Kirjoittaja SnowDog » Ke Maalis 14, 2012 1:58 pm
Minullakaan ei ole Mouse Guardia itselläni, mutta olen lukenut siitä arvosteluja ja juttuja Burning Wheelin kotisivuilta. Tämän pohjalta olen ymmärtänyt että peli on täysin itsenäinen, eikä vaadi ainakaan BW-kirjoja. Lukemani pohjalta MG on jopa vähän niinkuin BW light (vrt. Rolemaster ja MERP). Sarjiksista on varmasti etua, ehkä jopa enemmän kuin Praedorissa, mutta kun en ole MG sarjiksia lukenut, niin en tiedä.
Järjestelmästä vielä sen verran, että sitä on käytetty myös Iron Empires nimisen sarjakuvan rope-sovellukseen. Sarjiksia tosin ilmestyi vain kaksi albumia, mikä oli sääli ja varmaan vaikutti pelin myyntiin. Itselläni on sekin (BW:n ohella) ja vaikka se onkin sinälään samanlainen kuin BW, niin siinä on ihan omiakin juttuja. Otin tämän esille siksi, että sitä voi modata haluamaansa suuntaan.
Taistelusäännöstö on tavallaan hauska, tavallaan raivostuttava PJ:n kannalta. Siinä missä eri manööverit jne. antavat kiehtovia tuloksia ja taktikointia, niin se tekee PJ:n hommasta aika hankalaa vetää vaikkapa neljää NPC:tä kerralla, ellei sitten pysty käyttämään kaikille samoja manööverejä. Toinen hankaluus on se, että melee ei ole täysin yhteensopiva kaukotaistelun kanssa. Sitä ollaan pohdittu BW:n foorumeilla, mutta mitään varmaa ja yhtenäistä linjaa ei ole mielestäni löytynyt.
Mutta kuten Ithelog jo kertoi, niin siinä on paljon kivoja oivalluksia. Elämänpolut ja siitä saatavat traitit (voivat olla etuja ja/tai haittoja) antavat hahmoille mukavasti eloa. Instinctit (joihin Ithelog viittasikin) toimivat myös etuina, sekä haittoinakin tietyissä tilanteissa.
Vauraus ja kontaktit on hoidettu abstraktisti, mutta varsinkin kontaktien hankkiminen on hoidettu erittäin mielenkiintoisesti.
Artha, eli pelin "karma" on myös aika oleellisessa roolissa.
Eiköhän tässä ollut päälimmäiset pelkän BW:n osalta. HUOM! tämä kaikki perustuu kirjojen lukuun, eikä pelaamiseen.
"Tämä on tapa pelauttaa.
On useita tapoja pelauttaa, mutta tämä on minun tapani."
- Full Metal GM