Elementtipohjainen pelijärjestelmä

Keskustelua kaikenlaisista roolipeleistä, larpeista, pelituotteista, roolipelikulttuurista ja yleisistä roolipelaamista koskevista aiheista.

Elementtipohjainen pelijärjestelmä

ViestiKirjoittaja Winged » To Syys 15, 2005 2:25 pm

Olen tässä jo aikani miettinyt, miten neljä peruselementtiä saisi kuvaamaan hahmon ominaisuuksia. Ajatuksenani oli perinteinen pistearvo-systeemi, jossa jokainen elementti kuvaa hahmon eri puolia, niin henkisiä kuin fyysisiäkin. Esimerkiksi tuli kuvaa hahmon raivokkuutta, taistelutahtoa, jne. ja maa kuvaa hahmon kestävyyttä, tahdonvoimaa jne.

Kuten eräs ystäväni sanoi, tämä systeemi on lähinnä filosofinen, mutta toivoisin silti palautetta, ehdotuksia ja sen sellaista. Flambeeraajat jättäkööt väliin. :cool:

*Wing
Avatar
Winged
 
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 1:58 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Olorin » To Syys 15, 2005 2:34 pm

Ehdottaisin että ensin suunnittelisit valmiiksi/puolivalmiiksi/jokseenkin valmiiksi systeemin jota voisi kommentoida. Vai onko tarkoituksena enemmänkin herättää aiheesta keskustelua jonka kautta systeemi saisi muotonsa?
Avatar
Olorin
Admin
 
Viestit: 3278
Liittynyt: Ke Marras 05, 2003 11:21 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Elementtipohjainen pelijärjestelmä

ViestiKirjoittaja Tanan » To Syys 15, 2005 3:25 pm

Winged kirjoitti:Olen tässä jo aikani miettinyt, miten neljä peruselementtiä saisi kuvaamaan hahmon ominaisuuksia. Ajatuksenani oli perinteinen pistearvo-systeemi, jossa jokainen elementti kuvaa hahmon eri puolia, niin henkisiä kuin fyysisiäkin. Esimerkiksi tuli kuvaa hahmon raivokkuutta, taistelutahtoa, jne. ja maa kuvaa hahmon kestävyyttä, tahdonvoimaa jne.

Kokeile tai ota mallia L5R roolipelistä (1st ja 2nd edition), siinä on juuri haluamasi asiat.
Avatar
Tanan
 
Viestit: 439
Liittynyt: Pe Tammi 14, 2005 2:07 pm

ViestiKirjoittaja SFDork » To Syys 15, 2005 4:37 pm

Tai sitten tutkaile tätä tekelettä:

http://www.cc.jyu.fi/~jphannil/samurairpg.html

Siinä on pikkaisen hahmoteltua runkoa elementtipohjaiselle systeemille, jossa tärkeinä asioina ovat samurain hyveet.

Aika raakile, tiedetään :)
Petteri Hannila
Fargoer - Suomalaista fantasiaa englanniksi
SFDork
 
Viestit: 37
Liittynyt: To Elo 26, 2004 1:32 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Winged » To Syys 15, 2005 8:54 pm

Siis jonkinlaista ideointia olin toivonut. Minulla on ajatuksia, mutten saa niitä sanoiksi eikä ajatukseni rullaa, joten toivon aktiivista avustusta ehdotusten yms. keinoin.

*Wing

PS. Yritän ideoida homman hieman pidemmälle jotta saisin tänne kunnollisen esimerkin.
"Fanaattisuus on kuin kulkisi ämpäri päässä. Ei kuule mitään ja näyttää tyhmältä." -Aenor
Avatar
Winged
 
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 1:58 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Mercurian » Pe Syys 16, 2005 8:44 am

Ajatuksenani oli perinteinen pistearvo-systeemi, jossa jokainen elementti kuvaa hahmon eri puolia, niin henkisiä kuin fyysisiäkin. Esimerkiksi tuli kuvaa hahmon raivokkuutta, taistelutahtoa, jne. ja maa kuvaa hahmon kestävyyttä, tahdonvoimaa jne.


Mihin sinä tarkemmin ottaen tarvitset apua? Perusidea on minusta tuossa aika selvästi. Nyt tarvitsee vain päättää mikä elementti edustaa mitäkin ominaisuutta tai ominaisuuksia ja määritellä minkälaisen systeemin tuohon haluaa. Haluaako perinteisen pistepohjaisen taito + ominaisuus (tai tässä tapauksessa elementti) vai vaikkapa pelikorteilla toivan systeemin, jossa jokainen maa edustaa jotain elementtiä. Oletan, että systeemiä kaytettäisi fantasiapelissä, missä aika luonnollinen valinta olisi sitoa kukin elementti myös johonkin taikuuden alaan. Oletan myös, että ajattelit käyttää länsimaista tuli, vesi, ilma, maa elementtijakoa - Kiinalaiset elementit mm. ovat Vesi, Maa, Metalli, Tuli ja Puu (näistä löytyy googlettamalla lisää)

Eli hieman jalostetumpi idea voisi auttaa muita auttamaan sinua.
Miska Fredman | www.ironspine.com | www.heimot.com | www.lastenroolipeli.com
"Sometimes, you have to roll a hard six."
- Commander William Adama, BSG
Avatar
Mercurian
Kunnia-orava
 
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 3:51 pm
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Kuusikeiju » La Syys 17, 2005 10:00 am

Sitten kannattaa tutustua myös Piruja miehiksi-länkkäripeliin, jossa hahmon ominaisuudet ovat veikeästi hertta, ruutu, risti ja pata ja jokainen kuvaa tiettyjä piirteitä hänessä.
Kansallisella mytologialla tusinafantasiaa vastaan: http://www.roudanmaa.tk/
Avatar
Kuusikeiju
 
Viestit: 504
Liittynyt: La Kesä 12, 2004 3:41 pm
Paikkakunta: Hattula


Paluu Roolipelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron