbaaritytölle piti veistää uusi miekan terä. Hieno tuli ja sain alennusta, eikä haittaa kun maalaan päälle. ;)
ChungPoFat

Hahmomodauksia

ViestiKirjoittaja ChungPoFat » Ti Touko 08, 2007 9:39 pm

Tuolla on muutama vekkuli modaus...

http://jjmarkka.net/misc/heroquest.htm
ChungPoFat

ViestiKirjoittaja keelhawk » Ke Touko 09, 2007 3:29 pm

Tuolla on muutama vekkuli modaus...

Olisihan sitä kiva modata, mutta kun ylimääräisiä aloituspakkauksia on vaikea saada...

En tiedä onko kukaan muu kokeillut, mutta HeroQuest -figujen baset voi maalata pelilaudan lattialaattojen mukaisesti. Näin saa aikaan kiintoisan efektin, ja voi nähdä suoraan minkä värinen figu oli aluksi, kun jotkut säännöt sitä vaativat.

Mutta onko kenenkään mieleen juolahtanut kloonata figuja painamalla muotti pehmeähköön saveen, kovettaa savi, ja sitten valaa itselleen piraatti... eikun privaattikopioita figuista vaikka niistä tinoista joita muuten tulee haaskattua uutenavuotena?
Hohoo, mitä!
keelhawk

ViestiKirjoittaja saloneju » Su Touko 13, 2007 10:10 pm

keelhawk kirjoitti:Mutta onko kenenkään mieleen juolahtanut kloonata figuja painamalla muotti pehmeähköön saveen, kovettaa savi, ja sitten valaa itselleen piraatti... eikun privaattikopioita figuista vaikka niistä tinoista joita muuten tulee haaskattua uutenavuotena?

Tietty voi aina kokeilla, jos siltä tuntuu, mutta voisin laittaa rahaa likoon siitä, ettet tule saamaan tuosta mitään järkevää lopputulosta. Pelkkä muodoton möykky.

Jotta saadaan mitenkään samannäköinen lopputulos figukokoisesta ja -muotoisesta (yleensä paljon ohuita ulokkeita, jne.) hahmosta, pitäisi tehdä vähintäänkin silikoni- tai kumimuotti, joilla voisi tehdä vahamalleja valettavaksi (em. muotit eivät kestäisi edes tinan lämpötilaa, jos niihin lähtisi suoraan valamaan). Minkä lisäksi pitäisi ottaa huomioon juoksevuus. Esimerkiksi HeroQuestin Goblinia tuskin saisit tinasta - tai yhtään mistään - valettua ilman paineistusta, olettaen että heitetään kaatoaukko pohjaan, joka olisi lopputuloksen siisteyden kannalta käytännössä ainoa fiksu vaihtoehto. Esimerkiksi HQ:n barbaari toisaalta olisi muotonsa puolesta aika helppo valettava.
saloneju

ViestiKirjoittaja murhe » Ma Touko 14, 2007 5:40 pm

Sikäli, kun olen ymmärtänyt, niin yksinkertaisten figujen kopiot saisi hiekkamuottia käyttämällä. Laadusta jäisi toivomisen varaan runsaasti, mutta näin luultavasti muutenkin harrastustyössä. Ymmärtääkseni hiekkaan valaminen on se helpoin ratkaisu.

Toisaalta en näe mitään syytä ryhtyä edes figuja valamaan, kun tuota GWn vanhempaa tuotantoa on pilvin pimein markkinoilla ja yhdennäköisyys pelin nappeihin on huomattava ja saattaisi hoitaa modauksen tarpeen. Laiskana voisi yksinkertaisesti ostaa ihan uusia, komeampia.
Olen väsynyt itseeni
Jättäisin ja seuraisin"
murhe

ViestiKirjoittaja keelhawk » Ma Touko 14, 2007 7:30 pm

Hohoo, mitä!
keelhawk

ViestiKirjoittaja nahkakatti » Ma Touko 14, 2007 7:40 pm

Ongelmaa lisää myös se, että figuurien jakotaso/-pinta ei ole samassa tasossa vaan se myötäilee päästöjä. Kovaa muottimateriaalia käytettäessä negatiiviset päästöt eivät ole mahdollisia rikkomatta muottia (ainakaan ilman liikkuvia keernoja).
Esimerkiksi RTV silikoni muotin materiaalina helpottaisi valamista, mutta kuten ylempänä onkin jo mainittu, se ei taida aivan kestää edes sulan tinan lämpötilaa.
Kannattaa myös muistaa se, että jos muotin tekee valmiista figuurista, tulee valetusta kappaleesta pienempi. Alkuperäisissä muoteissa valumateriaalin kutistuma on otettu huomioon. Kyseessä ei tosin normaalitapauksissa ole kuin muutamien prosenttien kutistuma.

Tällä hetkellä itselläni on kokeilun alla lateksimuotit. Elastisuuden vuoksi negatiiviset päästöt ovat mahdollisia, mutta toisaalta lateksin liiallinen kuivuminen ja kutistuminen voi tuottaa ongelmia. Saapa nähdä, kuinka käy.
Tarkoituksena olisi valaa kipsistä useasti tarvittavia ikkuna- ja oviaukkojen kivireunuksia rakennuksiin. Myös uretaanihartsin käyttö on harkinnan alla.
Entäpä jos kaikki lehdistä lukemasi olisikin totta?
nahkakatti
Larppiguru

Seuraava

Paluu Strategiapelit ja -pelaaminen