Hei!
Itsekkäästi ehkä ajateltu ja tehty, mutta alun perin ilmaannuin näille foorumeille nimenomaan esittämään juuri tämän kysymyksen. Tämä kysymys on vaivannut minua jo hyvän aikaa, ja haluaisin puhua tästä kokeneempien ihmisten kanssa. Yritin katsoa vastaavia aiheita löytämättä niitä, enkä oikein uskonut, että tämä istuu tuohon "Pelinpitäjän valta-asema ja sen väärinkäyttö"-topiciinkaan... aloitin siis uuden.
Asiaan.
Olen pienessä vapaahkomuotoisessa Naruto-foorumiroolipelipiirissä (FARP) modetaattorina. Ei, älkää nyt saako allergiakohtausta Narutosta, tämä peli on oikeasti tosi mukava ja kiva! Asiaan: Foorumillamme pyörii eräs käyttäjä, joka on muuten kyllä oikein hyvä ja taidokas ropettaja ja hän noudattelee kiltisti sääntöjä, mutta asiassa on eräs mutta: Hän tekee miltei aina hahmoistaan todella kaaottisia ja masentuneita. Miltei aina hän laukoo katastrofeja eri puolilla pelimaailmaa, tosin keskittyen pääasiassa pelin vilkkaimpaan kaupunkiin eli Konohaan. Asia ei haittaisi, jos kaaoksia olisi vain silloin tällöin (piristävät peliä), mutta kun niitä alkaa olla lähes koko ajan niin sappi alkaa keittää... Asia on vähän kuin joko maustaisi keiton suolalla tai sitten kippaisi koko pussin suolaa keittoon. Ja kun Konohassa muutenkin on kaaosta miltei koko ajan, kiitos monet muutkin samaan innostuneet pelaajat.
En kuitenkaan voi suoraan sanoa hänelle, että jätä ne sekopäiset sarjamurhaajatytöt jo rauhaan, koska mitä olen mesessä kuullut, pelaaja on elämässään varsin masentunut ja muuta. En löpörtele niistä asioista tässä. Analysoin, että hän siis purkaa tunteitaan peliin, ja hän on itsekin myöntänyt tekevänsä sitä. Olen yrittänyt rauhallisesti selittää hänelle, että hän voisi vaikka jutella MLL:n auttavaan puhelimeen tai jotain purkaakseen oloaan, mutta en tiedä, onko sillä ollut vaikutusta... Iältään pelaaja on luultavasti noin viisitoistavuotias. Lady on tehnyt kyllä joitain iloisempiakin hahmoja mutta on jättänyt pian niiden pelaamisen taakseen. Pari kanssamodeani on jopa analysoinut, ettei pelaaja edes osaa tai halua pelata muunlaisia hahmoja kuin itsetuhoisia ja melko mielenvikaisia teinityttöjä.
Pelissämme saa itse luoda hahmoja, mutta ennen kuin niitä saa ottaa käyttöön, vähintään kahden modetaattorin on hyväksyttävä hahmo. Tämän pelaajan hahmot ovat sellaisia ns. "näyttää hyvältä paperilta mutta räjähtää käytännössä"-tyyppejä. Toki hän aina mainitsee hahmojen sekopäisyydestä tai masennuksesta, mutta silti... ehkä me modetaattorit olemme vain liian lepsuja. Ehkä. En tiedä.
Asia on kuitenkin niin, että jo melko moni käyttäjä (tai ainakin melko moni mode) on kypsynyt siihen, että pelaaja laukoo koko ajan kaaoksia pelissä eikä edes pyri parantamaan hahmojensa oloja. Ymmärrän, jos joku sattuu pitämään tietynlaisista hahmosta, mutta puoli tusinaa traagista ja mielenvikaista teinityttöä alkaa mennä jo yli. (Keskimäärin foorumin pelaajilla on noin 4-6 hahmoa, tosin tämä on hyvin karkea arvio, ja pelaajia on pika-arviolta viitisentoista.)
Välillä minusta jopa tuntuu, että tämä kyseinen pelaaja tahtoo nimenomaan koetella juuri minun kärsivällisyyttäni... Olen jutellut hänen kanssaan paljon mesessä ja puhunut hänelle, kun hän mainitsi IRL-ongelmistaan. Olen neuvonut häntä puhumaan aikuisille ja sellaista... En tiedä. Joka tapauksessa, pelaaja kuitenkin laatii hahmoja usein kiusaamaan konohalaisia (jollaisia monet minun hahmoni ovat) ja etenkin klaania, jossa moni pelaamani hahmo on. Olenpa kerran pari yllättänyt hänen hahmonsa etsimässä juuri minun hahmojani. Asia on aika ristiriitainen: ehkä pelaaja tahtoo yksinkertaisesti pelata kanssani, ehkä hän kokeilee pelitaitojani, ehkä hän haluaa tahallaan aiheuttaa kaaosta hahmojeni kotiseudulle. Kuka tietää. Olen kyllä pelannut mukaviakin pelejä hänen kanssaan, mutta ne ovat niin usein vääntyneet kaaoksiksi...
Mutta mittani alkaa olla täynnä, ja vaaka keikkuu uhkaavasti. Mitä kummaa minun pitäisi tehdä tämän pelaajan kanssa? En tahtoisi suututtaa ja karkottaa tätä, koska foorumi on muutenkin aika pieni... Ehkä kyse saattaa olla myös yliherkkyydestäni kaaoksia kohtaan, pidän lähinnä rauhallisista peleistä... mutta se määrä kaaosta on liikaa useimmille!
Pyydän siis näkemyksiänne asiasta, arvon sempait.