ithelog kirjoitti:Minua kiinnostaa tietää kuinka toimiva Praedorin aloitesysteemi on. Olen lukenut siitä aika paljon kritiikkiä koska se painottaa ensisijaisesti aseen nopeutta ja vasta toissijaisesti hahmon nopeutta eikä sisällä satunnaisuutta.
Toisaalta actionpointseihin perustuvia systeemejä on kehuttu realistisuuden takia ja periaatteessa Praedorin systeemi on actionpoint systeemi, toisin hyvin pitkälle yksinkertaistettuna.
Erityisesti kiinnostaa onko ääretön määrä reakioita toimiva malli.

MadMan kirjoitti:Miten Praedorissa hoidetaan tilanne, jossa keihäsmies (pitempi ase) ja miekkamies ovat toisistaan jonkinlaisen etäisyyden päässä (sanotaan nyt vaikka 10m) ja miekkamies ryntää (charge) keihäsmiehen päälle? Saako keihäsmies lyödä automaattisesti miekkamiestä kun tämä on etäisyydellä? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

ithelog kirjoitti:Jos tulkitsin säännöt oikein niin ryntääjältä jää yksi vuoro väliin
ithelog kirjoitti:mutta itse pelinvetäjänä antaisin bonusta siitä että saa rauhassa asettaa keihään tanaan.
MadMan kirjoitti: Nyt en oikein ymmärrä. Miksi miekkamieheltä (ryntääjältä) jää vuoro väliin?
SnowDog kirjoitti:En kylläkään muista, että säännöissä olisi mitään mainintaa keihäsmiehen ylimääräisistä bonuksista ryntääjää vastaan, vaikka tietysti PJ voi itse soveltaa miten haluaa...
Jasca kirjoitti:SnowDog kirjoitti:En kylläkään muista, että säännöissä olisi mitään mainintaa keihäsmiehen ylimääräisistä bonuksista ryntääjää vastaan, vaikka tietysti PJ voi itse soveltaa miten haluaa...
Ei ole kirjaa vieressä, mutta muistaakseni ryntääjä saa +1n väistöihin ja torjuntoihin ryntäyksensä aikana, joten kai tätä voi pitää tietyllä lailla keihäsmiehen bonuksena, koska ryntääjän puolustautuminen vaikeutuu...

Jasca kirjoitti:Käytännössä miekkamiehen ryntäys menisi taistelussa jotenkin näin (kirjaa ei vieresä, joten en aivan tarkkaan muista...):
Erä 1, vuoro I:llä lyövät aseet (keihäs):
Keihäsmies toimii, ja luultavasti hyökkäisi miekkamiehen kimppuun estäen näin ryntäyksen, mutta oletetaan nyt että hän tekee jotain muuta... Keihäsmies siis toimii ja hyökkää vaikka kolmannen henkilön kimppuun.
Erä 1, vuoro II:lla lyövät aseet (miekka)
Miekkamies päättää rynnätä keihäsmiehen kimppuun. Tähän kuluu hänen kaikki "toimintonsa" tässä erässä, ja hänen torjuntansa ja väistönsä vaikeutuvat +1n verran. Toisaalta hänen seuraava hyökkäyksensä keihäsmiestä vastaan on sitten -1n helpompi...
Erä 2, vuoro I:llä lyövät aseet (keihäs):
Keihäsmies iskee häntä kohti ryntäävää miekkamiestä, onnistuu hyvin, eikä ryntäävä miekkamies onnistu torjunnassaan/väistössään (hänellähän on edelleen se +1n kaikkiin torjuntoihin ja väistöihin, mikä on usein elämän ja kuoleman raja Praedorissa): miekkamies seivästyy hengiltä keihäsmiehen keihääseen.
Erä 2, vuoro II:lla lyövät aseet (miekka):
Miekkamies ei tee mitään, koska miekkamies on kuollut...
Jotenkin noin se varmaan menisi...SnowDog kirjoitti:En kylläkään muista, että säännöissä olisi mitään mainintaa keihäsmiehen ylimääräisistä bonuksista ryntääjää vastaan, vaikka tietysti PJ voi itse soveltaa miten haluaa...
Ei ole kirjaa vieressä, mutta muistaakseni ryntääjä saa +1n väistöihin ja torjuntoihin ryntäyksensä aikana, joten kai tätä voi pitää tietyllä lailla keihäsmiehen bonuksena, koska ryntääjän puolustautuminen vaikeutuu...
MadMan kirjoitti:Jasca kirjoitti:... Keihäsmies iskee häntä kohti ryntäävää miekkamiestä ...
Tällä perusteella (yhäkin systeemiä sen enempää tuntematta) vaikuttaa siltä, että Praedorin systeemi antaa suhteettoman kovan edun pitemmän aseen omaavalle taistelijalle.
ithelog kirjoitti:Jos olen mitään ymmärtänyt oikeasta lähitaistelusta niin kyky pitää vastustaja loitolla, eli aseen pituus on aika ratkaisevassa roolissa. JOS haluaisi muokata systeemiä siten, ettei aseen pituus olisi niin ratkaiseva, voisi lainata joissain muissa roolipeleissä käytetyn "zone of operation" käsitteen, eli kun lyhyempi ase saa onnistuneen hyökkäyksen, pidempää ei enää mahdu käyttämään. Praedorissa tämä vain taitaisi olla aika toivottoman fataalia...

MadMan kirjoitti:...
Katsoin juuri viimeisimmän jakson sarjasta "Täydellinen Ase" JIMiltä ja siinä oli tällä kertaa varsikirves vs. pitkämiekka. Kun kaverit ottivat matsia, oli miekkamiehellä yliote. Tämä johtui siitä, että varsikirves, vaikka pitempi ase onkin (n.2m), on raskaampi, hitaampi ja epätarkempi kuin pitkämiekka. Mainittakoon vielä, että pitkäämiekkaa käytettiin kahdella kädellä, eli kilpeä ei ollut. Pitkät varrelliset aseet toimivat loistavasti muodostelmassa (kuten niitä oikeasti käytettiinkin), mutta yksinäinen soturi ilman tukea olisi kyllä mielestäni alakynnessä miekkamiestä vastaan. Siinä mielessä aloitteen antaminen automaattisesti pitemmälle aseelle ei ole perusteltua (IMO).
...
Jasca kirjoitti:
Ja siksipä kirveet ovatkin III-toiminnon aseita, jolloin miekkamies toimii niitä ennen.
Ave kirjoitti:Kategorioita on aseille kuitenkin vain kolme, 1. tajuttomat pitkät, 2. pitkät, 3. lyhyet yhdellä kädellä käytettävät aseet.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä