Magic: The Gathering -gallup

Monipuolisesti keskustelua kortti-, lauta-, miniatyyri- ja seurapeleistä.

Magic: The Gathering -gallup

ViestiKirjoittaja Driztdor » Ti Helmi 09, 2010 8:58 pm

Uteliaana ihmisenä tein nyt sitten tämmösen kallupin. Oletusarvona on siis se, että omistatte kyseisiä kortteja, osaatte säännöt (suurinpiirtein) ja olette niillä pelanneetkin! Eli sen kuin kopiotte alla olevat kohat ja vastaatte kysymyksiin. Mitään eeposta ei tarvitse kirjoittaa. Pari kol:

1. Yleinen mielipiteesi MTG:stä?
2. Kuinka usein pelaat MTG -korteilla/milloin pelasit viimeksi?
3. Käytkö/olekot käynyt turnauksissa tai FNM -tapaisissa ns. ''virallisissa'' tapahtumissa, vai pelaatteko vain kaveri ringin kesken?
4. Kauanko olet pelannut (suunnilleen)?
5. Miten tutustuit MTG:hen?
6. Lempivärisi, korttisi, blockisi (esim. Lorwyn, Odyssey, Kamigawe tms.)?
7. ''Inhokit'', siis mistä ette pidä (korteista, joku kohta säännöistä)?
8. Paras tapa voittaa ja hävitä peli?
9. Arvokkain korttisi (rahallisesti ja ''tunteellisesti'')?
10. Missä olet hyvä ja huono MTG:ssä (esim. pakanrakennus)?
BONUS (vapaavalintainen, siis tähän voi pistää jtn. mitä ei kysymyksistä löydy)

Noniin. Tässä ovat ne minun vastaukset:

Mukava kortti -peli, aika usein tulee pelattua.

Viimeksi pelasin viimeviikonloppuna. Keskimäärin kerran viikossa pidetään pienimuotoinen turnaus velipoikien kanssa.

3. Käyttekö/oletteko käyneet turnauksissa tai FNM -tapaisissa ns. ''virallisissa'' tapahtumissa, vai pelaatteko vain kaveri ringin kesken?
Itse en turnauksissa ole käynyt, enkä sen kummemmissa tapahtumissa, mutta ajattelin kyllä jossain vaiheessa mennä. Katsotaan nyt jos jaksaisi joskus... Muttajoo lähinnä tuttujen kesken pelaillaan.

Niin no ensimmäisen kosketuksen MTG:en sain kaverin kesämökillä suunnilleen silloin, kun Kamigawe blocki oli ilmestynyt. Eli oisko ollut joskus -05 (kesällä). Siitä lähtien olen pelannut, pitäen pieniä taukoja välissä. Eli noin neljä ja puoli vuotta tullut nyt pelattua.

Yllämainitulla kesämökillä. Oli juu kiva reissu. Mukavia muistoja...

6. Lempivärisi tai väriyhdistelmä (sellainen, jota käytät mieluiten pakassasi), korttisi, blockisi (esim. Lorwyn, Odyssey, Kamigawe tms.) ja epäreiluin combosi?
Lempivärini on... (mietintää) ...höm... (mietintää) ...öh... (mietintää). Okei sanotaan sininen. Paras yhdistelmä on viher-puna overkill -tyyliin. Paras korttini on sanotaan vaikka, koska sen saa combattua niin moneen suuntaan. Pelkästä Lightning Boltista saa todella tappavan, kun tuo on kentällä! Lempiblock on Shadowmoor. Pidän sarjan korteista ja -1/-1 counterit ovat melko veikeitä, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Epäreiluin käyttämäni combo on Coal Stoker+Minion Reflector.

Jotkut uusista korteista ovat todella epäreiluja, kuten ''Rampaging Baloths'', jonka avulla saat 4/4 Beast tokenin aina kun pistät land -kortin peliin.

En pidä korteista, joissa lukee ''You win the game'', tosin eiväthän nuokaan loppujen lopuksi kovinkaan epiksiä ole, mutta kuitenkin. Eli paras tapa voittaa on mahtava vastustajan nöyryytys olentojen ylijuoksutuksella.

9. Arvokkain korttisi rahallisesti?
Rahallista arvoa en korteilleni osaa sanoa. Vanhimmat omistamani kun löytyvät tuolta 2000-luvun alkupäästä...

10. Missä olet hyvä ja missä olet huono MTG:ssä (esim. pakanrakennus)?
Juu oma heikkouteni löytyy siitä, että unohdan pelata counter loitsuja vastustajan vuoroilla. <--Aika harvoin noin pääsee käymään, mutta silloin tällöin. Usein myös jälkeenpäin tulee keksittyä, että hei sehän olisi pitänyt tehdä noin.
Driztdor

Re: Magic: The Gathering -gallup

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ti Helmi 09, 2010 9:55 pm

Hieman yliarvostettu, pintansa pitävä suosiossaan. Johtava keräilykorttipeli. Piljoonan lisäboosterin takia rahasampo.

Yläasteella jossain vaiheessa silloin tällöin satunnaisesti, eli... 10+ vuotta sitten.

3. Käytkö/olekot käynyt turnauksissa tai FNM -tapaisissa ns. ''virallisissa'' tapahtumissa, vai pelaatteko vain kaveri ringin kesken?

En ole koskaan käynyt.

Silloin kun pelasin, ehkä pari vuotta satunnaisesti. Sen jälkeen myöhemmällä iällä kait kerran randomina.

Ei voinut olla tuntematta tai tietämättä ketään, kuka ei olisi ko. peliä pelannut.

Ei mitään ideaa. Lempiväri on musta, mutten tiedä mitään Magicin mustista korteista.

7. ''Inhokit'', siis mistä ette pidä (korteista, joku kohta säännöistä)? ja 8. Paras tapa voittaa ja hävitä peli?

Ei tietää.

Koskaan en ole yhtäkään korttia omistanut. Kaverin pakoilla pelaillut, sossupummina.

Olen ollut täysin random-casual pelaaja toisten pakoilla on vastaus.
saya menjalani kehidupan sebagai ☆Vampir Cyber☆
http://cradleofrabies.blogspot.com/
Thaumiel_Nerub

ViestiKirjoittaja ithelog » Ke Helmi 10, 2010 4:10 pm

MTG on kilpavarusteluharrastus ja sellaisena erittäin kallis.
Pääsen pelaamaan aika harvoin. Vajaa vuosi sitten pelasin viimeksi.
Olen käynyt turnauksissa. Paras saavutus on se, että voitin turnauksen voittajan alkukierroksilla yhdessä extended qualifierissa vuosia sitten.
Aloitin kun Dark:in myynti veteli viimeisiään.
Roolipelikaveri oli ostanut hiukan kortteja ja sitten pelattiin hiukan niillä. Kävelin kauppaan ja ostin läjän starttereita.
Sininen, Shared Fate, blokeista en osaa sanoa, ehkä se kun Memory Lapse tuli ekan kerran.
Creaturet jotka voi tehdä damagea. Yleensä en niitä itse pelaa kuin puolivahingossa. Esim. Elvish Spirit Guide oli yhdessä pakassa mun ainoa tappokortti kun manan boostaus tarvitsi sen pakkaan kuitenkin.
Paras tapa voittaa on saada aikaan "What the f..." efekti. Esim. Nefarious Lich + Illusions Grandeaur tai ufompi kombo: 3 elämää + Nefarious Lich + Dragon Form. Kombo on hauska, mutta jos elämää on alle 3, dekkaa itsensä nopeasti ja jos sitä on enemmän kombo ampuu omille munille.
Paras tapa hävitä on dekata itsensä vuorolla 2. Nimim. kokemusta on.
Moxit myin monta vuotta sitten kun lopetin pelaamisen pariksi vuodeksi. Sen jälkeen kallein kortti on ollut jotain 70€ foil, en muista mikä.
Kuten sanottu, MTG on kilpavarustelupeli. Mun ehdoton vahvuus on ollut budjetti hankkia kortteja. Kaikilla muilla MTG:n osa-alueilla olenkin sitten jotain huonon ja keskinkertaisen välimaastosta, mutta kilpavarustelupelissä budjetilla on iso merkitys. Ekan kierroksen voittopakkoihin mun budjetti ei sentään riittänyt, mutta satunnaisia kierroksen 2 voittoja ja melko varmoja kierroksen 3 voittoja sain rakennettua.
Peli olisi paljon parempi jos nettiä ei olisi keksitty.
31.03.2010 alkaen 7DS projekti on tauolla. Keskityn uuteen työhön ja vapaa-aika kuluu siihen liittyvään opiskeluun.
ithelog

ViestiKirjoittaja Tanan » Ke Helmi 10, 2010 4:33 pm

Nörttipeli, eli juuri sopiva meikäläiselle.

Noin kerran kahdessa kuukaudessa.

Vain kavereiden kesken. Köyhän miehen drafti (=draftiä uudelleen pussitetuilla korteilla) ja tosimies-variantit ovat suosituimmat formaatit.

Ostin ensimmäisen magic-korttini noin 15 vuotta sitten. Osallistuin kilpavarusteluun parin vuoden ajan, jonka jälkeen lopetin. Aloitin pelaamisen uudestaan dräftäämällä noin viisi vuotta sitten.

Kaverin kautta.

Naamakirjan testin mukaan olen luonteeltani izzet (sini-punainen).

Täppäävät olennot.

Mahdollisimman monta korttia vaativa kombo.

En omista yhtään korttia. Kaikki ostetut kortit menevät yhteiseen korttilaariin.

Olen huono tekemään pakkoja, joilla voittaa helposti. Joka pakkaan on saatava vähintään yksi kolmen kortin kombo.

http://kotinetti.suomi.net/michaelb/fundamentals.htm
Ihminen ei ole vapaa ennen kuin viimeinenkin kuningas on kuristettu viimeisen papin sisälmyksiin. -- Denis Diderot, 1751
Tanan

ViestiKirjoittaja Driztdor » Pe Helmi 12, 2010 5:33 pm

Tanan kirjoitti:http://kotinetti.suomi.net/michaelb/fundamentals.htm

Hitunen fanaattisuutta havaittavissa, mutta se kai kuuluukin asiaan :D? Muttajoo samalla linjalla mennään täällä päin: Sinisellä voittoon, miksei mustalla tai punaisellakin. Valkonen ja vihreä kusee... toki punaisen ja vihreän sekoitus voi toimia(kin?), mutta yleensä nuilla kolmella pelailen.
Driztdor

ViestiKirjoittaja Bjanze » La Maalis 20, 2010 11:12 am

Yleinen mielipiteesi MTG:stä?
Kiva peli, jonka pelaaminen on jäänyt. Aikuistuessa huomasin miten paljon tämä on rahastusta.

Kuinka usein pelaat MTG -korteilla/milloin pelasit viimeksi?
Kesälomilla tulee enää satunnaisesti pelattua. Keräilyn olen jo lopettanut, pelaamisenkin melkein.

Käytkö/olekot käynyt turnauksissa tai FNM -tapaisissa ns. ''virallisissa'' tapahtumissa, vai pelaatteko vain kaveri ringin kesken?
Kaveriporukalla pääasiassa pelattu, tosin monena vuonna olen miettinyt Ropeconin Vintage-turnaukseen osallistumista, mutta eipä mun pakalla siinä taitaisi paljon menestystä saada. Aktiivisimmillaan lukioaikana pidettiin kaveriporukalla myös noin 10 hengen omia turnauksia pari.

Kauanko olet pelannut (suunnilleen)?
Alotin suunnilleen ala-asteelta yläasteelle siirtyessäni, 2000-luvun alussa. Coresettinä oli silloin menossa 5. tai 6. . Lopetin aktiivisemman pelaamisen Kamigawa-setin ilmestyessä, sen jälkeen en ole juuri uusia kortteja ostellut. En tykännyt Kamigawan teemasta ja tarpeettomasta lisäsääntöjen suuresta määrästä. Eli keräilyn loppumiseen vaikutti vähintään yhtä paljon epäkiinnostava setti kuin oman kiinnostuksen lopahtaminen.

Miten tutustuit MTG:hen?
Oltiin parin kaverin kanssa pelattu jo muutamaa muuta keräilykorttipeliä, suomenkielisiä Doomtroopperia ja Keski-Maan Velhoja, ja seuraava askel oli siirtyminen keräilykorttipelien kuninkaaseen. Tässä vaiheessa englanninkielen taitokin alkoi jo riittää pelaamiseen MtG-korteilla.

Lempivärisi, korttisi, blockisi (esim. Lorwyn, Odyssey, Kamigawe tms.)?
Lempivärejä valkoinen ja sininen, molemmista löytyy yksivärinenpakka. Olin kaveriporukan ensimmäinen joka lähti tekemään yksiväristä pakkaa valkoisella, kun muut pohdiskelivat kahden tai kolmen värin saamista toimimaan keskenään. Muisti pätkii niin paljon etten kaikien aikojen lempi korttia oikein osaa sanoa, hienoin kuvitus on Melissa A. Bensonin Angel of Mercy (http://sales.starcitygames.com/cardscan ... _mercy.jpg), toiminnallisesti parhaita ovat Wrath of God, Leveler, Test of Endurance, Counterspell, Parallel Toughts ja moni muu.

''Inhokit'', siis mistä ette pidä (korteista, joku kohta säännöistä)?

Siitä että sääntöjä ja erikoisominaisuuksia tulee korteille liikaa, Flying, Trample, Haste ja vastaavat perusjutut on kivoja, mutta näiden keksimisessä on menty liian pitkälle. En myöskään tykkää itse pelata pakkaa, jossa ei ole muuta ideaa kuin mahdollisimman nopea creature-horde-rushaus, jotain jännempää pitää aina keksiä.

Paras tapa voittaa ja hävitä peli?
Paras tapa voittaa on jollakin muulla keinolla kuin damagella. Itse tykkään valkosella pakallani kerätä järjettömästi elämää ja voittaa Test of Endurancella tai Celestial Convergencella. Unelmana oli myös tehdä sinivalkoinen creatureless pakka joka voittaa saadessaan elämät 50:neen Test of Endurancella ja jota vastaan vastustajakaan ei tee creatureillaan juuri mitään. (Voisiko tällaisella voittaa Vintage-turnausta?) Creatureless pakat on muutenkin kivoja.
Paras tapa hävitä on, kun vastustaja vetää damagen reilusti överiksi, ei tarvii miettiä unohtuiko joku pikkujuttu tai jos olis tehnyt vähän toisin niin olisko sittenkin voinut kestää vielä yhden vuoron ja kääntää pelin itselle. Myöskin toisella vuorolla pelattun Phage the Untouchablen hyökkäykselle häviäminen on jees :)

Arvokkain korttisi (rahallisesti ja ''tunteellisesti'')?
Joskus tutkailin korttieni arvoja ja tuo 6. ed Wrath of God ja Portal Armageddon taisivat olla arvokkaimpia. Lisäksi foil-Stifle on kai aíka arvokas. Mitään todella kalliita kortteja ei multa kuitenkaan löydy. Tunteellisesti koko valkoinen life gain-pakkani on mulle todella arvokas.

Missä olet hyvä ja huono MTG:ssä (esim. pakanrakennus)?
Olen kohtalaisen hyvä keksimään outoja pakkakonsepteja ja komboideoita, tykkään niistä erikoisemmista rare korteista. Kaverien mielestä olen hyvä tekemään pirun ärsyttäviä pakkoja.

BONUS
Olen samaa mieltä ithelogin kanssa, peli olisi parempi jos netin avulla ei voisi tarpeeksi vaivaa näkemällä saada ylivoimaisia pakkoja tehtyä. Tosin suomalainen MtG-korttien vaihtelusivusto mtfinland (nykyisin kai vaihdetaan.net) oli kyllä hyvä olemassa silloin kun olin aktiivisimmillani.
- Hei valo päälle valopäälle
Bjanze

ViestiKirjoittaja Augustus » Ma Huhti 19, 2010 1:01 pm

Oikein ja kohtuullisesti käytettynä varsin hauska peli.

Viikottain. Viimeksi nyt lauantaina uuden sarjan prellussa.

3. Käytkö/oletko käynyt turnauksissa tai FNM -tapaisissa ns. ''virallisissa'' tapahtumissa, vai pelaatteko vain kaveri ringin kesken?
Käynyt turnauksissa hyvin paljon. Pisin pelireissu on ollut Tukholmaan.

Aloitin -99 tai jotain. Silloin kun Urza's Destiny oli juuri julkaista.

Kaveri opetti pelaamaan.

Sininen ja musta, Mindslaver, Ravnica-blokki

Mythic -rariteetista. "Mythicinä ei paineta chase-rareja..." Joo eipä painettukaan. Mitä nyt jotain Walletslayer Angeliä tms.

Paras voitto on pitkän ja vääjäämättömän kontrolloinnin tulos. Paras häviö on se, kun on ensin viimeiseen asti pohdiskellut topdekkaus-mahdollisuuksiaan ja on varma siitä, että teki kaikkensa häviön estämiseksi.

Rahallisesti kallein lienee Tarmogoyf. Tunteellisesti jotkut vanhat, hienot paanut, kuten Survival of the Fittest ja Mind Twist.

Olen hyvä nitkuttamaan alhaisissa life totaleissa. Huono pelaamaan puhtailla aggrodekeillä sekä mulligoimaan turnauksissa.
Augustus

Paluu Strategiapelit ja -pelaaminen