jonir kirjoitti:Tulin miettineeksi että pelaavatko ihmiset valmiseikkailuja?
Joo, nuorempana tuli pelattua muutamia, jopa pariin kertaan. MERPin skenaariokirjoja tuli pakerrettua läpi oikein urakalla 1990-luvun alussa. Viimeksi taisimme pelata valmisseikkailua n. vuosi sitten, silloin Harnissa.
jonir kirjoitti:Ja jos pelaavat niin millä järjestelmillä? Kuinka paljon niitä muokataan? Ovatko jotkut seikkailut olleet hyviä jo sellaisenaan? Mitä pelaajasi ovat tykänneet valmisseikkailuista? Onko niitä ollut helppo vai työläs lukea? Tarvitsetko ranskalaisia viivoja avuksesi jottei peli mene oikean sivun metsästämiseen?
Järjestelmänä on yleensä ollut se, jolle seikkailu on kirjoitettu ja/tai se, jolla olemme kulloinkin pelanneet.
Juuri mikään toisen kirjoittama seikkailu ei ole hyvä sellaisenaan, jos sen ottaa oman kampanjan osaksi. Me kun olemme pelanneet enimmäkseen kampanjoita, seikkailuja on aina täytynyt rukata kovalla kädellä. Kampanjapelaamisen takia itse asiassa on jäänyt pari ihan kivalta vaikuttanutta seikkailua kokeilemattakin. Tietenkin valmisseikkailuista voi poimia ideoita omiin peleihin, vaikkei seikkailuita juuri muuten hyödyntäisikään.
Maguksen kakkos- ja kolmosnumeroissa (1989/1990) olleet Pihkapahka-seikkailut toimivat hyvin, paljolti siksi, että ne olivat äärimmäisen yksinkertaisia, melkein puhtaita skenaarioita, eivätkä olettaneet, että pelihahmot ovat millään tavalla sitoutuneet mihinkään itse kaupungissa. Saatoimme siis pelata kampanjaa rauhassa, ja elävöittää paria pelikertaa näillä valmisseikkailuilla.
Seikkailuja on työläs lukea vain, jos ne on huonosti ja epäloogisesti kirjoitettu. Tämähän pätee kaikkeen lukemiseen, joten eivät seikkailut ole mitenkään erikoisasemassa. Toki monitasoisissa seikkailuissa esittämisjärjestyksen, kerronnan, juonitiivistelmien ja hahmokuvausten logiikan on oltava pettämätön, joten ei seikkailujen kirjoittaminen ja lukeminen ihan tavalliseen romaanien tai sarjisten lukemiseen vertaudu.
Joitakin lineaarisia valmisseikkailuja voi pelata suoraan kirjan/lehden sivuilta. Kun sivun asiat ovat tapahtuneet tai kun käy selväksi, että niitä ei tapahdu, käännetään vain sivua ja siirrytään eteenpäin. Mutta koska olen yleensä koettanut ympätä valmisseikkailun osaksi kampanjaa, olen joutunut myös näkemään jonkin verran vaivaa seikkailun muuttelemisessa. Sen vaivannäön hyvä puoli on, että seikkailu tulee samalla sisäistettyä niin, ettei kirjaa/lehteä tarvitse koko ajan pläräillä. Pari post-it -lappusta vaan tärkeimpien sivujen laitaan, ja tarpeelliset hahmot, tiivistelmät ja taulukot kääntyvät esiin helposti.
Knecht